سلامت

خونریزی پس از زایمان تا چه حد طبیعی می باشد؟

زنان باردار پس از تولد نوزاد و عبور از کانال زایمان، تخلیه ی سنگین خون یا لوچیا را تجربه می کنند. از دست دادن خون در این شرایط کاملاً طبیعی بوده اما باید بعد از یک دوره ی تقریباً طولانی پاک و متوقف شود. بهتر است در مورد خونریزی های دیگرِ پس از زایمان هم اطلاعات لازم و کافی را داشته باشید و بدانید که کدام خونریزی ها طبیعی و کدام یک غیر طبیعی هستند؟ خونریزی هایی با رنگ های متفاوت نشانه ی چیست؟

این بار تیم فن تریکس به اطلاع رسانی در این موضوع پرداخته تا با خونریزی پس از زایمان و نشانه های آن آشنا شوید.


همچنین برای اطلاع از چگونگی پیشگیری از خونریزی در دوران بارداری به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونگی پیشگیری از خونریزی در دوران بارداری <<<


توجه کنید که در هر موقعیتی انتظار چه نوع خونریزی را داشته باشید.

پس از زایمان

1- مدت زمان خونریزی 3 تا 10 روز طول می کشد.

به طور طبیعی یک هفته پس از زایمان، جریان خون قرمز و سنگین گاهی همراه با چندین لخته ی خون کوچک و متوسط را مشاهده می کنید. منظور از سنگینی خونریزی این است که هر سه ساعت یکبار نوار بهداشتی پر شده و باید تعویض شود. در صورتی که زایمان سزارین داشته اید این خونریزی سنگین تر و شدیدتر خواهد بود. دقت داشته باشید که پس از گذشت دو تا چهار روز باید تغییر رنگ را در این خونریزی یا لوچیا ببینید.

2- به رنگ خونریزی توجه کنید.

خون در سه روز اول خونریزی یا همان لوچیا غلیظ و قرمز رنگ می باشد، اما از روز چهارم به بعد رفته رفته رنگ آن رو به روشنی خواهد رفت. گاهی ممکن است از قرمز به صورتی تغییر رنگ دهد. لوچیا بعد از گذشت چند روز به رنگ قهوه ای در آمده و در پایان روزهای خونریزی به زرد روشن تغییر رنگ پیدا می کند.

1 شناخت خونریزی پس از زایمان

3- انتظار ادامه یافتن خونریزی را داشته باشید.

اگر چه بعد از زایمان 3 تا 10 روز خونریزی سنگینی خواهید داشت، اما ممکن است خونریزیِ سبک و با رنگی روشن را تا چند هفته دیگر (6 هفته) تجربه کنید. در این شرایط خونریزی با شدتی بسیار آرام و کم بوده و هر چه زمان می گذرد رنگ آن روشن تر می شود. هنگامی که از پستان خود به نوزاد شیر می دهید، ممکن است افزایش خونریزی و گرفتگی عضلات داشته باشید. این مسئله کاملاً طبیعی است زیرا شیر دادن به نوزاد باعث انقباض رحم می شود.

• اگر از قرص های هورمونی ضد بارداری مانند قرص های شیردهی استفاده می کنید، ممکن است خونریزی بیشتر از 6 هفته شود که در این شرایط بهتر است با پزشک مشورت کنید.

4- آگاهی از اتفاقاتی که در بدنتان رخ می دهد.

اینکه بدانید پس از زایمان چه اتفاقاتی در شکم و رحم شما در حال رخ دادن است از میزان نگرانی و ترس شما می کاهد. پس از زایمان، جفت از رحم مادر جدا می شود و رگ های خونی متصل به آن باز می شوند که موجب خونریزی در رحم می شود. یعنی بعد از زایمان و متولد شدن نوزاد از شکم، رحم تا 6 هفته ارتباطش را با آن قطع نکرده و به آن خونرسانی می کند و موادی که در هنگام بارداری به آن داده است را هنوز ادامه می دهد. به مرور زمان رحم متوجه تغییر حالت شده و رگ های خونی را می بندد. در واقع رحم در طول 6 هفته بعد از زایمان، خود را تمیز کرده و به حالت نرمال و طبیعی بر می گردد.

• در طول بارداری مقدار خون بدن تا 50 درصد افزایش می یابد. بنابراین بدن شما برای خونریزی پس از زایمان کاملاً آماده است. توجه داشته باشید که اگر در حین زایمان بریدگی یا اپیزیوتومی داشته باشید نیز منجر به خونریزی می شود.

2 شناخت خونریزی پس از زایمان

چه زمانی خونریزی خطرناک است و باید به پزشک مراجعه شود؟

1- دیدن لخته های خون بزرگ

همان طور که گفته شد دیدن لخته خون های کوچک تا متوسط دور از انتظار نبوده و کاملاً طبیعی است. اما در صورتی که لخته هایی به اندازه ی یک توپ تنیس دیده شد، باید به پزشک مراجعه شود.

3 شناخت خونریزی پس از زایمان

2- میزان استفاده از نوار بهداشتی و مقدار خونریزی را در نظر داشته باشید.

یکی از راه هایی که می توان میزان و مقدار خونریزی را تشخیص داد، این است که دفعات تعویض نوار بهداشتی را در نظر بگیرید. در صورتی که در عرض یک ساعت، یک نوار بهداشتی یا بیشتر از یک نوار به طور کامل پر و غرق خون می شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید. همان طور که گفته شد خونریزی در روزهای اول زیاد و سنگین بوده و به مرور زمان کم می شود. در صورتی که این تغییر را مشاهده نکردید و خونریزی کم نشد نیز حتماً به پزشک مراجعه کنید.

3- رنگ خون

همان طور که گفته شد رنگ خون در طول چند روزِ اول زایمان قرمز بوده و به مرور زمان روشن تر می شود. در صورت مشاهده نشدن این تغییر هم، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

4 شناخت خونریزی پس از زایمان

4- بوی غیر معمول

اگر خونریزی همراه با بوی بسیار بد و غیر طبیعی باشد، نشان دهنده ی عفونت می باشد. بوی خونریزی پس از زایمان مانند بوی خونریزی قاعدگی است. پس در صورتی که متوجه بوی بد خونریزی شدید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

• عفونت پس از زایمان معمولاً با تب بیش از 38 درجه ی سانتی گراد و درد شدید همراه است.

PPH پس از زایمان را بشناسید (Postpartum hemorrhage)

PPH از حالت های بسیار نادری است که اغلب به از دست دادن بیش از ۵۰۰ میلی ‌لیتر یا ۱۰۰۰ میلی ‌لیتر خون در عرض ۲۴ ساعت بعد از زایمان گفته می ‌شود. این حالت که باعث افت شدید میزان خون می شود علائمی مانند: افزایش تپش قلب، احساس ضعف و سستی در حالت ایستاده و نفس نفس زدن دارد. هر قدر خون بیشتری از دست برود، فرد احساس سرما کرده، فشار خون کاهش پیدا می کند و ممکن است باعث بی قراری و از دست دادن هوشیاری فرد شود. این وضعیت نیز می‌ تواند تا شش هفته بعد از زایمان رخ دهد. اگر چه این حالت بسیار نادر بوده و در بین 4 تا 6 درصد از زنان اتفاق می افتد، اما در صورت بروز باید بسیار جدی گرفته شود؛ زیرا ممکن است منجر به مرگ فرد شود.

برخی از زنان بعد از زایمان علاوه بر خونریزی های طبیعی یا غیرطبیعی با مشکلاتی مانند یبوست های طولانی مدت مواجه شده که باعث به وجود آمدن شقاق مقعد یا همان پارگی و ترک خوردگی انتهای روده به همراه درد و خونریزی در هنگام مدفوع می شود و باید آن را درمان کنند.

برای مطالعه متن کامل درمان شقاق مقعد به روش های خانگی، دارویی و عمل جراحی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه شقاق مقعد بعد از زایمان را درمان کنیم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا