تغذیهسلامت

چگونه کافئین بدن را کاهش داده و دفع کنیم؟

کافئین ماده ای است که در دامنه ی وسیعی از مواد خوراکی از جمله قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات یافت می شود. این ماده اگر چه به بسیاری از مردم کمک می کند ساعت ها هوشیار بوده و خواب به چشمانشان راه نیابد، اما استفاده ی بیش از حد آن و یا استفاده در زمان هایی نامناسب می تواند تمامی سیستم بدن را به هم بریزد.

راه های بسیار مختلفی مثل خوردن آب، ورزش کردن و چرت زدن می توانند به سرعت، کافئین موجود در بدن را از بین برده و دفع کنند. کاهش میزان مصرف روزانه ی مواد کافئینی در طولانی مدت نیز از دیگر راه های موثر است.

برای دفع کافئین از بدن

1- ابتدا توصیه می کنیم اگر نشانه های اوردوز کافئین در بدنتان وجود دارد، قبل از اقدام به هر کاری سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

زیرا این مسئله بسیار جدی بوده و حتماً به درمان پزشکی نیاز دارد. تنگی نفس، تهوع، استفراغ، توهم، درد قفسه سینه، گیجی، ضربان قلب سریع یا نامنظم، تشنج و حرکات غیر قابل کنترل عضلات از نشانه های خطرناک اوردوز ناشی از مصرف بیش از حد مواد کافئینی می باشد.

2- در صورتی که علائم بالا را نداشته و بخواهید کافئین بدنتان را دفع کنید، آب فراوان بنوشید تا ادرارتان رقیق شده و زرد روشن شود.

احساسی که در بدن و در نتیجه ی خوردن بیش از حد مواد کافئینی به وجود می آید، می تواند با خوردن آب فروان و کم نشدن آب بدن کاهش یابد. مثلاً به ازای هر لیوان قهوه، یک تا دو لیوان آب بنوشید.

– آب لزوماً به خروج کافئین از بدن کمک نخواهد کرد؛ اما هیدراته نگه داشتن بدن، کنار آمدن با عوارض جانبی آن را راحت تر می کند.

3- ورزش کنید تا به بدنتان کمک کرده باشید کافئین را سریع تر متابولیزه کند.

یک پیاده روی سریع، دو آهسته یا هر ورزش دیگری که تحرک را در شما به وجود می آورد، انتخاب کرده و انجام دهید.

ورزش همچنین کمک می کند حس پر انرژی بودنی که از کافئین به وجود آمده است تخلیه شود.

1 روش های خارج کردن کافئین از بدن

4- خوراکی های سرشار از فیبر را نخورید.

داشتن معده ای پر و خوردن غذا با مقدار زیادی فیبر، می تواند میزان جذب کافئین را در بدنتان کاهش دهد. دقت داشته باشید، زمانی که در انتظار دفع کافئین از بدنتان هستید، از خوردن غلات کامل و میوه در حجم بالا اجتناب کنید. تمشک، گلابی، سیب، اسپاگتی، جو، عدس و کنگر فرنگی موادی سرشار از فیبر می باشند.

2 روش های خارج کردن کافئین از بدن

5- خوردن سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل متابولیسم بدن را بالا برده و بدن را از وجود کافئین پاکسازی می کنند؛ در نتیجه بدن نیز آن را در مدت زمان کوتاه تری دفع می کند.

3 روش های خارج کردن کافئین از بدن

6- یک چرت 20 دقیقه ای بزنید.

اگر چه ممکن است چرت زدن پس از مصرف کافئین غیر ممکن به نظر برسد؛ اما می تواند به بدنتان کمک کند که با آن به طور موثرتری مقابله کند. سعی کنید در مکانی خنک، تاریک و بدون آلودگی های صوتی و تصویری چرت بزنید.

مقدار کافئینی که به طور کلی مصرف می کنید را کاهش دهید.

1- کافئین می تواند 1 تا 5 روز در بدنتان باقی بماند.

مدت زمانی که طول می کشد تا کافئین از بدن دفع شود به عوامل بسیاری بستگی دارد؛ از جمله سن، قد و وزن، ژنتیک و مقدار غذای مصرفی. عمر کافئین در بدن 3 تا 5 ساعت بوده و این بدین معناست که 5 ساعت طول می کشد تا 50 درصد آن از بدن دفع شود.

– سرعت دفع کافئین از بدن بزرگسالان بیشتر از هر سن دیگری است. دفع آن در کودکان و افراد مسن طولانی تر می باشد.

– افراد قد بلند و چاق، کافئین را سریع تر از افراد لاغر و قد کوتاه دفع می کنند.

– زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند به طور متوسط، کافئین را سه ساعت آهسته تر از افراد دیگر متابولیزه می کنند.

2- مقدار کافئین مصرفیتان را به 400 گرم در روز کاهش دهید. که معادل 4 فنجان قهوه و 2 عدد نوشیدنی انرژی زا در روز است.

سعی کنید مقدار متعادلی از کافئین که بدنتان به آن واکنش نشان نمی دهد را یافته و دائماً همان میزان را مصرف کنید.

3- 7 تا 9 ساعت در شبانه روز بخوابید.

سعی کنید که هر روز در ساعت مشخصی خوابیده و در ساعت مشخصی بیدار شوید. همچنین اطمینان حاصل کنید که در شبانه روز به اندازه ی کافی می خوابید. این کار بدن و ذهنتان را منظم کرده و دیگر احساس نمی کنید که به مواد کافئینی برای انجام کارهایتان نیاز دارید.

4- غذاهای کافئینی مصرف نکنید، تا مقدار اضافی آن از بدنتان دفع شود.

شکلات، بستنی یا ماست با طعم قهوه و برخی غلات صبحانه، کافئینی بوده که باید مصرفشان را کاهش دهید؛ تا مقدار اضافی آن از بدنتان دفع شود.

5- نوشیدنی های غیر کافئینی را جایگزین نوشیدنی های کافئینی بکنید.

اگر متوجه شوید که بودن کافئین در بدن شما به طور مرتب باعث ناراحتی شما می شود، قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا را کنار گذاشته و دیگر انواع نوشیدنی را مصرف کنید. دمنوش های گیاهی جایگزین های مناسبی برای این نوشیدنی ها هستند.

4 روش های خارج کردن کافئین از بدن

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
31 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
شایان

من متخصص اعصاب ور روانم پیشنهاد میکنم تا میتوانید قهوه نخورید به طور مثال بیشتر NA قهوه با کافعین بالا میخورن

علیرضا

باسلام و خسته نباشید عذر میخوام اگه بعد از خوردن ی دونه اسپرسو کوچک حالت اضطراب و استرس گرفتیم میتونیم بعد از دو سه ساعت ی قرص کلردیازپوکساید یا الپرازولام نیم برا بهتر شدن بخوریم ?? ممنون

سالار

خیر.فقط آب بیشتر مصرف کن و نیم ساعت پیاده روی کن

مه

خدا پدرتو بیامرزه حرف حق

hiwa

واییییی من یه فنجان قهوه غلیظ خوردم حالت تهوع دارم سرم گیج میره احساس سرما میکنم دستام میلرزه و… خدا بدادم برسه تا صبح زنده بمونم…

امیر

من یه هایپ بزرگ با یه کاپوچینو خوردم اولش خوابم گرفت یکم خوابیدم ولی بعدش با حالت تهوع و تبش قلب بیدار شدم توصیه میکنم زیاد روی نکنید تو مصرفش

سالار

اثر کافئین زیاده.لطفا به اندازه ظرفیت بدن مصرف کنید

کاربر ناشناس

امین جان شما دیگه خیلی زیاده روی کردین اثر قهوه بعد از ۱۰ دقیقه نمایان میشه. استرس .اضطراب. تپش قلب نشانه های بارزش هستن . تهوع و استفراغ تو موارد حادش هستن منم هروقت. میخورم. استرس و اضطراب شدید میگیرم. دیگه هیچوقت قهوه نمیخورم . چای هم اصلا نمیخورم. به… بیشتر بخوانید.

امیر

والا ما 15 سال داریم میخوریم خیلی هم خوش میگذره بهمون خیلی هم مهربون میشیم

علی اسماعیلی

امروزقهوه کم کافیین خوردم اما حالم بده تنگی نفس وگیجی دارم

سالار

میزان کافئین رو پایین تر بیارید

امیر

دوستان من یه هایپ خوردم حالم به شدت بده لرزش تپش قلب تهوع سرگیجه و اسهال بنظرتون دکتر برم؟

سالار

پیاده‌روی کنید تا انرژی زیاد خنثی بشه

بهانه

من امروز یه قرص کافئین خوردم کلا استرس و اضطراب شدید گرفتیم پاهام همش تکون میخورن نمیتونم خودمو کنترل کنم بعد لبامم بی حس شدن گاهی هم شدید درد میکنن خیلی ترسیدم میترسم بخوابم اتفاق بدی بیوفته خدا بخیر کنه امشبو

meh

من یه چند سالی میشه قهوه میخورم، جدیداً استرس با ترس بهم القا میکنه و تا 15 ساعت ادامه داره دارم وحشی میشم از این حس، نخورید رفقا توصیه میکنم جاش چایی بخورید اما قهوه خیلی خیلی بده تاثیراتش در دراز مدت….. هر کی میخونه اینو جدی بگیره چون دارم… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

سلام من قهوه خوردم سرم درد و حالت دلشور دارم چی بخورم اثرش بپره

امین

سلام من امروز با خوردن یک فنجان اسپرسو دوبل و یک بسته قهوه غلیظ که میکس شده بود اوردوز کرده و حال تهوه و شدید شدن ضربان قلبم را احساس کرده و ترسیدم که با رویت سایت دولیوان آب نوشیدم و کمی هم راه رفتم خیلی بهتر شدم

امید

سلام بابای من هم امروز قهوه های تلخ را خرده بود که همیشه میخوره گلوش درد گرفته بود و بی حالی شدید و کم خوابی داشت عصبانی بود و چشماش هم خیلی خیلی بد بود لطفا از کافئین استفاده نکنید و همچنین از سیگار و قلیان و مواد مخدر هم… بیشتر بخوانید.

مهتاب

من اگر بیش از یک لیوان چای در روز بخورم یا اگر قهوه یا نسکافه بخورم دستام میلرزن استرس شدید میگیرم و سرگیجه و یه چیزی شبیه افت قند بهم دست میده

کاربر ناشناس

سلام .خداییش منم همینجوریم باید چیکار کنم؟؟

Hamid

شماباید قهوه ای استفاده کنید که زیاد به زبان ساده تیره نباشه. کافعین کم بخورید مثله فرانسه

مهدی

من با خوردن ی کاو قهوا 48ساعت نمیخوابم و این موضوع ازیتم میکنه ولی از طرف قهوه تلخ رو دوست دارم ،سعی میکنم کم تر بخورم

Sadra

من یه اوردوز خیلی خفیف با کافئین داشتم خیلی ترسیدم مغزم یهو خالی شد ( پر انرژی نشد سبک و خالی مثل پر ) یه لحظه لکر کردم روح ا بدنم‌جدا شده اگه موقع خواب احساس کردید دارید با کافئن اوردوز می کنید بلند شید و راه برید و آب… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

چیکار کردین که خوب شدین

کاربر ناشناس

باید شیر بخوری

میلاد

سلام،قهوه فروشی بودم،گفت قهوه فول دارم
یکی گرفته خوردم
گلوم شدیداخشک شده،هرازگاهی احساس تهوع دارم
البته بعد خوردن خوابیدم
خیلی بدجور بیدارم کردن
گلوم میشه صحرای کربلا
چکارکنم حالم خیلی خرابه

کاربر ناشناس

سلام خسته نباشی ببخشید من از دیشب تا الان ی فهوه مرگ خوردم جایبو نمیتونم درست ببینم بنی گوشی ک نزدیکم بشه ک الا انگشتای خودمم نمیبینم🥲🥲لطفت لطفا راه حل پیدا کنید مرسی😘😘😘😘😘و اینکه خطرم داره؟

سام

خوب بهت ساخته خخخخخ

کاربر ناشناس

دوش آب سرد

مهدی

سلام
من قهوه های خیلی کافئین بالا میخورم تا ۵ ساعت به روم تاثیر بزاره قهوه ای مثل قهوه مرگ
نمیدونم شما چطور اینقدر حالتون بد میشه….جالبه برام

یوسف

در طولانی مدت هم بهش اعتیاد پیدا میکنی هم حالت رو بدجوری به هم میریزه من بعد دو سال استفاده از قهوه معتاد شدم و بعد دو سال هر بار بعد مصرف واقعا حالم رو به هم میزد و چند باری تا حد مرگ رفتم و دو ماهی هست ترک… بیشتر بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا