سلامت

آیا امکان بارداری طبیعی بعد از عمل آی وی اف IVF وجود دارد؟

امروزه استفاده از روش کمک بارداری IVF آنقدر در بین مردم رواج پیدا کرده است که اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید، حتماً افرادی را که موفق به بارداری طبیعی نشده و از این روش استفاده کرده اند را می بینید. اما نگرانی همه ی زوج هایی که عمل آی وی اف را انجام می دهند این است که آیا برای بارداری های بعدی شانس طبیعی باردار شدن بدون هیچ گونه مداخله ی پزشکی وجود دارد یا خیر؟ طبق تحقیقات و مطالعه های پزشکان و دانشمندان، پاسخ این سوال مثبت است. البته هیچ ضمانتی وجود ندارد که بارداری های بعدی پس از انجام عمل IVF به صورت طبیعی اتفاق بیفتد، اما احتمال آن وجود دارد.

متخصصان در این مورد چه می گویند؟

مطالعاتی که در فرانسه بر روی 2100 زوجی که IVF کرده بودند، انجام شد نشان داد که 17 درصد از آن ها فرزند بعدیشان را بدون هیچ گونه مداخله ی پزشکی و کاملاً طبیعی به دنیا آورده اند. مطالعه ی دیگری در دانشگاه مانش (Monash University) در ملبورن استرالیا انجام شد که نشان داد از بین هر سه زن که فرزند اولشان را به روش آی وی اف به دنیا آورده بودند، یک نفرشان دو سالِ بعد، بارداری طبیعی را تجربه کرده است.

2 بارداری با عمل IVF

همچنین بیمارستان Rotunda ایرلند هم بعد از انجام مطالعات به این نتیجه رسیده که نرخ حاملگی خود به خود و طبیعی در بین زنانی که اولین بارداریشان از طریق IVF بوده است، 20.7% درصد می باشد.

آمار و نتایج به دست آمده از این تحقیقات کاملاً امیدوار کننده است و این نوید را می دهد که زنانی که مشکل ناباروری داشته و یک بارداری با IVF را تجربه کرده اند، می توانند دوباره بر این مشکل غلبه کرده و بارداری بعدی را به صورت موفق تجربه کنند.

متخصصان اظهار می کنند که شانس بارداری دوم رابطه ی مستقیمی با دلیل ناباروی قبلی دارد. یعنی اگر به طور مثال لوله های رحم چسبنده و مسدود بوده یا میزان اسپرم در مرد کم بوده و شانس بارداری طبیعی وجود نداشته است و دلیل اصلی باردار نشدن به صورت طبیعی مشخص نبوده است، اقدام برای عمل آی وی اف و انجام آن، علت های ناباروری طبیعی را یافته و برطرف می کند. همین امر باعث می شود که احتمال بارداری طبیعی بالا رود.

همچنین پزشکان می گویند زنانی با بیماری آندومتریوز، بعد از درمان ناباروری و انجام آی وی اف، شانس بهتر و بیشتری برای بارداری خود به خود و طبیعی دارند. زیرا احتمال می رود بعد از بارداری به روش آی وی اف وضعیت آندومتریوز بهبود می یابد. همچنین بارداری جریان خون در رحم را نیز التیام بخشیده و روی ساختمان رحم تأثیر می گذارد. همین امر باعث می شود که لانه گزینی بهبود یافته و احتمال آن بالا رود.

مرکز باروری ایرلند نیز اظهار داشته است که در زنان جوان تر یعنی افراد 34 سال به پایین که دلیل ناباروریشان آندومتریوز یا دلیلی ناشناخته است، احتمال بارداریِ خود به خود و طبیعی بسیار بیشتر از زنان دارای همین مشکل با سن بالاتر می باشد.

اما متأسفانه واقعیت این است که یک بارداری طبیعی و موفق در همه ی افراد نابارور که یکبار با آی وی اف درمان شده اند، اتفاق نمی افتد. زیرا علت های ناباروری که قبلاً وجود داشته هنوز هم در کنارشان هست. با این حال برخی راه ها وجود دارد که در بارداری طبیعی تأثیر داشته و احتمال آن را بعد از IVF بالا می برد.

پزشکان و متخصصان توصیه می کنند که قبل از هرچیزی باید BMI بدن بعد از زایمان به حالت طبیعی باز گشته تا تخمک گذاری به صورت نرمال و طبیعی صورت گیرد و احتمال بارداری طبیعی افزایش یابد.

همچنین زنانی که تمایل به بارداری طبیعی دارند باید نکات زیر را رعایت کنند:

– برای دریافت پروتئین و ویتامین فراوان، تغذیه ی بسیار عالی داشته باشند.

– خوردن مشروبات الکلی و سیگار هم در آقا و هم در خانم متوقف شود.

– از مواد شیمیایی مثل آفت کش ها و علف کش به شدت دوری شود.

– از سیکل قاعدگی و زمان تخمک گذاری برای انجام رابطه و یا پیگیری مشکلات اطلاع داشته باشند.

– از استرس به دور بوده و ورزش هایی مانند یوگا را برای مقابله با آن انجام دهند.

چه زمانی بعد از آی وی اف باید به دنبال درمان های ناباروری رفت؟

بیشتر متخصصان می گویند اگر بعد از یک سال انجام رابطه ی محافظت نشده بعد از آی وی اف، بارداری طبیعی صورت نگرفت، (در مورد خانم های بالای 35 سال بعد از 6 ماه) باید درمان های ناباروری مشابهی برای بارداری دوم صورت گیرد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
infertilitytexas




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا