سلامت

دوران بارداری چه تاثیری بر روی مغز زنان باردار دارد؟

بارداری دوره ایست که تغییرات قابل توجهی در بدن مادر ایجاد می کند. گزارشات بسیاری حاکی از آن است که در کنار تغییرات فیزیکی کاملاً مشهود، پروراندن یک موجود و زندگی جدید تأثیر بالقوه ای بر روی مغز نیز دارد.

بارداری تغییرات زیادی از جمله تغییرات هورمونی را در بدن ایجاد می کند. اما در کنار همه ی این موارد، تحقیقات و مطالعاتی انجام شد که نشان داده شد بارداری بر روی مغز هم تأثیر گذاشته و آمادگی لازم مراقبت از نوزاد برای مادر فراهم می شود. همچنین با به وجود آمدن تغییراتی در مغز توانایی مادر برای مقابله با استرس بهبود یافته و می توانند نیازهای کودک را درک کند. اگر چه ممکن است نمونه ای از این تغییرات علائمی مانند فراموشکاری باشد، اما می توان گفت همین تغییرات است که باعث می شود مادری حساس و مسئولیت پذیرتر به وجود آید.

البته همه ی مطالعات هم تغییرات بسیار زیاد و قوی در مغز را اثبات نمی کنند. مثلاً در سال 2014 مطالعه ای بر سه دسته از زنان انجام شد. زنانی که در سه ماه ی سوم بارداری خود بودند، زنانی که سه ماه از زایمانشان می گذشت و خانم هایی که باردار نبودند. این مطالعات صورت گرفت تا ادعای زنان باردار که معتقد بودند دچار مشکلات مربوط به حافظه هستند را به اثبات برساند. نتایج این پژوهش نشان داد که هیچ تفاوت قابل توجهی در رنج مقادیری که مربوط به حافظه، توجه و عملکرد اجرایی است وجود ندارد. با این حال شاید همه ی تحقیقات و مطالعات با تغییرات مغزی در دوران بارداری موافق نباشند. اما شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان دهنده ی کاهش چشمگیر مهارت های شناختی و مغزی بسیاری در دوران بارداری است.

1 تاثیر بارداری بر حافظه

تأثیر بارداری روی حافظه

در سال 2007، 14 تحقیق و مطالعه ی متفاوت انجام شد تا مقایسه ای بین حافظه ی زنان باردار، زایمان کرده و غیر باردار انجام شود. نتایج نشان داد که هم زنان باردار و هم زنانی که زایمان کرده اند کاهش قابل توجهی در حافظه ی free recall و حافظه ی فعال (working memory) را تجربه می کنند.

Free recall توانایی به یاد آوردن آیتم هایی از یک لیست می باشد. حافظه ی فعال نوعی از حافظه ی کوتاه مدت است که شامل یادآوری اطلاعات ثبت شده در گذشته و استفاده از آن ها در زمان حال است. شاید به همین دلیل است که مادران باردار گاهی جزئیاتی مانند نام و تاریخ را فراموش می کنند. اما همان تحقیقات نشان داد که در کنار کاهش این نوع حافظه ها هوش شناختی افراد باردار نسبت به بعد از زایمان و زنانی که زایمان کرده اند بهتر شده و افزایش می یابد.

بارداری و تغییر در ماده ی خاکستری

تحقیقات نشان داده است که بارداری علاوه بر این که بر هوش، شناخت و حافظه تأثیر گذار است، بر روی خود مغز هم اثر می گذارد؛ به گونه ای که حتی با اسکن مغز هم می توان تشخیص داد که فرد باردار است یا خیر. اما چگونه؟ با کاهش ماده ی خاکستریِ مغز که با پردازش و پاسخ به سیگنال های اجتماعی در ارتباط است این اتفاق در مغز به وجود می آید. البته این کاهش بدان معنا نیست که مادر باردار مغز خود را از دست می دهد. در واقع این اثرگذاری مغز فرآیندی برای بلوغ مغز و اختصاص یافتن آن برای تمرکز کردن و متناسب شدن با نیازهای نوزاد است.

اما واقعاً چه چیزی باعث این تغییر در مغز می شود؟

در کنار این که بسیاری از مطالعات و دانشمندان، تغییرات مغز زنان در دوران بارداری را تأیید می کنند، اما هنوز علت این تغییرات مشخص نیست. برخی عوامل زیر را دلیل این تغییرات دانسته اند:

هورمون ها

برخی محققان معتقدند سطح بالای هورمون های جنسی در دوران حاملگی می تواند بر قسمت هایی از مغز که نقش مهمی در عملکرد و وظایف حافظه را دارند، تأثیر بگذارد.

محدودیت خواب

تغییرات فیزیکی بارداری نیز در مغز تأثیر گذار است. یکی از این تغییرات خواب می باشد. زیرا در دوران بارداری الگوی آن تغییر پیدا می کند.

استرس

مادران در مورد والدین شدن، زایمان و مراقبت در بارداری دچار استرس می شوند که می تواند بر مغز تأثیر گذار باشد.

در واقع می توان گفت تغییرات مغزی در دوران بارداری تحت تأثیر عوامل بسیاری است که هورمون های خواب و استرس برخی از آن هاست. تحقیقات نشان می دهد که این تغییرات در مغز در طول بارداری و پس از آن، تأثیر مثبتی برای مراقبت از فرزند خود دارد. همچنین تحقیقات سال 2010 نشان داد که تغییرات در مناطقی از مغز از جمله هیپوتالاموس و آمیگدال باعث متناسب کردن احساسات و عواطف زنان یعنی به وجود آمدن همان حس مادرانه می شود.

کاهش ماده خاکستری به مرور زمان به حالت عادی برگشته و پس از زایمان هم تغییراتی در آن به وجود می آید که سبب می شود مادر، نقش والدینی و مادرانه ی خود را هرچه بیشتر پذیرفته و ایفا کند. یعنی حجم هیپوتالاموس که مرتبط با حس مادرانه است و پیشانی مغز prefrontal cortex که مرکز استدلال، قضاوت و تصمیم گیری است نیز افزایش یافته و آمیگدال که مسئولیت درک احساسات و پاسخ به آنها را دارد نیز افزایش می یابد.

در پایان می توان این گونه نتیجه گیری کرد که در مورد افسردگی ها و کم حافظه شدن های دوران بارداری اصلاً نگران نباشید. این تغییرات موهبتی است از طرف خداوند تا شما را برای ورد به مرحله ی مهمی از زندگی بیشتر آماده کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellfamily




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا