سلامت

چگونه از اپیزیوتومی یا برش در ناحیه واژن جلوگیری کنیم؟

اپیزیوتومی (Episiotomy) برش کوچکی است که معمولاً در مرحله ی دوم زایمان در قسمت پرینه (ناحیه ای بین واژن و مقعد) انجام می شود. به این معنی که این ناحیه را بریده و گشاد می کنند تا زایمان راحت تر صورت گیرد. تا چندین سال اخیر این عمل با این فرض که انجام یک برش کنترل شده بهتر از ایجاد پارگی کنترل نشده است، بر روی همه ی زنان در زایمان طبیعی انجام می شد. اما امروزه بسیاری از پزشکان به این نتیجه رسیده اند که اپیزیوتومی ضرورتی ندارد و همین موضوع دلیلی برای کاهش یافتن اپیزیوتومی شد. اگر شما هم مایل هستید اپیزیوتومی را انجام ندهید با ما در فن تریکس همراه شوید و با مراقبت های کاهش اپیزیوتومی آشنا شوید.

جلوگیری از اپیزیوتومی یا برش در ناحیه واژن

1- تحت نظر ماما باشید.

همه ی زنان باردار احتیاج به مراقبت های ویژه دارند که امروزه تقریباً همه ی آن ها تحت نظر پزشک و ماما قرار می گیرند. اصولاً، ماما ها نسبت به پزشکان متخصصِ زنان، کمتر عمل اپیزیوتومی را انجام می دهند. البته که هنوز دلیل آن مشخص نیست، اما شاید به دلیل اینکه جراح نیستند راغب به انجام این نوع عمل هم نمی باشند. به هر حال تحقیقات ثابت کرده است که یک ماما تنها زمانی اپیزیوتومی را انجام می دهد که واقعاً ضروری باشد. پس سعی کنید به جای پزشک تحت نظر ماما باشید. اما فراموش نکنید که اگر بارداری پرخطری دارید، حتماً باید تحت نظر پزشک باشید. زیرا ماما آموزش های لازم برای مراقبت از بارداری های پرخطر را ندیده است.

2- با پزشک در مورد اپیزیوتومی صحبت کنید.

اگر تحت نظر پزشک قرار گرفتید و در مورد اپیزیوتومی به حدی حساس هستید که به هیچ وجه نمی خواهید آن را انجام دهید، با پزشکتان صحبت کرده و از او سؤال کنید که آیا برای همه ی زنان باردار این عمل را انجام می دهد یا خیر؟ یا بپرسید که چند درصد از زنان باردار را تحت این عمل قرار می دهد. اگر از 15 درصد کمتر بود به او اعتماد کنید. در غیر این صورت پزشک خود را عوض کنید.

3- در مورد زایمان در آب تحقیق کنید.

زایمان در آب که در یک وان یا استخر آب گرم صورت می گیرد، هم باعث کاهش اپیزیوتومی و هم کاهش درد می شود. اگر می خواهید از اپیزیوتومی جلوگیری کنید، حتماً در مورد زایمان در آب تحقیق کنید. خوشبختانه در چند سال اخیر این امکان در ایران هم به وجود آمده و در کلان شهرها حداقل یک بیمارستان این عمل را متقبل می شود.

1 جلوگیری از اپیزیوتومی

4- مراقبت های قبل از زایمان را انجام دهید.

در بارداری های سالم احتمال اپیزیوتومی کمتر است. بنابراین برای با خبر شدن و از همه مهم تر جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و داشتن بارداری سالم، حتماً نسبت به مراقبت های دوران بارداری جدی باشید.

2 جلوگیری از اپیزیوتومی

5- غذا بخورید.

از آنجایی که رژیم غذایی سالم در بارداری سالم تأثیر داشته و در نتیجه از بروز هر گونه مشکلی که مستلزم انجام عمل اپیزیوتومی شود جلوگیری می کند، حتماً نسبت به خوراکتان حساس بوده و تغذیه ای بسیار سالم داشته باشید.

• نکته ی مورد توجه در طول دوران بارداری، خوردن آب فراوان است. زیرا هر چه آب بدن بیشتر باشد پرینه (ناحیه ی بین واژن و مقعد) کشسانی بیشتری داشته و احتمال اپیزیوتومی بسیار کاهش می یابد.

• مصرف غذاهایی با ویتامین E و C مانند تخمه آفتابگردان، گردو و همچنین میوه های اسیدی در سلامت و کشسانی پوست بسیار مؤثر می باشند.

6- ورزش های کگل انجام دهید.

ورزش کگل سبب تقویت ماهیچه های دهلیزی و کف لگن می شود. همچنین گردش خون و تورم را نیز کاهش می دهند. در صورت توانایی، این تمرین ها را هر روز تا قبل از زایمان انجام دهید.

• برای انجام حرکات کگل، ماهیچه های ادراری را منقبض کرده و 10 ثانیه نگه دارید. (شبیه به زمانی که جلوی ریزش ادرار را می گیرید). هر بار 10 تا 20 بار این کار را انجام دهید. ورزش های کگل برای زنان باردار بسیار مفید هستند. زیرا احتمال بی اختیاری ادرار بعد از زایمان را کاهش می دهد.

3 جلوگیری از اپیزیوتومی

7- ماساژ ناحیه ی پرینه را در نظر داشته باشید.

برخی مطالعات نشان داده است که ماساژ پرینه به جلوگیری از پاره شدن کمک کرده و احتمال نیاز به بریدگی در هنگام زایمان را کاهش می دهد. بنابراین دراز کشیده و چرب کننده هایی مانند کره ی کاکائو و ویتامین E را روی ناحیه ی پرینه بزنید و ماساژ دهید. از مواد دیگری مثل وازلین، روغن بچه و روغن ها و چرب کننده های دیگر که منجر به عفونت واژن می شوند، به هیچ وجه استفاده نکنید.

• انگشتتان را کمی داخل واژن کرده، سعی کنید بسیار آرام (ماساژ شدید باعث عفونت می شود) در پرینه کششی ایجاد کنید و کشسانی آن را افزایش دهید. فقط حواستان باشد به ناحیه ی بالای واژن و ناحیه ادراری فشاری وارد نشود که منجر به عفونت می شود. این کار را از هفته ی 34 بارداری تا زمان زایمان انجام دهید.


برای اطلاع از نحوه متعادل کردن PH واژن جهت جلوگیری از عفونت واژن به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه متعادل کردن PH واژن جهت جلوگیری از عفونت واژن <<<


8- از پماد هایپریکوم استفاده کنید.

اگر در زایمان های قبلی اپیزیوتومی داشته اید، در محل بریدگی قبلی پماد هایپریکوم بزنید. این کار احتمال بریدگیِ همان جای قبلی در حین زایمان و انجام عمل اپیزیوتومی را کاهش می دهد. این پماد از گل شهناز ساخته شده است که باعث افزایش کلاژن و در نتیجه افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می گردد.

4 جلوگیری از اپیزیوتومی

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بارداری به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تاثیرات ابیپروفن در دوران بارداری بر سلامت جنین <<<

>>> روش های افزایش شانس بارداری در سنین بالا <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا