سلامتورزش

فواید و تاثیر رقص زومبا بر بیماری آرتریت یا التهاب مفاصل

تاثیر رقص زومبا بر آرتریت

نرمش ها، حرکات و ورزش هایی که بر پایه ی رقص همچون رقص زومبا هستند، می توانند میزان حرکت و جنب و جوش بدن را افزایش داده و تاثیرات مثبت زیادی داشته باشند.

1 تاثیر رقص زومبا بر آرتریت

زومبا یک برنامه ی فیتنس و تناسب اندام بوده که از حرکات رقص لاتین الهام گرفته شده است. در طول این ورزش ریتم های سریع، آهسته و تمرینات مقاومتی، جای خود را به هم داده تا هم توان هوازی و ایروبیک و هم قدرت بدنی، مقاومت و استقامت فرد افزایش یابد. برای افرادی که مبتلا به بیماری آرتریت یا التهاب مفصلی هستند، زومبا مزایای بیشتری نسبت به دیگر برنامه های ورزشی دارد. چرا که هدف آن افزایش میزان حرکات مفصلی و در عین حال بهبود و افزایش حس توانمندی و تندرستی فرد است.

تاریخچه ی زومبا

زومبا به اواسط دهه 1990 باز می گردد، زمانی که آلبرتو “بتو” پرز، مربی فیتنس و تناسب اندام در کلمبیا، تصمیم گرفت موسیقی سنتی سالسا و مرنگ را به کلاس های ایروبیک اضافه کند.

در طول چند سال کلاس های بتو سر و صدای عجیبی کرد و در سال 2001 منجر به تشکیل یک شرکت تجاری به نام زومبا فیتنس “Zumba Fitness” شد. این شرکت امروزه یک برند چند ملیتی بوده که DVD های تمرینی را به فروش می رساند.

در سال 2005، بتو و همکارانش، برای آموزش مربیان زومبا آکادمی زومبا Zumba را در سراسر جهان تاسیس کردند. امروزه امپراطوری زومبا فیتنس شامل لباس های ورزشی زومبا، زومبا در آب، ویدئو گیم های مناسب Wii، ایکس باکس و پلی استیشن است.

انواع برنامه های تناسب اندام زومبا

برای گروه های سنی خاص و سطوح آمادگی جسمانی مختلف، 9 برنامه ی تمرینی زومبا وجود دارد. از این 9 برنامه 4 نوع آن مناسب افراد دارای آرتریت یا التهاب مفصلی است.

– Zumba: برنامه ی تمرینی اصلی زومبا که برای تمام افراد و سطوح تناسب اندام مفید است.

– Zumba Gold-Toning یا زومبا گلد: برای میانسالان فعال و اکتیو طراحی شده است.

– Aqua Zumba یا زومبا آکوا: یک برنامه مبتنی بر استخر است که می تواند به کاهش فشار روی مفاصل کمک کند.

– Zumba Sentao یا زومبا سنتاو: یک برنامه مبتنی بر صندلی بوده و برای افراد دارای مسائل مربوط به تحرک مناسب است.

مزایا و فواید رقص ورزشی

آرتریت یک بیماری پیش رونده و گسترش یابنده است که باعث التهاب مفاصل و عیب دار کردن حرکت افراد می شود. همین علائم باعث شده تا بسیاری از افراد ورزش را به طور کامل کنار بگذارند. این کار موجب از دست دادن سریع عضلات شده و به تدریج سلامت قبل و عروق فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

تمرینات ورزشی مبتنی بر رقص یا همان رقص ورزشی می تواند با ترکیب تمرینات سبک و حرکاتی که قدرت حرکت در اندام تحت تاثیر آرتریت را بهبود می بخشد، بسیاری از این تاثیرات منفی را دقیقاً برعکس کند. علاوه بر این فاکتور دیگری به نام شادی و نشاطی که در رقص وجود دارد اغلب افراد را بیشتر مشتاق و ترغیب به ورزش می کند. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نیز نتایج جالبی را نشان می دهد.

– یک مطالعه تصادفی که توسط محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن انجام شد، نتیجه گرفت که ورزش مبتنی بر رقص هیچ تاثیر مخربی بر روی افراد مبتلا به آرتریت روماتویید ندارد. در واقع، این ورزش ها به طور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد پایین اندام درگیر می شوند.

– مطالعه ی مشابهی از دانشگاه لاوال در کبک، گزارش داد که افراد مبتلا به آرتریت که تحت یک برنامه 12 هفته ای رقص قرار گرفته اند، توان و قدرت ایروبیک یا هوازی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند؛ در حالی که درد آن ها نیز کاهش یافته است. همچنین افسردگی، اضطراب و خستگی آن ها در مقایسه با مجموعه ای همسان از افراد مبتلا به آرتریت که ورزش نکرده اند بهبود یافته است.

– تحقیقات دیگری که از دانشگاه لاوال گزارش شد، نشان داد که در یک دوره هشت هفته ای رقص ورزشی که فقط دو بار در هفته انجام شد، توانایی های پیاده روی را حتی در افرادی که دارای ناتوانی شدید حرکتی هستند بهبود می بخشد.

کلام آخر

اگر چه ممکن است زومبا برای افراد مبتلا به آرتریت مفید باشد، اما صحبت کردن با پزشک خود قبل از هر برنامه تناسب اندام بسیار مهم است.

در صورتی که این ورزش را انتخاب کردید از پایبند بودن به اصول ورزش با آرتریت مطمئن شوید. اگر درد را احساس کردید از آن سرسری عبور نکنید. در عوض، با مشورت و کمک مربی حرکات را تغییر داده و با حفظ فرم و تکنیک مناسب بر اساس محدودیت های جسمیتان از خود مراقبت کنید.

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس با ورزش هایی جهت جلوگیری از لخته شدن خون آشنا شوید.

>>> معرفی انواع ورزش برای جلوگیری از لخته شدن خون <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا