خانه و کاشانه

چگونه تشک خیس شده را خشک کنیم؟

شاید یکی از پر دردسرترین اتفاقاتی که یک خانم خانه می تواند در امور خانه داری تجربه کند، خیس شدن تشک باشد؛ به خصوص اگر تشک بزرگ و سنگین بوده و در خانه آپارتمانی هم باشد. بدتر از همه اینکه قارچ و کپک نیز در آن رشد کنند. اما به هر حال نگران نباشید؛ زیرا با چند روش ساده می توانید تشک خود را خشک کنید. به هر نحوی که تشک شما خیس شده باشد، باید سریعاً آن را در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار داده تا حدالامکان خشک شود، سپس یک کاور ضد آب به آن بپوشانید تا اگر دفعه بعدی نیز تشک خیس شد، به راحتی کاور را جدا کرده و بشویید.

نحوه از بین بردن رطوبت تشک خیس

1- ابتدا رطوبت را با استفاده از یک حوله تمیز و خشک از محل جمع کنید.

یعنی به محض خیس شدن تشک، محل مورد نظر را با یک حوله خشک و تمیز پوشانده تا مایع را جذب کند. بعد از خیس شدن حوله، حوله دیگری را جایگزین کرده تا بیشترین مقدار ممکن مایع جذب شود.

1 نحوه خشک کردن تشک خیس شده

2- همه لکه ها را از بین ببرید.

اگر تشک شما در اثر ادرار یا خون خیس شده است، باید از یک تمیز کننده آنزیمی استفاده کنید. دیگر لکه ها با استفاده از ترکیب هیدروژن پراکسید و مایع ظرفشویی به نسبت 2 به 1 تمیز می شوند. با استفاده از یک مسواک تمیز، ترکیب را روی محل بمالید و بعد از 5 دقیقه با یک پارچه مرطوب آن را پاک کنید.

2 نحوه خشک کردن تشک خیس شده

3- خیس شدگی های کوچک را با سشوار خشک کنید.

اگر مقدار کمی مایع، مثلاً یک لیوان آب روی تشک ریخت، با استفاده از سشوار، آن را خشک کنید. برای نتیجه بهتر از باد گرم (و نه داغ) استفاده کرده و سشوار را در محل حرکت دهید.

4- برای جذب مایعات اضافه از روی تشک، از یک جارو برقی آب و خاک (جذب کننده مایعات) استفاده کنید.

اگر قسمت بزرگی از تشک ، مثلاً در اثر بارش باران خیس شده باشد؛ بهترین روش برای جمع کردن رطوبت آن، استفاده از جاروبرقی گفته شده است. سری جاروبرقی را به محل نزدیک کنید و یا حتی برای جذب بهتر، می توانید آن را کاملاً به تشک چسبانده و حرکت دهید.

– اگر جاروبرقی کثیف است و نمی خواهید لوله آن روی تشک لکه ایجاد کند، ابتدا سری جاروبرقی را با مواد آنتی باکتری تمیز کرده و سپس از آن استفاده کنید.

3 نحوه خشک کردن تشک خیس شده

5- برای جذب مایع، از خاک بستر گربه (پودری که برای خشک کردن محل زندگی سگ و گربه استفاده می شود) استفاده کنید.

اگر مقدار زیادی از تشک خیس شده است، کمی خاک بستر گربه را روی آن ریخته و در تمام سطوح خیس پخش کنید، سپس با استفاده از یک حوله، آن را روی تشک فشار دهید. در نهایت با جاروبرقی مخصوص آب و خاک، خاک بستر گربه را جمع کنید.

– اگر تشک هنوز خیس است، یک لایه خاک بستر گربه تازه را روی آن ریخته و اجازه دهید تا 1 تا 2 ساعت روی تشک بماند. سپس آن را جمع کنید.

4 نحوه خشک کردن تشکچه نم دار

6- در صورت امکان، تشک را زیر نورآفتاب خشک کنید.

پس از اینکه تا حد امکان تشک را خشک کردید، آن را در معرض نور آفتاب قرار دهید. گرم ترین و نور گیرترین محل را برای این کار انتخاب کرده و برای کثیف نشدن تشک، یک پتوی کهنه یا پلاستیک زیر آن پهن کنید.

– نور خورشید، بیشترین تاثیر را در کشتن باکتری های تشک دارد.

7- اگر تشک را در محیط داخلی خشک می کنید، گردش هوا ایجاد کنید.

برای این کار، تا جایی که می توانید پنجره ها را باز کنید. اگر هر دو طرفه تشک خیس شده است، تشک را سرپا کرده و به دیوار تکیه دهید (به طوری که طرف دیگر نیز در معرض جریان هوا قرار بگیرد)؛ سپس یک پنکه یا رطوبت گیر و یا هر دو را روشن کنید. تنظیم مستقیم پنکه روی تشک به گردش هوای بهتر کمک خواهد کرد.

5 نحوه خشک کردن تشکچه نم دار

8- برای خشک شدن کامل تشک، حداقل چند ساعت باید صبر کنید.

اگر تشک در اثر چکه سقف خیس شده باشد، برای خشک شدن کامل، حداقل به 24 ساعت زمان نیازمند است. پوشاندن تشک خیس و مرطوب با ملحفه یا روتختی، می تواند باعث رشد قارچ و کپک شود، که این برای سلامتی شما خطرناک است.

افزایش عمر تشک

1- ریختن جوش شیرین روی تشک

جوش شیرین علاوه بر از بین بردن رطوبت باقی مانده، می تواند بوی بد تشک را هم از بین ببرد. کل سطح تشک را با یک لایه نازک جوش شیرین بپوشانید.

2- حداقل بعد از 30 دقیقه، جوش شیرین را جمع کنید.

اگر عجله دارید، حداقل 30 دقیقه برای جمع کردن جوش شیرین صبر کنید. اگر وقت بیشتری دارید، می توانید اجازه دهید تا جوش شیرین تا 24 ساعت روی تشک بماند. سپس با جاروبرقی جوش شیرین را جمع کنید.

3- همین کار را طرف دیگر تشک نیز انجام دهید.

اگر تشک شما از دو طرف خیس است، این مراحل را در سمت دیگر نیز انجام دهید.

4- هر چند ماه یکبار تشکتان را در معرض هوا قرار دهید.

اگر قصد دارید برای چند روز خانه تان را ترک کنید، فرصت خوبی برای هوا خوردن تشکتان فراهم شده است. همه محلفه ها و روتختی ها را کنار زده و به تشک اجازه دهید تا هوا بخورد. نور خورشید می تواند باکتری ها را از بین ببرد؛ درصورت امکان، اجازه دهید تا پرده ها باز باشند و نور به تشکتان بخورد.

5- از یک کاور ضد آب تشک استفاده کنید.

این کاور نه تنها اجازه نمی دهد تا تشک خیس شود، بلکه از جذب چربی، شیرینی یا کثیفی و جرم هم جلوگیری می کند. زمانی که تشکتان تمیز و خشک شد، روی آن کاور بکشید.

در پایان با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس با اصول شستشوی روتختی، ملحفه تشک و لحاف زمستانی آشنا شوید.

>>> اصول شستشو و تمیز کردن ملحفه تشک و روتختی <<<

>>> اصول شستشو و مراقبت از روتختی و لحاف زمستانی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا