سلامت

فواید استفاده از لامپ نمک هیمالیا

چیزهای زیادی در دنیای اطراف ما وجود دارند که مانند طبیعت به انسان آرامش داده و باعث تمدد اعصاب می شوند. لامپ نمک هیمالیا نیز یکی از این موارد است.

چند سالی است که لامپ های نمک به خاطر خواصی که دارند، در بین مردم بسیار رواج یافته اند. به همین دلیل ما نیز تصمیم گرفتیم مزایا و فواید آن را مورد بررسی قرار داده تا بدانیم چرا این نوع لامپ ها در بین مردم محبوب شده اند.

لامپ نمک هیمالیا چیست؟

لامپ نمک یا نمک صورتی هیمالیا HPS) Himalayan Pink Salt)، قطعات بزرگی از نمک خالص هیمالیاست که حباب های لامپ در آن جای می گیرند و به عنوان یک لامپ خواب یا آباژور مورد استفاده قرار می گیرند. در حالت کلی دو مدل از این لامپ ها موجود است. مدلی که از یک تکه ی بزرگ نمک تشکیل شده و در داخل آن یک لامپ قرار گرفته است. و مدلی دیگر که از یک سبد پر از قطعات بزرگ نمک به شکل آباژور تشکیل شده است.

این لامپ ها زمان روشن شدن، تابش گرم و آرام بخشی را از خود ساطع می کنند که گفته می شود برای پاکسازی و ارتقای هوای محیط نیز مفید می باشند. این لامپ ها در واقع از کریستال های خالص و خوراکی نمک هیمالیا ساخته می شوند. این نمک ها از غربی ترین کوه های هیمالیا در منطقه ی Punjab پاکستان استخراج می شوند و بعد از استخراج به صورت دست ساز یا تبدیل به لامپ شده و یا پودر می شوند تا به عنوان نمک خوراکی در غذاها استفاده شود.

اما چرا نمک های هیمالیایی صورتی هستند؟

طبق جدول مندلیف نمک معمولی، سدیم کلرید خالص است. اما در مورد نمک هیمالیا تنها 98 % آن سدیم کلرید بوده و مواد معدنی دیگری مانند منیزیم، پتاسیم و روی نیز دارد. همین امر باعث می شود نمک هیمالیا از نمک های معمولی متفاوت باشد. در واقع این مواد معدنی و میزان آن ها است که طیف رنگی بین صورتی روشن تا صورتی تیره و متمایل به نارنجی را در این نمک ها ایجاد می کنند.

لامپ های ساخته شده از این نمک ها اخیراً محبوبیت بسیار زیادی یافته و مزایای بسیاری به آن ها نسبت داده شده است.

اما آیا واقعا این فواید از نظر علمی هم ثابت شده اند؟

اجازه دهید بررسی کنیم.

یک لامپ نمک هیمالیایی چگونه کار می کند؟

همه ی ما می دانیم که بدن انسان برای اهداف مختلفی از جمله آبرسانی، تعادل الکترولیتی، تنظیم فشار خون مناسب و سیستم عصبی به نمک نیاز دارد و همه ی این اهداف زمانی به دست می آید که ما نمک را به صورت خوراکی مصرف کرده و وارد بدن می کنیم. اما لامپ های نمک که خوراکی نیستند. بنابراین مزایای این لامپ ها به گونه ی دیگری به انسان می رسد.

نمک به طور طبیعی نمگیر بوده و رطوبت و ملکول های آب را جذب می کند. بنابراین گفته می شود لامپ های نمک ملکول های آب موجود در هوا را جذب می کنند و از آنجایی که ملکول های آب موجود در هوا می توانند آلرژن ها، آلودگی ها و حتی باکتری ها را در خود نگه دارند، این مواد مضر موجود در هوا نیز توسط لامپ نمک جذب می شوند. حرارت لامپ نمک، ملکول های آب جذب شده را بخار کرده و در نتیجه آلودگی ها روی لامپ نمک باقی می ماند و دقیقاً به همین دلیل است که توصیه می شود لامپ های نمک چند بار در هفته با دستمال مرطوب تمیز شوند.

برخی دیگر معتقدند که از جمله فواید استفاده از لامپ های نمک، یون های منفی است که این لامپ ایجاد می کند.

اما یون های منفی چیست و چرا مفید است؟

در هر زمان و مکانی یون های مثبت و منفی در هوا موجود می باشند. یون یک اتم یا ملکولی است که تعداد الکترون های آن با تعداد پروتون هایش مساوی نیست و همین باعث می شود که اتم بار الکتریکی مثبت یا منفی داشته باشد. یون های مثبت را کاتیون و یون های منفی را آنیون می نامند. در واقع بار مثبت و منفی یون، آن را قادر می سازد که به راحتی حرکت کرده و به هر جایی متصل شود.

یون های منفی اغلب در طبیعت به وجود می آیند و توسط عواملی چون صاعقه، نور خورشید، آبشارها و امواج اقیانوس ایجاد می شوند. آب جاری بزرگترین منبع یون های منفی محسوب می شود و شاید یکی از دلایل تازه و با طراوت بودن عطر و طعم آب جاری نیز همین یون های منفی باشد. همچنین یکی از دلایلی که انسان ها بعد از گذراندن زمان، در کنار ساحل یا آبشار احساس طراوت و تازگی می کنند نیز همین می باشد. در واقع همین یون های منفی هستند که باعث می شوند وقتی پنجره را باز کرده و هوای تازه تنفس می شود حس خوبی به انسان دست بدهد.

این به این خاطر است که یون های منفی سرعت رسیدن اکسیژن به مغز را افزایش می دهند و موجب می شود که انسان هوشیارتر شده، توان و انرژی ذهنیش افزایش یافته و خواب آلودگی و کسالت از او دور شود. همچنین این یون ها اثر محافظتی در برابر ذرات میکروبی موجود در هوا برای انسان دارند. یعنی اگر این ذرات توسط انسان استنشاق شوند، یون ها تحریکاتی را به وجود آورده که ما آن را به صورت عطسه، سرفه و تحریک گلو می بینیم.

حال با همه ی این تفاسیر آیا واقعاً لامپ های نمک، یون های منفی را تولید می کنند؟

باید بگوییم که بله اما نه به مقدار زیاد.

گذراندن زمان در طبیعت مخصوصاً در کنار آب بهترین راه برای قرار گرفتن در معرض یون های منفی است. اما لامپ های نمک نیز برای این هدف بد نیستند، چرا که مقدار کمی از یون های منفی را تولید می کنند. همان طور که گفته شد لامپ نمک، ملکول های آب موجود در هوا را جذب کرده و آن ها را بخار می کند. هنگامی که این ملکول ها به بخار تبدیل می شود مقدار کمی یون منفی تولید می کنند. اما همین مقدار کم هم بسیار با ارزش است. زیرا وسایل الکتریکی مثل کامپیوتر، تلوزیون، مایکروویو و حتی جاروبرقی اغلب یون های مثبت تولید کرده و مشکلاتی مثل آلرژی، استرس و اختلالات خواب را تشدید می کنند، یون های منفی می تواند این یون های مثبت را خنثی کنند و محیط را از این نظر نیز پاکسازی کرده و باعث ایجاد آرامش شوند. به همین دلیل توصیه می شود این لامپ ها در کنار وسایل الکترونیکی گذاشته شود. به علاوه نور قرمز رنگ این لامپ ها نیز خود آرامش بخش است.

دلایل استفاده از لامپ های نمک

اما این موارد تنها دلیل استفاده از لامپ های نمک نبوده و مردم به دلایل دیگری نیز از این لامپ ها استفاده می کنند از جمله:

1- بهترین لامپ خواب با نور کم و ملایم

تحقیقات نشان داده است که رنگ های مختلف نور به روش های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. مثلاً پزشکان توصیه می کنند از نور آبی پس از غروب خورشید اجتناب شود. زیرا می تواند در ریتم شبانه روزی بدن تداخل ایجاد کرده و هورمون های خواب را مختل کند. متأسفانه بسیاری از منابع نور مدرن مانند تلفن های همراه، تبلت ها، کامپیوترها و تلویزیون ها نیز مقدار زیادی از این نور آبی را تولید می کنند و بسیاری از ما بیشترین زمان را مخصوصاً در شب، صرف تماشای این صفحه ها می کنیم.

این درحالی است که لامپ های نمک نور درخشان نارنجی گرم، شبیه به رنگ نارنجی آتش یا شمع دارند که برای شب عالی بوده و از آنجایی که هیچ تاثیر منفی روی خواب ندارند می توانند به عنوان لامپ خواب استفاده شوند.

2- اثرات مثبت رنگ درمانی

این لامپ های تسکین دهنده می توانند سطح خلق و خو و انرژی را افزایش دهند. مخصوصاً در افراد مبتلا به اختلالات خلقی و عاطفی فصلی. رنگ نارنجی ملایم یکی از رنگ های تسکین دهنده است که اغلب برای آرام کردن خلق و خوی و افزایش تمرکز استفاده می شود. مقدار کمی یون های منفی نیز ممکن است در تقویت خلق و خو مفید باشد.

3- تسکین آلرژی

تجارب نشان داده که استفاده از لامپ های نمک در تسکین آلرژی و آسم بسیار موثر می باشد. دلیل این امر هنوز ثابت نشده است، اما شواهدی که از افراد مبتلا به آسم به دست آمده، تاثیر این لامپ در تسکین آلرژی و آسم را اثبات می کند.

چگونه و چرا لامپ نمک را خریداری کنیم؟

اگر چه لامپ های نمک منبع عالی یون های منفی محسوب نمی شوند و برای استفاده از یون های منفی بهتر است به طبیعت سری زد، اما داشتن چند لامپ نمک در خانه در فصل زمستان که نمی توان در و پنجره ها را باز کرده و یون های منفی را وارد خانه کرد، پیشنهاد خوبی است. به علاوه این که از دیگر مزایای این لامپ ها نیز می توان بهره برد.

1 خواص لامپ نمک هیمالیا

پس اگر قصد خرید لامپ نمک را داشتید لامپ هایی را انتخاب کنید که:

1- لامپ های نارنجی

هر چه لامپ تیره تر باشد کیفیت آن بالاتر است. فقط مطمئن شوید که 100% نمک هیمالیا باشد. زیرا نمونه های تقلبی که نمک معمولی و رنگی می باشند نیز با قیمتی ارزان تر در بازار موجود است.

2- سایز

هر چه لامپ بزرگتر باشد اثرات مثبت آن بیشتر است. لامپ های کوچکتر اغلب ارزان تر می باشند. می توانید چند عدد لامپ کوچک تهیه کرده و آن ها را در اطراف خانه پخش کنید.

3- سطح ناهموار

نوع سطح یک لامپ نمک قدرت جذب ملکول های آب آن را تعیین می کند. هر چه لامپ سطحی ناهموار و زبر داشته باشد، آب بیشتری از هوا جذب کرده و در نتیجه هوا را بهتر پاکسازی می کند.

4- نوع لامپ

ویژگی جذب ملکول های آب لامپ و بهره بردن از این خاصیت زمانی محقق می شود که نمک و گرما با یکدیگر تلفیق شوند. بنابراین مهم است لامپی در آن تعبیه شده باشد که گرمای لازم را تولید کند. لامپ های LED معمولاً این میزان گرما را تولید نمی کنند. پس به لامپ موجود در این لامپ های نمک نیز توجه کنید.

در پایان توصیه می کنیم که اگر قصد خرید لامپ خواب و آباژور و استفاده از این نمک های مفید را دارید از این نوع لامپ ها غافل نشوید. البته از نمک های هیمالیا به شیوه های مختلف مثل مصرف خوراکی در غذاها و حمام سم زدایی پوست نیز می توان استفاده کرد.

از خواص نمک هیمالیا به روش های مختلفی می توان بهره برد از جمله حمام با نمک هیمالیا. برای اطلاع از نحوه حمام با نمک هیمالیا به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه با نمک هیمالیا حمام کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا