پوشاکخانه و کاشانه

چگونه لباس ها را ضدعفونی کنیم؟

بخش مهمی از سلامت انسان بسته به دنیای پیرامون و محیط زندگیش می باشد. بهداشت فردی، از مواردی است که مستقیماً بر روی سلامت انسان تأثیر می گذارد. یکی از اصول مهم حفظ بهداشت فردی در جهت سالم ماندن بدن و تمیز نگه داشتن لباس ها، حفظ بهداشت لباس ها و ضدعفونی کردن آن ها است. استفاده از سفید کننده در فرآیند شستشو و یا خیس کردن لباس ها قبل از شستن، یک راه بسیار مؤثر برای پاکسازی لباس، پارچه، حوله، ملحفه و موارد دیگر است. با این حال همه ی انواع پارچه را نمی توان با سفید کننده ضدعفونی کرد. زیرا یا نمی توان در لباسشویی از سفید کننده ها استفاده کرد، یا نوع پارچه آن به گونه ای است که نمی توان سفید کننده ها را برای آن به کار برد. خوشبختانه موارد دیگری مانند پراکسید هیدروژن و بوراکس، عصاره گریپ فروت، روغن چای و اسانس اسطوخودوس وجود دارند که می توانند لباس ها را پس از آنکه در معرض میکروب ها یا شرایط غیر بهداشتی قرار گرفتند شسته و ضدعفونی کنند. در ادامه به بررسی این روش ها برای از بین بردن هرگونه میکروب و جرم از روی لباس خواهیم پرداخت.

شستن لباس ها در ماشین لباسشویی با استفاده از مایع ضدعفونی کننده ی لباس

1- دمای حرارت ماشین لباسشویی را روی بیشترین درجه تنظیم کنید.

زمانی که قصد ضدعفونی کردن لباس ها را دارید، شستشو باید در بالاترین حرارت ممکن صورت گیرد. اما به یاد داشته باشید که قبل از ضدعفونی کردن پارچه، حتماً برچسب نگهداری و علائم بین المللی آن را مطالعه کرده و بیشترین درجه حرارت مجاز برای آن پارچه را در لباسشویی تنظیم کنید.

• برای شستشوی اقلام سفید، فقط دمای 60 تا 90 درجه ی سلسیوس را بکار ببرید.

• دمای مناسب برای لباس های رنگی بین 30 تا 40 درجه سلسیوس می باشد.

• لباس های ظریف و حساس نیز یا باید با دست شسته شوند و یا در ماشین با آب سرد.

2- مقدار مناسبی (طبق معمول) مایع لباسشویی یا پودر رختشویی اضافه کنید.

بعد از انتخاب میزان درجه ی حرارت به سراغ مواد شوینده بروید. مقدار مواد شوینده ای که برای ضدعفونی استفاده می کنید با مقداری که برای شستشوی معمولی است هیچ تفاوتی ندارد. پس لباس ها را طبق معمول در لباسشویی بریزید.

1 ضدعفونی کردن لباس

3- ماده ی ضدعفونی کننده را در دیگر مخزن شستشوی لباسشویی بریزید.

سعی کنید قبل از استفاده از مایع ضدعفونی کننده لباس، برچسب راهنمای استفاده از آن را مطالعه کرده تا از مقدار مناسب استفاده از آن اطلاعات کافی را به دست آورید. سپس میزان مناسب را در مخزن مربوطه بریزید.

• اگر ماشین لباسشویی مخزن مربوطه را ندارد، ضدعفونی کننده را مستقیماً درون مخزن لباسشویی بر روی لباس ها بریزید. اما یادتان باشد ابتدا باید اجازه دهید مخزن با آب پر شود تا سفید کننده درون آب رقیق شده و مستقیماً روی لباس نیاید. پس ماده را یا بعد از پر شدن مخزن اضافه کنید یا آن را در آب رقیق کرده و در مخزن روی لباس ها ریخته و ماشین را روشن کنید.

• توصیه می شود که از آب ژاول فقط برای لباس های سفید استفاده شود و برای لباس های حساس و رنگی از ضدعفونی کننده های مناسب دیگر استفاده کنید.

2 ضدعفونی کردن لباس

خیساندن لباس ها در ماده ی ضدعفونی کننده برای از بین بردن جرم ها و میکروب ها

1- آب سرد و مایع ضدعفونی کننده را مخلوط کنید.

برای ساخت یک ماده ی ضدعفونی کننده جهت خیساندن لباس ها در آن، باید ماده ی ضدعفونی کننده را با آب سرد رقیق کنید. مقدار آب و ماده ضدعفونی کننده بسته به میزان لباس ها دارد. اما به طور کلی بهتر است به هر یک گالون آب (3.8) 15 میلی لیتر مایع اضافه شود. توجه داشته باشید که لباس ها را قبل از خیساندن در محلول ضدعفونی کننده باید کامل بشویید.

2- لباس ها را حداقل به مدت 15 دقیقه در محلول ضدعفونی کننده بخیسانید.

برای ضدعفونی کردن لباس های معمولی 15 دقیقه زمان کافیست. اما زمان لازم برای لباس هایی که احتیاج به گند زدایی واقعی دارند (مانند پوشک بچه یا لباس بیمار)، 30 دقیقه می باشد.

• هرگز لباس ها را برای بیشتر از 45 دقیقه در محلول ضدعفونی کننده باقی نگذارید.

3 ضدعفونی کردن لباس

3- لباس ها را از محلول در آورید.

بعد از خارج کردن لباس ها از محلول، آن ها را با آب گرم آبکشی کرده، سپس برای از بین بردن کامل مواد ضدعفونی کننده از لباس، آن ها را در ماشین لباسشویی طبق معمول همیشه بشویید.

ضدعفونی کردن لباس ها بدون مایع ضدعفونی کننده

1- استفاده از هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) و بوراکس

اگر مایل نیستید برای ضدعفونی کردن لباس از مایع ضدعفونی استفاده کنید، مخلوط هیدروژن پراکسید و بوراکس نیز بسیار مؤثر است. این محلول را تهیه کرده و لباس را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن بخیسانید، سپس با آب داغ آبکشی و با ماشین لباسشویی بشویید. برای شستشو و در واقع ضدعفونی کردن لباس ها در ماشین لباسشویی، 4 فنجان (960 میلی لیتر) پراکسید هیدروژن و 1 فنجان (409 گرم) بوراکس را به همراه مواد شوینده معمولی مخلوط کرده و در جا پودری ماشین لباسشویی بریزید.

• در استفاده از این محلول برای لباس های تیره احتیاط کنید. ابتدا محلول را در قسمتی از لباس که دیده نمی شود تست کرده تا تشخیص دهید که آیا می توانید از آن استفاده کنید یا خیر.

4 ضدعفونی کردن لباس

2- محلول عصاره ی هسته ی گریپ فروت

عصاره ی هسته ی گریپ فروت به عنوان یک ضدعفونی کننده ی طبیعی شناخته شده است. بنابراین می توانید آن را از داروخانه ها تهیه کرده و 5 تا 10 قطره از آن را به هر یک گالن آب اضافه کنید. سپس لباس ها را به مدت 15 تا 30 دقیقه در آن خیسانده، با آب گرم آبکشی کرده و در ماشین لباسشویی بشویید.

• لباس ها نباید بیش از یک ساعت در این محلول بمانند.

5 ضدعفونی کردن لباس

3- اسانس درخت چای یا اسطوخودوس را در ماشین لباسشویی بریزید.

اسانس و عصاره ی درخت چای و اسطوخودوس نیز مانند عصاره ی دانه ی گریپ فروت، دارای ضد باکتریایی و ضد قارچی است. همان طور که لباس ها را طبق معمول در ماشین می شویید، در کنار پودر لباسشویی 1 تا دو قطره اسانس اسطوخودوس و 2 تا 3 قطره اسانس درخت چای را در مخزن شستشوی لباسشویی بریزید.

• از آنجایی که اسانس روغن درخت چای و اسطوخودوس دارای بو می باشند، بهتر است از پودر و مایع رختشویی بدون بو استفاده شود.

6 ضدعفونی کردن لباس

در آخر باید گفت که به جای استفاده از پودر و مایع رختشویی های صنعتی که حاوی مقادیر زیادی از مواد شیمیایی می باشند و برای سلامت انسان مضر هستند شما می توانید خودتان در منزل پودر و مایع لباسشویی یا رختشویی را تهیه کنید.

برای اطلاع از نحوه و طرز درست کردن پودر و مایع رختشویی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه ساخت پودر و مایع رختشویی در منزل <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا