سلامت

چگونه از افتادگی پوست شکم بعد از زایمان جلوگیری کنیم؟

افتادگی پوست شکم بعد از زایمان، مسئله ای شایع در بسیاری از خانم ها می باشد. اگر چه جلوگیری و پیشگیری کامل از بروز این مشکل تقریباً غیر ممکن است، اما با انجام چند اقدام احتیاطی و تکنیک ساده می توان تا حدی آن را کاهش داده و یا جلوگیری کرد و شکم را به داخل برگرداند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که افتادگی شکم و پوست آن، بسیار با ژنتیک در ارتباط است و اگر در اطرافیانتان کسی بعد از زایمان چنین مشکلی نداشته است شما هم احتمالاً نخواهید داشت.

جلوگیری از افتادگی شکم قبل از زایمان

1- اسید های چرب بخورید.

اسیدهای چرب موجود در ماهی، مغزها و روغن ها تا حد زیادی به زیبایی پوست کمک کرده و کشسانی پوست را نیز کاهش می دهند. از آنجایی که حتماً مایل هستید پوستتان بعد از بارداری به حالت اولیه بازگردد، قطعاً کاهش  کشسانی پوست هم اهمیت بسیاری برای شما خواهد داشت. بهترین منبع اسیدهای چرب امگا 3، ماهی های قزل آلا و ساردین می باشند. گردو، روغن کانولا و تخم کتان نیز می توانند اسیدهای چرب مورد نیازتان را تأمین کنند. در مصرف ماهی نیز دقت کنید که نوع جیوه دار آن خطرناک است.

2- افزایش ویتامین C

ویتامین C برای تولید کلاژن پوست بسیار ضروری است. همچنین آنتی اکسیدان بوده و از پوست در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند.

خوراکی هایی مانند کیوی، توت فرنگی، طالبی و گرمک، انبه و مرکبات، کلم بروکلی، گل کلم، سیب زمینی (سفید یا شیرین) یا گوجه فرنگی، سرشار از ویتامین سی می باشند.

3- پروتئین سویا مصرف کنید.

از نظر علمی ثابت شده است که کنسانتره ی پروتئین سویا تأثیر مثبتی بر کشسانی و کلاژن سازی پوست دارد. برای مصرف این پروتئین می توانید از قرص های مکمل سویا (روزی 100 گرم) یا مواد حاوی پروتئین استفاده کنید.

4- ویتامین B-3 مصرف کنید.

اگر چه هنوز به صورت قطعی تأثیر ویتامین B-3 بر روی پوست اثبات نشده است. اما گفته می شود ویتامین B-3 در طول زمان باعث بهبود افتادگی پوست می شود. برای دریافت B-3 خوردن پروتئین، آجیل، لوبیا و غلات توصیه می شود.

1 جلوگیری از افتادگی شکم بعد از زایمان

5- در دوران بارداری ورزش کنید.

یکی از دلایل اصلی افتادگی پوست شکم بعد از زایمان، اضافه وزن بیشتر، از وزن اضافه ای است که به طور طبیعی در دوران  بارداری حاصل می شود. البته پوست شما بدون توجه به کاری که انجام می دهید کشیده می شود و این کاملاً طبیعی است. زیرا شما درحال پرورش دادن یک جنین در شکمتان هستید. با این حال اگر بتوانید میزان وزن اضافه ای که در این دوران اتفاق می افتد را کنترل  کنید، تا حدی می توانید از کشش بیش از حد پوست به دلیل تجمع چربی ها و افتادگی بعد از زایمان جلوگیری کنید.

• 5 تا 7 روز در هفته، به مدت 30 دقیقه تمرینات متوسط انجام دهید.

• توصیه می شود ورزش هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا که شدت کمی دارند را انجام دهید.

• به هیچ وجه فشار زیاد به بدن وارد نکنید، در حین ورزش آبِ کافی بنوشید و گرم کردن و سرد کردن بدن را فراموش نکنید.

6- پروتئین کافی دریافت کنید.

بسیاری از عناصر مهم پوست از پروتئین، الاستین و کلاژن ساخته شده اند. این پروتئین ها ساختار پوست را حفظ کرده و آن را در حالت طبیعی نگه می دارند. بنابراین برای حفظ عملکرد طبیعی بدن و بازگشت پوست به حالت اولیه ی خود بعد از زایمان، مطمئن شوید که در حین بارداری به میزان کافی پروتئین دریافت می کنید.

2 جلوگیری از افتادگی شکم بعد از زایمان

7- عذاهای سالم بخورید.

قطعا برای رشد کودک باید غذاهای سالم مصرف شود. اما از دیگر مزایای خوردن غذای سالم در این دوران، کنترل وزن در این دوران و جلوگیری از کشیده شدن بیش از حد پوست شکم در اثر چربی اضافه می باشد. حبوبات کامل، لبنیات کم چرب، برنج قهوه ای و نان سبوس دار از جمله غذاهای سالم به شمار می آیند. همچنین میوه و سبزیجات را  پایه ی ثابت وعده های غذایی خود قرار دهید و سعی کنید در  هر وعده ی غذایی نیمی از بشقاب را سبزیجات تشکیل دهند. خوردن یک کاسه توت به همراه صبحانه، یک بشقاب سالاد به همراه ناهار و سوپ سرشار از سبزیجات نیز فراموش نشود.

3 جلوگیری از افتادگی شکم بعد از زایمان

جلوگیری از افتادگی شکم بعد از زایمان

1- ورزش را ادامه دهید.

در گذشته توصیه می شد که تا یک ماه و نیم پس از زایمان هیچگونه ورزش و فعالیتی انجام نشود. اما امروزه پزشکان توصیه می کنند به محض این که پس از زایمان (خصوصاً طبیعی) احساس سلامت کردید ورزش را شروع کنید. در زایمان های سزارین و بارداری های سخت نیز ورزش کردن با کمی تأخیر توصیه می شود.

• ورزش کردن، وزن را کاهش داده و عضلات را تقویت می کند. در نتیجه  پوستی که به دلیل سستی عضلات شکم به وجود آمده را از بین می برد. و افتادگی شکم را رفع می کند.

• ورزش مناسب این دوران که تمرکز آن بر روی عضلات شکم است، تیلت های لگنی می باشد. یعنی روی زمین به پشت دراز کشیده و در حالی که دست ها بر کف زمین است، زانوها را نیز به گونه ای خم کنید که کف پاها روی کف زمین باشد. لگن خود را از روی زمین بلند کرده، به مدت 10 ثانیه نگه دارید سپس به حالت اولیه بازگردید. این حرکت را چند بار تکرار کنید.

2- رژیم ویتامین A را حفظ کنید.

همچنان خوردن ویتامین A را ادامه دهید. به علاوه از کرم های حاوی رتینول و ویتامین C استفاده کرده و شب ها قبل از خواب آن ها را روی شکم بمالید. اگر چه این کرم ها گران قیمت هستند، اما در کاهش افتادگی شکم بسیار مؤثر می باشند.

4 جلوگیری از افتادگی شکم بعد از زایمان

3- ماساژ درمانی

لوسیونی با ویتامین های A, K, C, و E و البته کلاژن دار را تهیه کنید. دو شب یک بار آن را روی شکم زده و به صورت دورانی شکم را ماساژ دهید.

5 جلوگیری از افتادگی شکم بعد از زایمان

4- آب زیاد بنوشید.

پوست هم مانند دیگر اجزای بدن حاوی آب است. اگر بدن به اندازه ی کافی آب دریافت نکند، منجر به خشکی و از بین رفتن زیبایی پوست می شود. پوست خشک حالت ارتجاعی کمتری داشته که خود عاملی برای افتادگی پوست می باشد. به عنوان مثال برای یک خانم زایمان کرده روزی 9 لیوان آب توصیه می شود.

5- کم کردن وزن بارداری

از دست دادن وزن اضافه شده ی دوران بارداری در جلوگیری از افتادگی پوست شکم بسیار مؤثر است. ورزش کنید و کالری دریافتی را کم کنید. فقط به یاد داشته باشید به دلیل اینکه کودک از شیر خودتان تغذیه می کند رژیم گرفتن به هیچ وجه توصیه نشده و کاهش وزن نیز باید بسیار تدریجی صورت گیرد.

6- گزینه های دیگر را هم مد نظر بگیرید.

گاهی تنها راه  رهایی از افتادگی پوست شکم عمل جراحی است. البته این به این معنا نیست که مجبور به جراحی شوید. در واقع جراحی هم یکی از گزینه های پیش روی شما است. زیرا لیزر درمانی و اشعه درمانی تا حد زیادی کلاژن را افزایش و باعث سفت شدن پوست شل شده می گردد.

6 جلوگیری از افتادگی شکم بعد از زایمان

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا