تغذیهزیباییسلامت

خواص و فواید شگفت آور روغن میوه گل رز یا رز هیپ

خواص و فواید روغن رز هیپ

روغن هایی که از میوه ی انواع گل رز (rosehip) به خصوص رز مُشکی یا همان نسترن شیرازی به دست می آید، دارای خواص بسیار زیادی مخصوصاً برای پوست هستند. چرا که این روغن ها از میوه و دانه های درون آن تهیه شده و سرشار از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های A، C و E می باشند.

ویتامین های درون روغن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن که اولئیک، لینولئیک، پالمتیک و گاما لینولئیک نامیده می شوند، توسط پوست جذب شده و به پروستاگلاندین تبدیل می شوند. این ترکیبات در بازسازی بافت ها و غشاهای سلولی نقش دارند. به همین دلیل، این روغن به بهبود سلامت پوست کمک کرده و علائم پیری را به تاخیر می اندازد.

روغن میوه گل رز بوی بسیار خوبی داشته و زمانی که با ویتامین E ترکیب می شود عمری دو ساله دارد. برای تهیه ی حدود 30 میلی لیتر روغن میوه ی گل رز یا همان رز هیپ به 210000 عدد دانه ی درون میوه ی گل رز نیاز است.


برای آشنایی با طرز تهیه ی این روغن مفید در خانه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>>> طرز تهیه روغن میوه گل رز <<<


فواید روغن میوه ی گل رز چیست؟

1- مبارزه با آکنه و بهبود پوست صورت

1 خواص و فواید روغن رز هیپ

آکنه زمانی ایجاد می شود که پوست تغذیه نشده و مواد مغذی به آن نرسد. روغن میوه ی گل رز حاوی مواد مغذی بسیاری است که پوست را با مواد مغذی ضروری تقویت کرده و سلامتی آن را بهبود می بخشد. پوست بدون مواد مغذی تمایل به ترشح بیش از حد چربی داشته که خود باعث بروز آکنه می گردد. روغن رز هیپ از ترشح بیش از حد چربی روی پوست صورت جلوگیری کرده و منافذ پوستی را نیز بسته و از بین می برد. در نتیجه از بروز جوش پیشگیری می کند.

صبح ها 15 دقیقه قبل از گرفتن دوش، با استفاده از یک پنبه ی توپی، روغن را روی پوست صورت مالیده و طبق معمول بشویید.

همچنین می توانید از روغن به عنوان مرطوب کننده ی پوست های خشک نیز استفاده کنید. اما از آنجایی که وقتی روغن را به پوست می زنید، مشخص بوده و صورت چرب به نظر می رسد، بهتر است 20 دقیقه قبل از خواب با استفاده از پنبه آن را روی صورت بمالید. به علاوه می توانید روغن را با اسید هیالورونیک ترکیب کرده و یک محصول مراقبتی عالی با خواص شگفت انگیز برای پوست صورتتان تهیه کنید.

2- خواص ضد پیری

ویتامین های A و C موجود در روغن، تولید کلاژن پوست را تحریک کرده و خواص ضد پیری را به ارمغان می آورند. چین و چروک (مخصوصاً اطراف چشم) و خطوط روی صورت را نیز کاهش داده و به خاطر وجود لیکوپن در آن، باعث جوان سازی پوست صورت می شود. همچنین این روغن به عنوان درمان کننده ی لکه های تیره ی موجود روی پوست صورت نیز شناخته شده است. اگر به دنبال اجتناب از محصولات شیمیایی جهت مراقبت و جوان سازی پوست هستید، روغن میوه ی گل رز بهترین گزینه می باشد.

3- کمک به روشن سازی و درخشندگی پوست

از این روغن برای روشن سازی رنگ پوست نیز می توان استفاده کرد. از آنجایی که در از بین بردن لکه های پوست مفید است به روشن شدن پوست نیز کمک می کند. روغن میوه ی گل رز خاصیت سفت کنندگی پوست را داشته و به تنگ شدن و بسته شدن منافذ پوست کمک می کند، که همین باعث درخشندگی پوست می شود.

دو یا سه قطره روغن رز هیپ را با یک قطره روغن نارگیل ترکیب کرده و روی پوست صورت بمالید. با این روش می توانید تیرگی زیر چشم را نیز از بین ببرید.

4- کمک به درمان انواع بیماری های پوستی

روغن میوه ی گل رز دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان التهاب و درد ناشی از اگزما کمک می کند. همچنین همان طور که گفته شد این روغن مرطوب کننده بوده و خشکی پوستی که باعث ایجاد اگزما می شود را از بین می برد. ویتامین های A و C موجود در روغن، الاستیسیته و کشسانی را به پوست بازمی گردانند. محل های آسیب دیده ی پوست را با آب شسته و دستمال نرم و تمیزی که آغشته به چند قطره روغن است را روی پوست مالش دهید، و اجازه دهید به صورت کاملاً طبیعی خشک شود. این کار را روزی یکبار مخصوصاً قبل از رفتن به حمام تکرار کنید.

برای درمان قرمزی صورت یا لکه های قهوه ای و پوست مرغی (کراتوز پیلاریس) چند قطره روغن رز هیپ را با روغن هسته ی انگور یا روغن بادام مخلوط کرده و هر صبح قبل از دوش صبحگاهی روی مناطق آسیب دیده بزنید.

همچنین به لطف خاصیت ضد التهابی این روغن، مالیدن آن روی بثورات می تواند باعث تسکین آن شود.

5- کمک به بهبود سوختگی و کبودی

از آنجایی که این روغن خاصیت بازسازی و آنتی اکسیدانی دارد، می تواند بهبود سوختگی و کبودی را تسریع بخشد. به علاوه حضور اسیدهای چرب ضروری می تواند از بروز زخم جلوگیری کند. همچنین مالیدن این روغن، باعث درمان اسکار کلوئید پوست (گوشت اضافی) و تسریع بهبود زخم خواهد شد.

6- درمان لب های خشک و ترک خورده

روغن میوه ی گل رز می تواند برای روشن کردن و تغییر رنگ لب ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. و از لب ها نیز در مقابل آفتاب سوختگی محافظت می کند. دو قطره روغن میوه ی گل رز را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل (یا کره) مخلوط کنید و روزی چند بار روی لب های خشک و ترک خورده بزنید.

7- تقویت مژه

2 خواص و فواید روغن رز هیپ

بی شک همه به دنبال مژه های ضخیم و درشت تر هستند؛ چرا که زیبایی چهره را دو برابر می کند. روغن رزهیپ به راحتی می تواند این کار را انجام دهد و با تقویت مژه هایتان زیباییتان را چند برابر کند. پس پنبه ای آغشته به روغن میوه ی گل رز را برداشته و روی مژه ها بمالید.مراقب باشید تا روغن به داخل چشمانتان وارد نشود.

8- کاهش ترک های پوستی

ترک های پوستی زمانی رخ می دهد که کلاژن و الاستیک پوست پاره شده و باعث ایجاد اسکار شود. روغن رز هیپ به راحتی توسط پوست جذب شده و اسیدهای ضروری آن باعث تولید کلاژن می شوند. علاوه بر تمامی خاصیت های گفته شده، روغن میوه ی گل رز نرم کننده و مرطوب کننده بسیار مناسبی برا پوست است. اسیدهای چرب به پروستاگلاندین تبدیل شده و توانایی های بازسازی پوست را تحریک می کنند. این کار باعث جلوگیری از بروز ترک های پوستی نیز خواهد شد. همچنین مالیدن روغن، لکه های پوستی و ملاسما یا همان لک صورت که در دوران بارداری شایع است را درمان می کند.

9- درمان درد مفاصل

از آنجایی که این روغن دارای اسیدهای چرب بوده و خاصیت ضد التهابی دارد، با التهاب مفاصل مبارزه کرده و باعث تسکین درد آن می شود.

10- تقویت ناخن ها

اگر هفته ای یکبار روغن میوه ی گل رز را به ناخن ها بزنید، اسیدهای چرب آن از ناخن ها مراقبت کرده و باعث تقویت آن ها و جلوگیری از شکسته شدنشان می شود.

همچنین می توانید مانیکور ناخن با روغن داغ را با استفاده از روغن رزهیپ انجام دهید.

11- رشد مو را افزایش می دهد.

با توجه به اینکه این روغن منبع عالی اسیدهای چرب است، می تواند فولیکول های آسیب دیده و مسائل مربوط به پوست سر را بازسازی کند و باعث رشد موهای سالم گردد. همچنین موها را مرطوب کرده و مانع از خشکی و کم آبی آن می گردد. خاصیت ضد باکتریایی این روغن نیز موجب تقویت و تغذیه ی پوست سر شده و خواص ضد التهابی آن و سلامت پوست سر را ارتقا می دهد.

نکاتی در مورد مصرف روغن میوه ی گل رز در افراد

– افراد دیابتی: گفته می شود ویتامین C موجود در روغن می تواند به کنترل دیابت کمک کند. اما اگر به دیابت مبتلا هستید حتماً قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

– افراد باردار و شیرده: مضرات استفاده از این روغن برای افراد باردار و شیرده در دست مطالعه است. توصیه می شود افراد باردار از این روغن استفاده نکنند.

– افراد دارای مشکلات خونی، حمله ی قلبی و سکته ی مغزی: ماده ای شیمیایی موجود در این روغن (rugosin E) می تواند لخته شدن خون را آهسته کرده و خطر خونریزی را افزایش می دهد. بنابراین استفاده از این روغن برای افرادی که دارای مشکلات خونی هستند توصیه نمی شود. در افرادی که دارای سابقه ی حمله ی قلبی و سکته ی مغزی می باشند نیز ممکن است خونریزی اتفاق افتاده و مشکلاتی ایجاد کند. همچنین تا دو هفته قبل و بعد از جراحی نیز نباید از این روغن استفاده کرد.

– بیماری های کلیوی: مقدار زیاد ویتامین C موجود در این روغن می تواند موجب بروز سنگ کلیه شود. بنابراین مصرف آن برای افرادی که دارای مشکلات کلیوی و به خصوص سنگ کلیه می باشند توصیه نمی شود.

در هر صورت توصیه می شود تا قبل از استفاده از این روغن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا