سلامت

چگونه خودمان در زمان بارداری ارتفاع رحم را اندازه گیری کنیم؟

وقتی یک خانم باردار است یکی از راه هایی که برای تشخیص طبیعی و نرمال بودن پروسه ی بارداری توسط پزشک انجام می شود، اندازه گیری بزرگی و ارتفاع رحم و میزان رشد آن است. انجام این کار معمولاً توسط پزشک صورت می گیرد، اما مادران عزیز خودشان هم می توانند این کار را در منزل انجام داده و از سلامت و رشد طبیعی فرزندشان مطمئن شوند.

اندازه گیری ارتفاع رحم

1- مثانه را کاملاً خالی کرده و تمامی لباس هایتان را در آورید.

اندازه گیری ارتفاع رحم اصلاً کار سختی نیست. برای شروع حتماً مطمئن شوید که مثانه کاملاً خالی است. در اتاقی خلوت لباسی راحت مثل یک پیراهن بلند و گشاد پوشیده و یا اگر امکانش را دارید بدون استرس تمامی لباس هایتان را درآورید.

قبل از شروع کار این نکته را یادآور می شویم که:

– به دلیل این که بیشتر مردم عادی آموزش های لازم برای اندازه گیری ارتفاع رحم را ندیده اند، و از آنجایی که غیر طبیعی بودن اندازه ی ارتفاع رحم می تواند به دلایل بسیار زیاد و متفاوتی ایجاد شود، این نکته حائز اهمیت است که بعد از این که خودتان ارتفاع رحمتان را اندازه گیری کردید و نتایجی غیرطبیعی به دست آوردید، هرگز تصمیماتی خودسرانه نگیرید. اگر اطمینان حاصل کردید که اندازه ی رحمتان غیرطبیعی است، فقط با پزشک مشورت کرده و به هیچ وجه خودتان اقدامی انجام ندهید.

2- یک متر اندازه گیری آماده کنید.

یک متر خیاطی یا متری از آن نرم تر و انعطاف پذیرتر که بتوان آن را روی شکم پهن کرده و اندازه گیری دقیقی را انجام داد، تهیه کنید. اما اگر متر هم در دسترستان نبود نگران نباشید از انگشت و خط کش هم می توانید کمک بگیرید. معمولاً ارتفاع رحم بر حسب سانتی متر اندازه گیری می شود. بنابراین خط کش یا متری بر حسب سانتی متر انتخاب کرده یا به یاد داشته باشید که هر یک اینج معادل 2.54 سانتی متر است.

3- به پشت بخوابید.

بهتر است روی سطوح سخت و سفت مثل کف زمین خوابیده و روی تخت یا تشک نرم دراز نکشید. زیرا سطوح نرم باعث می شود بدنتان کمی بالا و پایین شده و حالت طبیعی خود را از دست بدهید و اندازه گیری دقیق صورت نگیرد. پس روی قالی دراز کشیده و بالشتی زیر سرتان بگذارید.

4- استخوان شرمگاهی را بیابید.

این استخوان دقیقاً در قسمت شرمگاه و همانجایی که موهای شرمگاهی رشد می کند قرار داشته و استخوانی کوچک و کمی برآمده است. این استخوان با چربی زیر جلدی پوشش داده شده که یافتن آن در وضعیت حاملگی ممکن است برای برخی سخت تر باشد. انگشتتان را کمی فشار داده تا استخوان را بیابید و آن را احساس کنید.

1 اندازه گیری ارتفاع رحم

5- حال باید fundus یا بالاترین نقطه و سر رحم را با لمس شکمتان بیابید.

عضلات شکمتان را شل کرده و و به آرامی شکم را ماساژ داده و ابتدای برآمدگی شکم (از بالا) یعنی همان جایی که پوست شکم شروع به کشیدگی و برآمدگی کرده است را بیابید. این نقطه بالاترین نقطه و سر رحم شماست.

– معمولاً تا قبل از هفته ی بیستم بارداری، ابتدای رحم یعنی بالاترین نقطه ی رحم در زیر قسمت برآمدگی شکم است و بعد از هفته ی بیستم، سر رحم بالاتر از نقطه ی شروع برآمدگی شکم می باشد.

2 اندازه گیری ارتفاع رحم

6- حال باید فاصله ی استخوان شرمگاهی و بالاترین نقطه ی رحم که در مرحله ی قبل یافتید را اندازه گیری کنید.

سر متر یا همان عدد صفر متر را روی استخوان شرمگاه گذاشته و تا نقطه ی fundus (بالاترین نقطه ی رحم) که ابتدای برآمدگی شکم است بکشید تا این فاصله اندازه گیری شود. عدد را به سانتی متر یادداشت کنید. معمولاً ارتفاع رحم باید بین 1 تا 4 سانتی متر کمتر یا بیشتر از سن بارداری (برحسب هفته ی بارداری) باشد. مثلاً اگر فرد در هفته ی بیستم بارداری است، ارتفاع رحم او باید عددی بین 16 تا 24 سانتی متر باشد.

– اگر متر در دسترستان نیست، از روش سنتی اندازه گیری ارتفاع رحم نیز می توانید استفاده کنید. معمولاً اندازه ی عرض یک انگشتتان برابر با یک هفته بارداری است. مثلاً اگر ارتفاع رحم (فاصله ی بین دونقطه ی گفته شده) برابر با عرض 15 انگشتتان است، یعنی در هفته ی پانزدهم بارداری هستید. (15 بار انگشت را به صورت افقی بین دو نقطه ی گفته شده بگذارید)

3 اندازه گیری ارتفاع رحم

7- اگر بعد از اندازه گیری ارتفاع رحم عددی بیشتر یا کمتر از حد معمول به دست آوردید، حتماً با پزشکتان تماس گرفته و تحت معاینه قرار بگیرید.

همان طور که قبلاً هم گفته شد دلایل بسیار زیادی برای نرمال نبودن ارتفاع رحم و قرار نداشتن اندازه ی آن بین 1 تا 4 سانتی متر بیشتر یا کمتر از سن بارداری وجود دارد. برخی دلایل کاملاً بی ضرر بوده در حالی که برخی واقعاً نگران کننده می باشند. پس اگر به این نتیجه رسیدید که ارتفاع رحمتان نسبت به سن بارداریتان غیر طبیعی است حتماً تحت معاینه قرار گرفته و تشخیص علت را به پزشک بسپارید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا