خانه و کاشانه

روتختی و ملحفه های تشک خواب را چند وقت یک بار بشوییم؟

اصول شستشوی ملحفه روتختی و تشک

اگر شما با یک توده قارچ، باکتری، کپک، خاک، مایعات تولید شده از بدن، سلول های پوستی مرده، هیره ها یا مایت ها (Dust mite) و هر گونه جاندار آلوده کننده ای مواجه شوید، چه عکس العملی از خود نشان خواهید داد؟ قطعاً حالتان بد می شود. این دقیقاً موضوعی بوده که بسیاری از مردم با آن مواجه شده اما نمی دانند. همچنین همیشه با لباس ها و بدنی آلوده به این آلودگی ها روی روتختی رختخواب رفته و با آرامش تمام، استراحت می کنند!

1 شستن ملحفه تشک و روتختی

تحقیقات انجام شده نشان می دهند بیشترِ مردم، به اندازه ی لازم روتختی و ملحفه های مربوط به تشک خوابشان را نمی شویند. به طور مثال ممکن است این کار را یک یا دو بار در ماه انجام دهند که اصلاً کافی نمی باشد. زیرا همین کار، منجر به تولید و تکثیر میکروب ها و عوامل بیماری زا شده و آسیب ها و خطرات جدی مانند زخم های پوستی، ذات الریه یا سینه پهلو و عفونت های ادراری را برای مردم در پی خواهد داشت.

مایت ها یا هیره های انگلی، موجودات میکروسکوپی بوده و آسیب های ایجاد شده از آن نیز میکروسکوپی است؛ زیرا از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند. از سوی دیگر، هیره هایی که در گرد و خاک وجود دارند، می توانند جذب بدن شده و باعث بروز انواع بیماری های آلرژیک و حساسیت گردند. بنابراین بهتر است در مکان های آلوده از ماسک استفاده شود.

این موجودات ریز، در همه جا و مکانی از جمله تخت خواب و ملحفه نیز وجود دارند. تمیز نگه داشتن و شستن مداوم ملحفه ها کار دشواری نیست. بنابر پژوهش های انجام شده، بهتر است روتختی ها و ملحفه ها را هفته ای یکبار شسته تا تمیزی را به حداکثر و کثیفی و آلودگی را به حداقل برسانید.

ملیسا مارکر (Melissa Maker) می گوید: “بهتر است روتختی و ملحفه هایی که برای خواب استفاده می کنید را هفته ای یکبار بشویید. زیرا هنگام خواب، بدن عرق کرده، سلول های مرده ی پوست، پوست اندازی می کنند که نتیجه ی آن انتقال باکتری و آلودگی ها به روتختی و ملحفه می باشد.” اگر بیمار بودید، پس از بهبودی کامل، فوراً روتختی و ملحفه های تخت را بشویید.

بنابر عقیده ماری زیتلر (Mary Zeitler)، بسته به عادات و سبک زندگی خود، بهتر است ملحفه و روتختی ها را به صورت هفته ای یا دو هفته ای یکبار بشویید. وی می گوید: اگر زیاد عرق می کنید، در فصول آلرژی زا، بیشتر از بقیه فصول آنفولانزا می گیرید و یا اینکه در خانه خود حیوان خانگی دارید، بهتر است در هر بار شستن ملحفه ها، از ماده شوینده بیشتری استفاده کنید. با این کار، آلرژن ها و عوامل بیماری زا کاهش پیدا می کنند.

بهترین راه سالم و تمیز نگه داشتن روتختی‌ و ملحفه ها چیست؟

پارچه های روتختی و ملحفه ای، متنوع بوده و هر کدام از مواد و نخ های متفاوتی تشکیل شده اند. بنابراین حتماً قبل از شستن و خشک کردنشان، به لیبل یا اتیکت روی آنها دقت کنید. با این حال، طبق نظر زیتلر، یکی از راحت ترین راه ها برای شستشوی کامل روتختی و ملحفه ها، شستن آنها به طور جداگانه و جدای از دیگر لباس ها و دیگر موارد است. با این کار، روتختی از لباس ها یا پارچه ها رنگ نمی گیرد و خیلی هم چروک نمی شود. وی می گوید: “برای خوب شسته شدن ملحفه و روتختی، باید فضای کافی در ماشین لباسشویی وجود داشته باشد؛ پس تعداد زیادی ملحفه و روتختی را در ماشین قرار ندهید و آنها را بیش از حد در ماشین لباسشویی نچپانید.

بعضی معتقدند که بهتر است برای از بین رفتن تمام میکروب ها و آلودگی های روی روتختی، شستشوی آن ها با آب خیلی داغ انجام گیرد. اما توجه داشته باشید که دمای زیادِ آب، به بافت پارچه و روتختی آسیب می زند. آبِ خیلی داغ، الیاف پارچه را چروک و سست کرده که این مسئله هم خیلی خوشایند نمی باشد؛ زیرا پارچه یا ملحفه ای که چروک و خراب شده، آلودگی ها را آسان تر به تشک یا تخت خواب منتقل می کند.

مارکر پیشنهاد می کند: بهتر است ملحفه های کتانی در آب سرد یا گرم شسته شوند، نه آبِ داغ. همچنین وی می گوید اگر ملحفه ها رنگ روشن هستند، بهتر است برای شستن آنها از کمی ماده سفید کننده استفاده کنید. برای خشک کردن آنها، از درجه less dry یا damp alert استفاده کرده تا خیلی چروک نشوند.

3 شستن ملحفه تشک و روتختی

بعد از یادگیری کامل نحوه شستن روتختی و ملحفه تشک، برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> اصول شستشو و نگهداری از لحاف زمستانی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا