خانه و کاشانه

چگونگی شستشو، مراقبت و اصول نگهداری روتختی و لحاف زمستانی

نگهداری از لحاف زمستانی و به طور کلی کالای خواب بسیار ساده به نظر می رسد. اما جالب است بدانید که یک لحاف تنها زمانی عمر طولانی خواهد داشت که به صورت کاملاً اصولی تمیز و نگهداری شود. لحاف زمستانی باید در شرایطی درجه یک یعنی به دور از هرگونه حشره و آسیب های ناشی از دمای هوا قرار گیرد تا همیشه مانند روز اول بوده و ظاهر و فرم عالی را داشته باشد.


اگر به دنبال نحوه شستن روتختی ها و ملحفه های تشک خواب می گردید، به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> نحوه شستن روتختی و ملحفه های تشک خواب <<<


تمیز کردن اصولی لحاف

1- قبل از نگهداری و بسته بندی کردن لحاف در طول تابستان، باید مطمئن شوید که لحاف کاملاً تمیز است.

هر گونه تکه ی غذا یا مواد خوراکی و لکه ی موجود روی لحاف باید از بین برود. زیرا موجب جذب حشرات می شود.

پس:

2- روی کل سطح لحاف جاروبرقی بکشید.

سری جارو برقی را در آورده، جاروبرقی را روی کمترین حالت مکش تنظیم کرده و لوله ی جاروبرقی را مستقیماً روی لحاف بکشید. همچنین می توانید سری مربوط به گرد و غبار را نیز روی لوله نصب و از آن هم استفاده کنید. روی تمامی سطح لحاف به صورت پشت و رو چند بار جاروبرقی کشیده تا تمامی کرک ها و کثیفی ها و مواد اضافی برداشته شود.

3- بعد از این که لحاف کاملاً با جاروبرقی تمیز شد، اگر لحاف بوی ناخوشایندی داشت، آن را در هوای آزاد پهن کنید.

– هوا باید کاملاً آفتابی بوده و هیچ وزش بادی وجود نداشته باشد.

– لحاف را به هیچ وجه در زیر درختان آویزان نکنید. زیرا حشرات و گرد و غبار درختان به لحاف نفوذ خواهند کرد.

– لحاف باید روی بند رخت یا روی زمین کاملاً باز پهن کرده تا هیچ تاخوردگی نداشته باشد.

1 شستشو و نگهداری از لحاف

4- لحاف را بشویید.

اگر مدت زیادی لحاف شسته نشده، قبل از بسته بندی و نگهداری طولانی در طول تابستان، حتماً آن را بشویید. قبل از شستشو حتماً مطمئن شوید که الیاف موجود در لحاف، از چه جنسی بوده تا حین شستشو مشکلاتی مثل پس دادن رنگ، باز شدن دوخت ها، چروک شدن پارچه و در هم پیچ خوردن مواد درون لحاف پیش نیاید.

– اگر قبلاً لحاف را شسته و مشکلی پیش نیامده است، این بار هم لحاف را به همان روش بشویید.

در غیر این صورت این نکات را در نظر بگیرید:

– سن لحاف را باید بدانید. لحاف های جدید به راحتی و بدون مشکل شسته شده در حالی که لحاف های قدیمی براحتی با شستن خراب می شوند. بنابراین اگر لحاف آنقدر قدیمی است که وارفته، بهتر است آن را نشویید. اما در صورتی هم که چاره ای جز شستن نبود ابتدا روکشی از توری برای آن تهیه کنید. به طوری که لحاف کاملاً در توری قرار گیرد. سپس آن را بشویید تا اگر در حین شستشو پارچه ی پوسیده ی لحاف پاره شد، الیاف درون آن از بین نرفته و در توری جمع شود.


– برای این که بدانید آیا ملحفه ی لحاف رنگ پس می دهد یا نه باید آن را تست کنید. با استفاده از مطالعه لینک زیر، ثابت بودن رنگ ها را تشخیص دهید.

>>> تشخیص ثابت بودن رنگ لباس <<<


اگر رنگ پس داد باید آن را در مدت زمان کم و به صورت جداگانه در آب سرد بشویید. اما اگر رنگ پس نداد هرگونه شستشو با هر ماده ی شوینده ای امکان پذیر است.

– به یاد داشته باشید که اگر لحاف بافتی سفت نداشته و شل و ول و شکننده شده، به هیچ وجه آن را نباید شست.

5- بعد از این که تمامی اطلاعات مربوط به لحاف را به دست آوردید، بهتر است لحاف را با دست بشویید.

شستشو با ماشین لباسشویی فقط برای لحاف های رو تختی و آن دسته از لحاف هایی که در کارخانه تولید شده و برچسب شستشو در ماشین لباسشویی روی آن ها خورده، امکان پذیر می باشد.

پس وان یا لگن بزرگی را انتخاب کنید. شسن لحاف کار نسبتا سنگینی بوده که به تنهایی نمی توانید آن را انجام دهید. بنابراین با کمک فرد دیگری دست به کار شوید.

– لگن را با آب ولرم پر کنید.

– پارچه ای را درون لگن پهن کرده و لحاف را درون پارچه بیاندازید. این پارچه به عنوان قلاب عمل کرده و کمک می کند لحاف را راحت تر از لگن بیرون بکشید.

– پودر شستشو را به آن اضافه کنید. سپس با پا به لحاف فشار وارد کنید تا کاملاً شسته شود. برای آب کشی آن نیز به کمک پارچه 6 تا هشت بار لحاف را بیرون بکشید. هر بار آب را خالی کرده و مجدداً پر کنید. سپس با پا لحاف را بچلانید تا تمامی کف ها و مواد شوینده از بین برود.

– لحاف را از آب بیرون کشیده و در هوای آزاد پهن کنید تا کاملاً خشک شود. توجه داشته باشید که خشک شدن لحاف چند روزی طول می کشد. صبور باشید و اجازه دهید لحاف و الیاف درون آن کاملاً خشک شوند. در غیر این صورت باعث رشد کپک و از بین رفتن آن می گردد.

2 شستشو و نگهداری از لحاف

6- برای آن دسته از لحاف های قدیمی و آنتیک که احتمال می دهید شستشو آن را به طور کامل از بین می برد، آن را به خشکشویی و افرادی که کاربلدتر هستند بسپارید.

3 شستشو و نگهداری از لحاف

برای نگهداری لحاف

1- اگر امکانش هست و البته فضای کافی داشته باشید، تا نزدن لحاف و گذاشتن آن در گوشه و کناری به صورت کاملاً باز خیلی بهتر است.

اما اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، رول کردن لحاف از تا کردن آن بهتر است. تا کردن لحاف برای بسته بندی آن می باشد. برای افزایش عمر آن می توانید، میان هر تا زدگی لحاف، پارچه ی لایی پهن کنید. 4 شستشو و نگهداری از لحاف

2- لحاف را درون کاور رختخواب بگذارید تا از حشرات گرد و غبار و دیگر منابع آسیب رسان در امان باشد.

کاورهای پلاستیکی از آن جایی که رطوبت را به وجود می آورند، توصیه نمی شوند.

5 شستشو و نگهداری از لحاف

نکات مهم در نگهداری و بسته بندی طولانی مدت لحاف

1- لحاف را هرگز در مکان های زیر قرار ندهید:

– نور مستقیم آفتاب
– گرمای مستقیم
– هوایی با دمای بالا و مرطوب
– سطوح اسیدی مثل برخی سطوح چوبی که دارای رنگ ها و مواد اسیدی است.

2- لحاف را در مکان هایی تاریک مثل گنجه یا کمد نگهداری کنید.

نور زیاد بافت لحاف را خراب کرده و ملحفه ی آن را رنگ پریده می کند.

– هرگز لحاف را در مکان هایی که احتمال می دهید رطوبت وجود داشته باشد قرار ندهید. مثل زیرزمین یا زیر شیروانی. رطوبت باعث کپک می شود و اگر گرما هم به آن برسد، کپک گسترش یافته و کل لحاف را از بین می برد. دمای بسیار سرد نیز باعث شکنندگی و پارگی لحاف می شود.

6 شستشو و نگهداری از لحاف

3- حشرات را با مواد خوشبو از مکان دور کنید.

برخی گیاهان مثل سدر، هم باعث خوشبویی رختخواب شده و هم حشرات موذی را دور می کند. اما آن ها را مستقیماً روی لحاف یا در کاور لحاف نگذارید. می توانید سدر را در کمد قرار دهید.

4- هر چند وقت یک بار لحاف را از کاور در بیاورید و دوباره در کاور بگذارید.

انتظار نداشته باشید برای یک سال تمام لحاف را در کاور گذاشته، به آن سر نزنید و همیشه لحافی سالم مثل روز اولش داشته باشید. لحاف باید باز شده و چند روزی هوا بخورد. حداقل 6 ماه یک بار لحاف را باز کرده تا بو نگیرد و محل های تا شده پوسیده نشوند و اگر حشراتی به آن نفوذ کرده خارج شده و از آسیب های بیشتر جلوگیری شود.

7 شستشو و نگهداری از لحاف

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مژگان میرسلیمی

واقعا مطالب عالی و مفیدی هست رو سایتتون خیلی عالین.

دکمه بازگشت به بالا