سلامت

فواید و معایب عمل سزارین

عمل سزارین

محققان انگلیسی در تحقیقات خود به فواید و مزایایی برای عمل سزارین دست یافته اند، این در حالی است که متخصصان پزشکی عمل سزارین را جز در مواقع ضروری، توصیه نمی کنند.

2 فواید و معایب عمل سزارین

امروزه بیشتر متخصصانِ حیطه زایمان بر این باورند که عمل سزارین برای تولد بچه اصلاً مناسب نبوده و دارای عوارض بعدی بسیار زیادی است. اما برخی پژوهشگران ثابت کرده اند که این عمل فوایدی هم دارد. با این حال، متخصصان زنان و زایمان هشدار داده اند که مادران، فقط در موقعیت های خاص و در مواقع لزوم تحت عمل جراحی سزارین قرار گیرند.

نتایج پژوهشی در PLOS Medicine نشان داد، زنانی که برای تولد کودکشان تحت عمل جراحی سزارین قرار گرفته اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بی اختیاری ادراری و افتادگی لگن (pelvic prolapse) هستند.

از سوی دیگر، دکتر Sarah Stock بر روی تولد نوزادان نارس در دانشگاه ادینبرو (Edinburgh) در اسکاتلند تحقیق می کرد. در این پژوهش بلند مدت، زنانی که تحت عمل جراحی قرار می گرفتند با زنانی که زایمان طبیعی داشتند، مقایسه شدند. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود، کودکانی که از طریق سزارین متولد شده اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم تا سن 12 سالگی و خطر ابتلا به چاقی تا سن 5 سالگی هستند. اما با این حال باز هم پژوهشگران این تیم تحقیقاتی، به درستی داده ها و نتایجشان مطمئن نبودند.

اما واقعاً زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

مزایا و معایب عمل سزارین

بیشتر عمل های سزارین، در طول هفته 39 بارداری برنامه ریزی می شوند. در این مدت زمان، پزشکان متوجه وجود برخی مشکلات مانند بیماری های قلبی مادرزادی در کودک می شوند.

دکتر Neil S. Seligman می گوید: عمل سزارین، کودک را کمتر در معرض آسیب های ناشی از زایمان طبیعی مثل خفگی، دیستوشی (dystocia) شانه و شکستگی قرار می دهد.

اما این سؤال که آیا عمل سزارین واقعاً مانع از اختلالات کف لگن (از جمله افتادگی لگن یا بی اختیاری ادراری) می شود، هنوز هم کمی بحث برانگیز است. در مواردی که زنان، پیش از بارداری خود، برای درمان بی اختیاری جراحی شده اند، سزارین ممکن است در جلوگیری از آسیب های مجدد در این زمینه مؤثرتر باشد.

با این وجود، عمل سزارینِ زن، خطراتی را هم به دنبال دارد؛ به ویژه اگر قرار باشد زایمان های دیگری هم انجام گیرد.

سقط جنین (Miscarriages) و جفت سر راهی (placenta previa) یا پایین بودن جفت (در این حالت، جفت به طور غیر معمول در رحم، پایین قرار گرفته و دهانه رحم را پوشانده یا کنار آن قرار می گیرد) خطرات دیگر مربوط به سزارین هستند. علاوه بر این، زنانی که تحت عمل سزارین قرار می گیرند بیشتر در معرض چسبندگی جفت یا جفت اکرتا (Placenta Accreta) (نفوذ بیش از حد جفت و رگ های خونی به سطح دیواره رحم، که در هنگام زایمان نمی توانند به راحتی جدا شوند) و دکولمان جفت (placental abruption) (جدا شدن زودرس جفت) قرار دارند.

در برخی شرایط که چسبندگی جفت اتفاق می افتد، پس از زایمان باید عمل هیسترکتومی (hysterectomy) یا برداشتن رحم انجام گیرد.

همچنین، عارضه ای به نام حاملگی اسکار سزارین (cesarean scar pregnancy) وجود دارد که یکی از نادرترین فرم حاملگی اکتوپیک یا خارج رحمی است. بافت اسکار ناشی از عمل سزارین می تواند حاملگی های بعدی را سخت تر کند، چرا که خطر آسیب های روده ای یا مثانه ای و خونریزی های شدید را افزایش می دهد.


بعد از هر دو نوع زایمان خونریزی دیده می شود ولی آیا این خونریزی های بعد از زایمان در چه حد طبیعی می باشد؟ برای آگاهی در این مورد به لینک زیر از وب شایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تشخیص طبیعی یا غیر طبیعی بودن خونریزی بعد از زایمان <<<


گسترش سزارین

در جهان امروزی، زایمان هایی که به صورت عمل سزارین انجام می شوند بسیار افزایش یافته اند، خصوصاً زایمان هایی که از لحاظ پزشکی ضرورتی نداشته اند.

براساس گزارشات و آمارهای بدست آمده، از هر 10 نوزاد، تقریباً 5 نوزاد با عمل سزارین به دنیا می آیند. می توان گفت امروزه برخی افراد بر این باورند که عمل سزارین مطمئن تر از زایمان طبیعی بوده و در بعضی موارد هیچ خطری ندارند. اما یادتان باشد سزارین یک جراحی شکمی است و حتماً عوارضی خواهد داشت. البته خوشبختانه خطر این عوارض خیلی بالا نیست.

در پایان با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس با روش های جلوگیری از افتادگی پوست شکم بعد از زایمان آشنا شوید.

>>> روش های جلوگیری از افتادگی پوست شکم بعد از زایمان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
healthline




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا