سلامت

بارداری پس از قطع تزریق مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون

در این مقاله می خواهیم بدانیم قدرت باروری بعد از استفاده از یک روش ضد بارداری چه زمانی باز می گردد.

مدروکسی پروژسترون به عنوان روش تزریقی ضد بارداری شناخته شده است و اگر مکرراً استفاده شود، دوران قاعدگی را به طور کامل متوقف می کند. برخی زنان که انتظار چنین چیزی را ندارند بسیار نگران شده و اغلب در مورد اینکه آیا قاعدگی قابل بازگشت است یا خیر و یا چه زمانی این اتفاق می افتد، سؤالاتی می پرسند. همچنین سؤالاتی مانند زمان بازگشت قدرت بارداری آن ها بعد از قطع تزریق نیز در ذهن مصرف کنندگان به وجود می آید که می تواند دلیلی بر نگرانی آن ها و کم رنگ تر شدن استفاده ی مدروکسی ‌پروژسترون باشد.

1 بارداری پس از قطع مدروکسی پروژسترون

به علاوه، اگر استفاده از مدروکسی ‌پروژسترون را قطع کرده و قصد بارداری داشته باشید، حتماً سؤالاتی از قبیل این ها که (بارداری چه زمانی در شما اتفاق می افتد؟ آیا گذشت مدتی طولانی برای بارداری طبیعی است؟ آیا مدروکسی پروژسترون بارداری را مدت ها به تعویق می اندازد؟) در ذهن شما به وجود می آید.

در پاسخ به این سؤالات می توانیم بگوییم که در واقع مدروکسی پروژسترون هیچ ارتباطی به تعویق افتادن بارداری پس از قطع مصرف آن ندارد. در واقع باید 6 تا 12 ماه بعد از آخرین تزریق، بارداری در آن ها اتفاق افتد. اما اگر بعد از 2 سال یا 22 ماه بارداری صورت نگرفت، مشکلشان هیچ ربطی به مدروکسی ‌پروژسترون نداشته و حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.

بر اساس تحقیقات، 50 درصد خانم ها، 10 ماه پس از آخرین تزریقشان باردار شده اند. اما برای 50 درصد باقی مانده حتی دو سال هم طول کشیده است تا قدرت باروریشان برگردد. زیرا بعد از یک سال تزریق مداوم از مدروکسی ‌پروژسترون تقریباً 6 ماه (از آخرین تزریق) طول می کشد تا سیکل قاعدگی بازگردد که این عدد در افراد، کمی متغیر است و ممکن است کمی کمتر یا بیشتر شود.

اگر می خواهید همچنان اطلاعات بیشتری را کسب کنید، از ادامه ی خواندن مقاله خسته نشوید و این نوشته ی علمی را تا پایان دنبال کنید.

مدروکسی ‌پروژسترون چیست و چگونه کار می کند؟

روش تزریقی مدروکسی پروژسترون تا 3 ماه از بارداری جلوگیری می کند. تزریق، هر سه ماه یکبار برای هر مدت کنترل بارداری که فرد بخواهد، انجام می شود. این ماده که مبتنی بر پروژسترون می باشد، با سرکوب کردن تخمک گذاری و ضخیم کردن مخاط و ترشحات واژن، مانع ورود اسپرم و تخمک گذاری شده و در نتیجه از بارداری جلوگیری می کند.

بعد از تزریق، سطح پروژسترون در بدن به مدت سه هفته افزایش یافته، بعد از سه هفته به اوج خود رسیده و پس از آن سطح پروژسترون به آرامی پایین می آید. زمانی که سطح پروژسترون بدن کمتر از میزان خاصی باشد (معمولاً کمتر از 0.1 نانو گرم در میلی لیتر) تخمک گذاری و قاعدگیِ منظم اتفاق می افتد.

در برخی زنان پس از تزریق اولین مدروکسی پروژسترون سیکل قاعدگی به طور کامل متوقف می شود. همچنین 50 درصد از خانم هایی که تزریق را به مدت یکسال ادامه می دهند، سیکل قاعدگی را از دست خواهند داد.

نکته ی قابل توجه این است که توقف قاعدگی به عنوان بیماری شناخته نمی شود و نشان عملکرد دارو در بدن می باشد. پس در مورد آن نگران نباشید. همان طور که گفته شد، 6 ماه (کمی کم و زیاد) پس از آخرین تزریق، سیکل قاعدگی قابل بازگشت است.

بعد از قطع مدروکسی پروژسترون چگونه می توان به بازگشت بارداری پی برد؟

از سه راه می توان پی برد که آیا قدرت باروری پس از قطع مدروکسی پروژسترون به طور کامل باز می گردد یا خیر.

1) قاعدگی باید به طور کاملاً منظم اتفاق افتد.
2) گرفتن نتیجه ی مثبت در آزمایش تخمک گذاری
3) داشتن تخمک گذاری بر روی نمودار درجه حرارت بدن پایه

توجه داشته باشید که داشتن قاعدگی های نامنظم نشانه ی وجود مسائل و مشکلاتی در بارداری و قدرت باروری است. البته نامنظم بودن قاعدگی در طول زمانی که مدروکسی پروژسترون را تزریق می کنید یا دقیقاً پس از قطع کردن تزریق، طبیعی است اما بعد از آن نه. سیکل قاعدگی طبیعی نباید بیش از 35 روز و کمتر از 21 روز باشد. منظور از منظم بودن این است که سیکل قاعدگی، ماه به ماه متفاوت نباشد. مثلاً در یک ماه 23 روز و ماه دیگری 34 روز نشود. اگر با چنین مسئله ای مواجه شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید، زیرا کاملاً غیر طبیعی است. اما چند روز کم و زیاد شدن مثلاً یک ماه 27 و ماه دیگر 29 روز، اشکالی ندارد.

نشانه ی دیگری که نباید نادیده گرفته شود، کیفیت خونریزی است. یعنی خونریزی نباید سبک باشد. لکه بینی و نداشتن خونریزی می تواند نشانه ای در داشتن مشکلات بارداری باشد.

چه چیز باعث می شود که پس از قطع مدروکسی پروژسترون بارداری تا 2 سال به تعویق افتد؟

بر طبق تحقیقات به دست آمده، تعویق در بارداری با وزن خانم ها در ارتباط است. قدرت باروریِ زنانی که وزنشان کم است و یا در حالت نرمال قرار دارند نسبت به زنانی که اضافه وزن دارند، سریع تر می باشد. این امر به خاطر مدت زمانی است که طول می کشد تا بدن پروژسترون تزریقی موجود در خون را متابولیزه کند. متابولیزه شدن در خانم های چاق با سرعت کمی صورت می گیرد.

مدت زمان استفاده از مدروکسی پروژسترون هیچ ارتباطی به، عقب افتادن بارداری ندارد. یعنی چه شما 6 ماه آن را تزریق کنید چه دو سال، بدن عملکردی مشابه داشته و پس از قطع مصرف، زمانی که طول می کشد تا بارداری اتفاق افتد برای هر مدت زمان مصرفی مشابه است.

بهتر است بدانید که اگر نسخه زیر جلدی مدروکسی پروژسترون را (به جای تزریق عضلانی که به طور معمول بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد) تزریق کنید، خطر ابتلا به کمبود تخمک تا دو سال به طور قابل توجهی کمتر می باشد. با توجه به مطالعه های صورت گرفت، 97 درصد از زنان که نسخه زیر جلدی این محصول را دریافت کرده بودند، پس از 12 ماه، تخمک گذاری کاملاً منظمی را داشتند.

مهم ترین چیزی که در مورد این روش پیشگیری از بارداری باید بدانید این است که این روش هیچ گونه خطر و احتمال نازایی نداشته و روش ایمنی می باشد. در واقع تعویق در تخمک گذاری و بارداری به خاطر مدروکسی پروژسترون نبوده و دلیل آن سرعت متابولیزه شدن آن در بدن است. حتی با اینکه در بسیاری از زنانی که از این روش استفاده می کردند پس از دو سال هم بارداری اتفاق نیفتاد، تحقیقات و مطالعات نتوانست خطر نازایی در این روش را تأیید کند. به یاد داشته باشید که از هر 8 زوج یک زوج دچار نازایی می شوند؛ حتی اگر از این روش ضد بارداری هم استفاده نکرده باشد.

با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه افزایش هورمون پروژسترون و و طرز استفاده از کرم و ژل تستوسترون آشنا شوید.

>>> نحوه افزایش هورمون پروژسترون <<<

>>> طرز استفاده از کرم و ژل تستوسترون <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellfamily




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا