سلامت

چگونه مقاومت به لپتین را برای کنترل وزن از بین ببریم؟

از بین بردن مقاومت به لپتین

آیا با اضافه وزن مواجه هستید و همیشه در مورد رژیم غذایی خود مشکل دارید؟ با خود تصمیم می گیرید که بعضی غذاها را نخورید یا کمتر غذا بخورید، اما نمی شود؟ هر چه غذا می خورید بیشتر احساس گرسنگی می کنید؟ آیا با این که شب گذشته غذایی مفصل خورده اید باز هم احساس سیری نمی کنید؟ این مشکل را هورمونی به نام لپتین در شما به وجود آورده که باعث چاقی و عدم کاهش وزن می شود.

1 رفع مقاومت به لپتین برای کنترل وزن

لپتین هورمونی است که احساس گرسنگی و سیری را در بدن کنترل کرده و توسط بافت چربی ترشح می شود. بنابراین هر چه فرد چربی بدن و در واقع اضافه وزن بیشتری داشته باشد، سطح لپتین بدن او بیشتر است.

این هورمون نقش مراقبتی در بدن داشته و دروازه بان متابولیسم بدن است. یعنی بر میزان انرژی که یک ارگان دریافت می کند، نظارت کرده و باعث حفظ و تعادل انرژی بدن می شود. همچنین گرسنگی را از سه طریق تنظیم می کند:

– با مقابله با اثرات نوروپپتید Y، هورمونی که محرک قوی برای غذا خوردن بوده و از غده ی هیپوتالاموس و برخی سلول های روده ای ترشح می شود.

– با کنترل تاثیرات آناندامید که از دیگر محرک های تغذیه و غذا خوردن است.

– با افزایش تولید MSH که یک سرکوب کننده ی اشتهاست.

همچنین لپتین به طور مستقیم با سطوح انسولین در ارتباط است. امروزه افراد بسیاری مشکل مقاومت به لپتین را داشته و در پی آن مشکلات بسیاری را تجربه می کنند. چرا که سطح بالای لپتین باعث افزایش فشار خون، چاقی، بیماری قلبی، سکته ی مغزی و همچنین مشکلاتی مربوط به قند خون می شود.

سطح بالا و مقاومت لپتین، باروری را کاهش داده و پیری زودرس را به وجود می آورد. اگر در رابطه با چاقی، مشکلاتی داشته و سعی در کم کردن وزن دارید، به احتمال زیاد دچار مقاومت به لپتین شده اید. بنابراین اگر می خواهید تغذیه و وزن خود را کنترل کنید ولی موفق نمی شوید، باید سطح لپتین بدنتان را تنظیم کنید.

چه چیزی باعث مقاومت به لپتین‌ می شود؟

مانند تمامی مشکلاتی که دیگر هورمون ها در بدن به وجود می آورند، مقاومت به لپتین نیز مشکل پیچیده است که علت خاصی هم ندارد. اما گفته می شود فاکتورهایی روی سطح هورمون لپتین تاثیر گذاشته که عبارت اند از:

– مصرف فروکتوز
– استرس شدید
– مصرف بسیار کربوهیدرات های ساده
– کمبود خواب
– سطح انسولین بالا
– پرخوری
– ورزش بیش از اندازه به خصوص در مواردی که هورمون ها از قبل آسیب دیده باشند.
– مصرف غلات و دانه ها

لپتین هورمونی است که توسط چربی ترشح می شود. بنابراین کاملاً منطقی است که بگوییم سلول های چربی، لپتین بیشتری ترشح کرده و به مغز دستور کم خوردن و سیری می دهند. در نتیجه وزن همیشه نرمال است. اما مشکل از آنجایی شروع می شود که این نظریه ی ساده همیشه به شکلی که گفته شد اتفاق نمی افتد. مخصوصاً در افرادی که مشکل متابولیسم یا ترشح غدد دارند (اغلب افراد چاق). در واقع می توان گفت مشکل، ترشح لپتین نیست. مطالعات نشان داده است که اکثر افرادی که اضافه وزن داشته و در از دست دادن وزن مشکل دارند، مقاومت به لپتین دارند. یعنی لپتین نمی تواند عملکرد خود را به طور صحیح انجام داده و در جهت کاهش وزن تاثیر گذار باشد. در نتیجه این مقاومت به لپتین، به صورت گرسنگی پدیدار شده و مکانیسم های بسیاری در جهت افزایش ذخایر چربی، فعال می شوند و به جای سوزاندن چربی اضافی، چربی بیشتری ذخیره می گردد. همچنین مقاومت به لپتین باعث تشکیل T3 معکوس شده که اثرات هورمون تیروئید بر متابولیسم را از بین می برد.

بنابراین فرد هرچه بیشتر غذا می خورد، همچنان احساس گرسنگی می کند.

برای حل این مشکل چه باید کرد و چگونه باید مقاومت به لپتین را از بین برد؟

همانطور که گفته شد مقاومت به لپتین مشکل پیچیده ای است، اما غیر قابل بازگشت نیست. فاکتورهای زیر می توانند در حل مشکل تاثیر داشته باشند:

– به قند نه بگویید: خوردن نشاسته، غذاهای فرآوری شده، قند و فروکتوز را بسیار محدود کنید. سعی کنید کربوهیدرات ها را از سبزیجات دریافت کنید.

– پروتئین و چربی را به میزان کافی مصرف کنید: مقدار پروتئین و چربی های سالم را در اول صبح و به محض بیدار شدن مصرف کنید. چرا که باعث تندرستی بدن شده و بدن را به تولید هورمون ها تشویق می کند.

– خواب کافی داشته باشید: این مورد از دیگر موارد بسیار مهم تر است. 10 ساعت خواب می تواند بسیار موثر و کمک کننده باشد.

– زمان هایی را در دل طبیعت سپری کنید: در طول روز ترجیحاً پا برهنه بر روی زمین راه رفته و در اواسط روز نور خورشید را دریافت کنید؛ اجازه دهید پوستتان در معرض عناصر طبیعی قرار گیرد.

– میان وعده نخورید: وقتی چیزی می خورید حتی به مقدار بسیار کم، باعث می شود کبد در طول روز به طور مداوم کار کرده و به هورمون ها استراحتی داده نشود. سعی کنید حداقل بین خوردن میان وعده هایتان 4 ساعت فاصله باشد و تا 4 ساعت قبل از خواب هیچ چیز نخورید. البته خوردن نوشیدنی هایی مثل چای های گیاهی بدون قند، آب و قهوه مشکلی ندارد.

– اول صبح کار یا ورزش نکنید: اگر واقعاً مقاومت به لپتین وجود داشته باشد، کار یا ورزش اول صبح فعالیت های استرس زایی هستند که استرس شدیدی به وجود آورده و وضعیت را بدتر می کنند. ابتدا مشکل خود یعنی مقاومت به لپتین را درمان کرده و سپس به کار یا ورزش اول صبح بپردازید.

– در نوع ورزشتان تغییر ایجاد کنید: دو، شنا، پیاده روی و وزنه برداری بهترین ورزش برای شماست. اما ورزش های کاردیو (ورزش هایی که ضربان قلب را 50 تا 75 درصد افزایش می دهند) به هیچ وجه توصیه نمی شود. چرا که فقط باعث استرس بدن می شوند. اما دیگر ورزش های گفته شده به هورمون ها اجازه می دهند تا بدون استرس ناشی از ورزش های کاردیو، به طور موثری کار کنند. به علاوه ورزش را به جای صبح عصرها انجام دهید تا به تنظیم سطح هورمون ها کمک شود.

– سم زدایی: سم هایی که باعث ایجاد استرس در بدنتان می شود را از بین ببرید. غذاهای فرآوری شده، دئودورانت ها، مواد شوینده ی شیمیایی و … مواد سمی هستند که بدون این که متوجه باشید سمومی را به بدنتان فرستاده و تاثیر منفی می گذارند.

– افزایش امگا3، کاهش امگا6: با خوردن گوشت و ماهی میزان امگا3 بدنتان را افزایش داده و با کاهش مصرف امگا6 به کاهش التهابات بدن و سالم نگه داشتن سطح لپتین کمک کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
آزاده

ممنون. عالی بود

دکمه بازگشت به بالا