سلامت

چگونه از خونریزی در دوران بارداری پیشگیری کنیم؟

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری خونریزی های واژینال را تجربه می کنند. به ویژه در سه ماهه ی اول بارداری که حاملگی به تازگی شروع شده است. در بسیاری از موارد خونریزی کم در اوایل دوران بارداری کاملاً طبیعی است. اما اگر این خونریزی ادامه دار شده و میزان آن زیاد باشد، حتماً باید توسط پزشک بررسی شود. به خصوص اگر خونریزی همراه با درد، تب، گرفتگی عضلات، سرگیجه و یا غش همراه باشد. از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان می باشد، بهتر است استراتژی هایی را برای جلوگیری از بروز این مشکل بدانید تا مواجهه با مشکلی به نام خونریزی در این دوران را به حداقل برسانید.

جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری

برای این کار:

1- کیفیت و زمان خونریزی را همیشه در نظر داشته باشید.

در نظر گرفتن مقدار خون در هر بار خونریزی بسیار اهمیت دارد. زیرا به پزشک در تشخیص اولیه کمک می کند تا مشکل را مدیریت کند. پس به محض دیدن خون میزان آن را ارزیابی کنید.

– برای این کار از نوار بهداشتی استفاده کرده و در نظر داشته باشید که در یک 24 ساعت چه تعداد نوار استفاده کرده اید و آن را یادداشت کنید. دیگر علائمی که با خونریزی همراه می شود مثل درد یا بدون درد بودن آن را نیز ثبت کنید. رنگ خونریزی (صورتی، قرمز، قهوه ای) و وجود لخته های خون نیز از دیگر اطلاعاتی است که به پزشک در تشخیص، پیشگیری یا جلوگیری از بروز مجدد مشکل، بسیار کمک می کند.

2- برای جلوگیری از خونریزی در بارداری باید به میزان زیادی استراحت کنید.

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از خونریزی در اوایل بارداری، استراحت بسیار زیاد است. پزشکان استراحت و عدم فشار آوردن به بدن را در سه ماهه ی اول بارداری توصیه می کنند. به خصوص اگر خونریزی اتفاق افتاده باشد، استراحت مطلق برای جلوگیری از بروز مجدد آن توصیه می شود.

1 جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری

3- انجام کارهای سنگین در دوران بارداری ممنوع

وزنه برداری و بلند کردن اجسام سنگین، دویدن، بالا و پایین پریدن از پله ها، دوچرخه سواری و حرکاتی مانند این ها در دوران بارداری ممنوع است. این کارها موجب تکان خوردن رحم و رگ های تازه تشکیل شده ی جفت می شود و باعث آسیب، خونریزی و حتی سقط جنین می گردد. بنابراین اجتناب از انجام این فعالیت ها کاملاً ضروری است.

حتی اگر متوجه ی خونریزی بسیار کمی هم شدید، باید فعالیت های بدنیتان را محدود کرده و حداقل دو هفته پس از خونریزی استراحت مطلق داشته باشید.

2 جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری

4- رابطه ی جنسی را در اوایل بارداری به تعلیق اندازید.

گاهی مقاربت در اوایل بارداری می تواند باعث بروز خونریزی یا تشدید آن شود. پس در هفته های اول بارداری از انجام آن صرف نظر کنید. در صورتی که خونریزی به وجود آمد به هیچ وجه مقاربتی نباید صورت گیرد. معمولاً خونریزی ها در عرض 3 تا 4 هفته از بین می روند. که بعد از آن انجام رابطه ی جنسی هیچ مشکلی ندارد. اگرچه بهتر است با پزشک مشورت شود.

3 جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری

5- در هنگام خونریزی از تامپون و دوش واژینال استفاده نکنید.

در هنگام خونریزی هیچ چیزی نباید در واژن گذاشته شود. چرا که باعث زخم شدن دیواره ی واژن و دهانه ی رحم شده و خونریزی های بعدی را در پی خواهد داشت. دوش واژینال نیز باعث تولید باکتری و دیگر میکروب ها درون واژن شده که مشکلاتی چون عفونت و… را به وجود می آورد.


برای اطلاع از عوارض استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>>خطرات استفاده از کاپ قاعدگی<<<


4 جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری

6- آب کافی و لازم برای بدن را حفظ کرده و از کم آب شدن بدن جلوگیری کنید.

خوردن آب در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار مهم می باشد. در این دوران بدن به آب بیشتری نیاز دارد. چرا که با کم شدن مایع آمنیوتیک مشکلات جدی به وجود آمده و خونریزی را ایجاد می کند. در واقع یکی از نشانه های کم آب شدن بدن، خونریزی است. بنابراین در روز 8 لیوان آب یا آبمیوه بنوشید. به خصوص اگر خونریزی را در این دوران تجربه کرده اید.

7- بهتر است با دلایل خونریزی در بارداری آشنایی داشته باشید تا بتوانید آن را مدیریت کنید.

– خونریزی در 12 هفته ی اول بارداری کاملاً طبیعی بوده و 20 تا 30 درصد خانم ها آن را تجربه می کنند. که معمولاً به خاطر وارد شدن جنین به رحم و تغییرات فیزیولوژیک بارداری است. اما اگر میزان خونریزی در این دوران بسیار زیاد بود باید بررسی شود. زیرا احتمال حاملگی خارج از رحم، مولار یا سقط جنین وجود دارد.

– 50 درصد از موارد خونریزی در 20 هفته ی اول بارداری، نشانه ی سقط جنین است.

– خونریزی بعد از دورانی که گفته شد خطرناک بوده و ممکن است به خاطر مشکلات جفت و رحم (مخصوصا اگر قبلا سزارین شده اید) بوده و باعث زایمان زودرس شود.

– از علت های دیگر خونریزی که ممکن است مربوط به بارداری نبوده و دلایل جدی و خطرناکی داشته باشد عبارت اند از: تروما (یا آسیب به دیواره واژن) ناشی از مقاربت جنسی، پولیپ سرویکس (توده های اطراف دهانه رحم که ممکن است خونریزی کنند، صرف نظر از اینکه حامله هستید یا نه)، دیسپلازی گردن رحم (سلول های غیر طبیعی که می توانند منجر به سرطان شوند) و یا سرطان دهانه رحم.

5 جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری

8- سن بارداری را همیشه در نظر داشته و آن را محاسبه کنید؛ تا بدانید که آیا خونریزی ممکن است نشانه ی زایمان باشد یا نه.

بارداری 40 هفته یا 280 روز طول می کشد. که به کمک پزشک می توانید سن دقیق بارداریتان را محاسبه کرده و تاریخ زایمان را به دست آورید. خونریزی که 10 روز قبل یا بعد از تاریخ زایمان صورت گیرد، نشانه ی زایمان است که باید فوراً با پزشک هماهنگ شود.

9- اگر خونریزی با هر کدام از علائم زیر همراه بود به هیچ وجه به دنبال درمان خانگی یا پیشگیری نبوده و فوراً خود را به اورژانس برسانید.

– درد شدید یا گرفتگی در ناحیه ی شکم و کمر

– خستگی یا سرگیجه، که نشانه ی از دست رفتن خون زیاد است.

– خارج شدن بافتی از واژن به همراه خون که می تواند نشانه ی سقط جنین باشد.

– تب و لرز که می تواند نشانه ی عفونت باشد.

– خونریزی که به مرور زمان کم نشده و متوقف نشود.

6 جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری

نکات زیر را نیز در این دوران در نظر داشته باشید.

1- بدانید که خونریزی کم در حد چند قطره یا خونریزی قهوه ای که کمتر از دو روز طول کشیده و درد نداشته باشد، اصلاً نگران کننده نیست و ممکن است نتیجه ی لانه گزینی یا بسط یافتن عروق خونی باشد. اما به یاد داشته باشید که بدون توجه به میزان و کیفیت خونریزی انجام کار سنگین در این دوران ممنوع است.

7 جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری

2- خونریزی های بسیار زیاد و بیشتر از خونریزی های قاعدگی، باید تحت نطر پزشک قرار گیرد.

3- دمای بدنتان را در نظر داشته باشید. خونریزی با تب نشانه ی عفونت است. مخصوصاً پس از زایمان یا سقط جنین.

8 جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری

4- استرس و اضطراب را به هیچ وجه به دلتان راه ندهید. دستورالعمل های پزشک را در این دوران و پس از زایمان حتماً جدی بگیرید تا خیالتان راحت باشد. خونریزی ممکن است باعث ایجاد استرس شدید شود که به شدت خطرناک بوده و برای خودتان و جنینتان ضرر دارد. گاهی نیز خود استرس یکی از عوامل خونریزی است. پس در این دوران با نوشیدن آب زیاد و استراحت، هم از خونریزی جلوگیری کرده و هم استرستان را از بین ببرید.

9 جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
شیوا

سلام خسته نباشید میخام بپرسم من دوباره سقط کردم الان باردارم دوماه دوباره خون ریزی کردم چیکار کنم اکنواگر میشه کمکم کنین که این سقط نش

دکمه بازگشت به بالا