خانه و کاشانه

چگونه لکه ها را از سطوح چوبی پاک کنیم؟

اگر قصد تعمیر یا به روز کردن کف پوش های چوبی، پارکت، یا هر وسیله چوبی دیگر، در منزل را دارید، شاید لازم باشد ابتدا لکه های قدیمی را از سطح آنها پاک کنید. لکه های موجود روی سطوح چوبی، به دلیل تغییر دادن رنگ چوب، نمای نامناسب و ناپسندی را به آنها می دهند. به خاطر همین موضوع، بهتر است این لکه ها از سطوح چوبی پاک شوند. خوشبختانه، با استفاده از مواد لکه بَر و یک کاغذ سنباده به راحتی می توان این لکه ها را محو و پاک کرد. با فن تریکس همراه باشید.


همچنین می توانید برای پاک کردن یکی از سرسخت ترین لکه ها (لکه خون) از روی سطوح چوبی به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> پاک کردن لکه خون از روی سطوح چوبی <<<


شرایط و مقدمات لازم را آماده کنید.

1- در یک محیط با تهویه مناسب کار کنید.

مواد تمیز کننده و لکه بر سطوح چوبی که برای این کار استفاده می شوند ممکن است حاوی مواد شیمیایی بوده که کار با آنها در یک فضای بسته خطرناک می باشد. پس در یک محیط باز کار کنید؛ اما اگر امکان کار کردن در فضای باز نمی باشد، تمام درها و پنجره های اتاقی که می خواهید در آنجا کار کنید را حتماً باز نگه دارید. می توانید از یک دستگاه فن یا مکنده هوا نیز استفاده کنید.

2- جایی که می خواهید کار کنید، یک نایلون پلاستیکی پهن کنید.

این ماده لکه بر اگر روی کف بریزد می تواند به آن آسیب زده و آن را خراب کند. بنابراین در مکان مورد نظر حتماً یک نایلون پلاستیکی، یک روزنامه یا هر چیز مشابهی پهن کنید.

3- برای کار با لکه بر چوب، حتماً دستکش بپوشید.

عینک ایمنی بزنید و از دستکش های مقاوم به این مواد، استفاده کنید. بلوز آستین بلند و کفش های جلو بسته بپوشید. از پوشیدن صندل خودداری کنید. این ماده لکه بر به هیچ وجه نباید با پوستتان تماس داشته باشد.

• قبل از کار با این ماده لکه بر، حتماً دستورالعمل درج شده روی آن را بخوانید تا بدانید بهتر است از چه نوع دستکش هایی استفاده کنید. سپس آنها را از فروشگاه ها یا به صورت اینترنتی تهیه کنید.

لکه بر چوب را روی سطح مورد نظر، استفاده کنید.

1- لکه بر چوب را در یک ظرف فلزی بریزید.

پس از تهیه این ماده، آن را در یک ظرف فلزی یا آلومینیومی بریزید. مراقب باشید روی لباستان یا روی زمین نریزد.

1 پاک کردن لکه چوب

2- با استفاده از یک فرچه نقاشی، یک لایه ضخیم از لکه بر را بردارید.

فرچه را درون ظرف حاوی ماده لکه بر فرو کنید تا کاملاً به ماده، آغشته گردد. سپس فرچه را با دقت روی سطح چوبِ مورد نظر بکشید؛ به گونه ای که تمام سطح چوب با ماده لکه بَر پوشانده شود. ماده لکه بر باید به صورت یک لایه ضخیم و یکدست سطح چوب را بپوشاند.

2 پاک کردن لکه چوب

3- 15 تا 20 دقیقه زمان بدهید تا این ماده روی سطح چوب باقی بماند و پس از آن، در صورت لزوم دوباره مرحله قبل را تکرار کنید.

در طول این مدت زمان (15 تا 20 دقیقه)، مرتب سطح چوب را چک کرده و هر قسمتی از چوب که ماده لکه بر روی آن خشک شده است را با استفاده از فرچه، مجدداً ماده لک بَر بزنید. این نکته را باید در نظر بگیرید که تا زمانی که منتظر هستید نباید اجازه دهید سطح چوب خشک شود.

• برای همه مواد لکه بر، حتماً زمان 15 تا 20 دقیقه لازم نیست. پس بهتر است برای اطمینان بیشتر از مدت زمان لازم برای ماندن آن روی سطح چوب، دستورالعمل درج شده روی محصول را بخوانید.

4- با استفاده از یک کاردک یا لیسک، لکه بر را از سطح مورد نظر بتراشید.

لیسک یک وسیلۀ آشپزخانه‌ شبیه به کف‌گیر از جنس سیلیکون است که انعطاف پذیری و قدرت تحمل درجه حرارت بالایی را دارد و برای پاک کردن ظروف از مواد غذایی، مانند خمیر، استفاده می‌شود. پس با استفاده از لیسک یا یک کاردک پلاستیکی، از لبه ی چوب شروع کرده و به آرامی و در یک خط مستقیم روی سطح چوبی را بکشید و ماده لکه بر را از روی آن بتراشید. زمانی که به لبه ی دیگر سطح چوبی رسیدید، یک سطل زباله زیر آن قرار داده و ضایعات حاصل را درون آن بریزید. برگردید و ادامه کار را انجام دهید. این کار را تا جایی دنبال کنید که تمام مواد لکه بر از سطح چوبی پاک شوند.

• از به کار بردن کاردک های فلزی با لبه های تیز، خودداری کنید چون به چوب آسیب می زنند.

3 پاک کردن لکه چوب

5- یک سیم ظرفشویی یا اسکاچ زبر را به ماده لکه بَر آغشته کرده و آن را روی سطح چوب بکشید.

سیم ظرفشوییِ آغشته به ماده لکه بَر را در یک مسیر مستقیم جلو و عقب، روی تمام قسمت های چوب، شامل درزها، برآمدگی ها، گوشه ها و … بکشید.

4 تمیز کردن انواع سطح

6- با استفاده از یک دستمال و کمی آب، سطح چوب را پاک کنید. با این کار، تمام ماده ی لکه برِ باقی مانده روی سطح چوب، پاک می شوند.

5 تمیز کردن انواع سطح

7- اجازه دهید تا چوب به مدت 24 ساعت، کاملاً خشک گردد.

برای سنباده زنی سطح چوب، چوب حتماً باید خشکِ خشک باشد. در غیر این صورت، کاغذ سنباده با چوب مرطوب، یک حالت گلی را ایجاد می کنند.

روی لکه های چوب، سنباده بزنید.

1- با استفاده از یک کاغذ سنباده با دانه بندی متوسط، سطح چوب را سنباده بزنید.

با حرکت جلو و عقب کاغذ سنباده روی سطح چوب، آن را سنباده بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمامِ سطح چوب، سنباده زده شوند. به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که سنباده می زنید به محو شدن لکه روی چوب دقت کنید.

• سنباده با دانه بندی متوسط، 150-100 میکرون مش است (سنباده ای که دانه بندی آن زیر 150-100 میکرون باشد).

6 پاک کردن لکه چوب

2- با یک سنباده ریز، سطح چوب را صاف کنید.

سنباده ی ریزدانه، تمام خراشیدگی هایی که سنباده با دانه بندی متوسط در مرحله قبل ایجاد کرده بود را صاف می کند.

• سنباده با دانه بندی ریز، 220-180 میکرون مش است.

7 تمیز کردن انواع سطح

3- برای لکه های سرسخت تر روی چوب، از یک دستگاه سنباده زنی گردان استفاده کنید.

این دستگاه، یک دستگاه برقی بوده که در برطرف کردن لکه های چوب و سنباده زنی آنها بسیار مؤثر است. یک کاغذ سنباده با دانه بندی متوسط را روی این دستگاه نصب کنید و سطح چوب را سنباده بزنید. می بینید که لکه های باقی مانده نیز در حال محو شدن هستند.

همچنین برای اطلاعات بیشتر در رابطه با جلوگیری از سر خوردن قالیچه و فرش بر روی سطوح چوبی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

>>> جلوگیری از سر خوردن قالیچه روی سطوح چوبی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا