سلامت

روش های طبیعی کاهش پلاکت خون و جلوگیری از ایجاد لخته خونی

درمان خانگی پلاکت خون بالا

پلاکت ها ذرات بسیار کوچکی هستند که بخشی از حجم خون را تشکیل می دهند. عملکرد پلاکت ها جلوگیری از خونریزی یا لخته کردن خون بوده و نقش انعقاد خون را ایفا می کنند. گاهی در برخی افراد مغز استخوان پلاکت را بیش از حدی تولید کرده و شرایطی در آن ها به وجود می آید که ترومبوسیتوز یا تولید بیش از حد پلاکت نامیده می شود. این مشکل می تواند منجر به تشکیل لخته های خونی بزرگ شود؛ و ممکن است مشکلاتی مثل سکته ی مغزی و یا مشکلات قلبی را به وجود آورد. روش های خانگی و طبیعی بسیاری وجود دارد که این مشکل را برطرف کرده و از بروز آن جلوگیری می کند.

1- سیر خام بخورید تا پلاکت های خونتان کاهش یابد.

سیر خام حاوی ترکیباتی به نام “آلیسین” بوده که بر توانایی بدن در ساخت پلاکت ها تاثیر گذاشته و باعث کاهش تعداد پلاکت ها در خون می شود. بدن با تقویت و بهبود سیستم ایمنی به کاهش پلاکت ها پاسخ می دهد که به محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی مثل ویروس ها و باکتری ها کمک می کند. به همین دلیل است که گفته می شود سیر برای تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن مفید است.

محتوای آلیسین سیر به سرعت با پخت و پز کاهش می یابد، بنابراین سعی کنید سیر را خام بخورید. اما این نکته را هم به یاد داشته باشید که خوردن سیر خام در برخی افراد موجب ناراحتی معده می شود، بنابراین بهتر است سیر خام را به همراه غذا مصرف کنید.

1 روش های طبیعی کاهش پلاکت خون

2- برای کاهش ویسکوزیته ی خون، کپسول جینکو بیلوبا مصرف کنید.

جینکو بیلوبا (gingko biloba) یک گیاه دارویی بوده که در درمان بیماری هایی مانند مشکلات گردش خون سرخرگی، تصلب شرائین مغزی یا سخت شدن رگ های مغز، ادم مغزی، نارسایی عروق مغزی و … بسیار موثر است. این گیاه حاوی موادی به نام ترپنوئید (terpenoid) است که باعث ویسکوزیته ی خون (رقیق شدن خون) می شود و از تشکیل لخته ی خون جلوگیری می کند.

این گیاه همچنین به بهبود گردش خون کمک کرده و تولید وارفارین بدن، که به حل شدن لخته ها کمک می کند را افزایش می دهد.

این گیاه به صورت مکمل و قرص به فروش می رسد. اما اگر به خود گیاه نیز دسترسی داشتید برگ های آن را به مدت 5 تا 7 دقیقه جوشانده و میل کنید.

3- کاهش پلاکت های خون و جلوگیری از لخته های خونی با جینسینگ

جینسینگ حاوی جینسنوسید (ginsenosides) بوده که تجمع پلاکت ها را کاهش داده و تشکیل لخته ی خونی جلوگیری می کند. جینسینگ به صورت قرص و یا خود گیاه در بسیاری از فروشگاه ها به فروش می رسد. آن را به صورت آنلاین نیز می توانید تهیه و استفاده کنید. نکته ی قابل توجه در مورد جنسینگ این است که این گیاه باعث بی خوابی و حالت تهوع در برخی افراد می شود. بنابراین برای مدت زمانی، آزمایشی آن را مصرف کرده تا ببیند که چگونه با بدنتان واکنش نشان می دهد.

2 روش های طبیعی کاهش پلاکت خون

4- انار بخورید.

انار حاوی مواد پلی فنول بوده که خواص ضد پلاکت دارد و این به این معناست که باعث کاهش تولید پلاکت در بدن و جلوگیری از لخته شدن پلاکت های موجود می شود. شما می توانید خود میوه ی انار، آب انار و حتی عصاره ی آن را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

5- غذاهای دریایی بخورید.

غذاهای دریایی که غنی از امگا 3 هستند تولید پلاکت را مهار می کنند. اسیدهای چرب امگا 3 بر فعالیت پلاکتی اثر می گذارند، خون را رقیق ساخته و احتمال لخته شدن خون را کاهش می دهند. امگا 3 در ماهی هایی مثل ماهی تن، ساردین، قزل آلا و شاه ماهی به وفور یافت می شود.

سعی کنید 2 تا 3 وعده در هفته ماهی بخورید تا مقادیر هفتگی توصیه شده از امگا 3 را دریافت کنید. اگر هم ماهی دوست ندارید می توانید میزان مصرف امگا 3 خود را با مصرف 3000 تا 4000 میلی گرم مکمل های روغن ماهی در روز افزایش دهید.

3 روش های طبیعی کاهش پلاکت خون

6- میوه ها و سبزیجات حاوی سالیسالات بخورید.

میوه ها و سبزیجاتی که حاوی سالیسالات هستند به رقیق شدن خون کمک کرده و لخته های خونی را از بین می برند. همچنین ایمنی بدن را افزایش داده و به حفظ تعداد طبیعی پلاکت های خون کمک می کنند.

سبزیجات حاوی سالیسالات عبارت اند از خیار، قارچ، کدو سبز، تربچه و یونجه.

میوه هایی مانند انواع توت ها، گیلاس، کشمش و پرتقال نیز حاوی سالیسالات می باشند.

خوردن قارچ شیتاکه نیز یک گزینه ی طبیعی عالی برای کاهش پلاکت است.

4 روش های طبیعی کاهش پلاکت خون

7- کاهش تجمع پلاکت با دارچین

در پخت و پزتان از دارچین استفاده کنید. دارچین حاوی ترکیباتی به نام “سینامالدئید” بوده که به کاهش تجمع پلاکت ها و در نتیجه لخته شدن خون کمک می کند. دارچین را به غذاهای پخته شده و یا سبزیجات، خورشت ها یا قوری چای اضافه کنید یا آن را دم کرده و به صورت دم نوش مصرف کنید.

8- سیگار را ترک کنید.

ترک سیگار برای جلوگیری از لخته شدن خون ضروری است. به علت چند ترکیب مضر موجود در سیگار مانند نیکوتین، خطر لخته شدن خون افزایش می یابد. همچنین خون را ضخیم تر کرده و منجر به چسبیدن پلاکت ها به هم می شود.

مشکلاتی جدی مانند مشکلات قلبی و سکته مغزی نیز اغلب در اثر لخته شدن خون ایجاد می شوند. ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید در جهت جلوگیری از لخته شدن خون انجام دهید.

10- قهوه بخورید.

قهوه دارای خواص ضد پلاکت است و باعث کاهش تعداد پلاکت ها در خون و جلوگیری از تجمع آن ها می شود. این خاصیت ضد پلاکتی قهوه به خاطر کافئین نبوده بلکه در نتیجه ی اسید فنولیک موجود در آن است. بنابراین می توانید با قهوه های بدون کافئین نیز از خواص ضد پلاکت آن بهره مند شوید.

5 روش های طبیعی کاهش پلاکت خون

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا