تغذیه

چگونه دانه های کنجد را ترد و برشته کنیم؟

دانه های کنجد بو داده، برای تزئینات و طعم دار کردن بسیاری از غذاها، انواع کیک ها و نان ها استفاده می شوند. برشته کردن و بو دادن دانه های کنجد خام، بسیار ساده و راحت است و نیاز به زمان زیادی هم ندارد.

روش کامل برشته کردن و ترد کردن دانه های کنجد

1- نوع کنجد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

دانه های کنجد یا پوست کنده (بدون پوست) هستند یا پوست دار. دانه های کنجد پوست دار، غالباً دارای یک پوسته سختی هستند که رنگشان کرمی یا سیاه است. اما در دانه های کنجد پوست کنده، پوست دانه ها گرفته شده و دانه های کنجد به رنگ سفید خالص هستند. می توانید هر دو نوع کنجد را برشته کنید، اما کنجدهای پوست دار برشته شده، تردتر بوده و مزه متفاوتی دارند. دانه های کنجدِ با پوست، حاوی کلسیم بیشتری هستند اما ممکن است هضمشان کمی سخت تر باشد؛ مگر اینکه بخواهید آن ها را آسیاب کنید.

• برای پوست کندن دانه های کنجد پوست دار، می توانید دانه ها را به مدت یک شب درون آب بخیساند و بعد با دست، پوست بکنید. اما این کار کمی سخت است و به ندرت پیش می آید کسی این کار را در خانه انجام دهد. شما می توانید هر دو نوع کنجد را از عطاری ها یا فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید.

2- دانه های کنجد را ابتدا کاملاً پاک کنید و سپس درون یک الک یا آبکشِ ریز بریزید و آن ها را بشویید تا تمیز شوند.

• شستن دانه ها با آب، تأثیر منفی روی ارزش غذایی آن ها نخواهد گذاشت.

1 برشته کردن کنجد

3- پس از شستن دانه های کنجد، آن ها را روی یک سینی یا درون یک تابه بریزید و روی بخاری یا شعله گاز با درجه زیاد قرار دهید تا خشک شوند.

آن ها را مرتب هم بزنید تا نسوزند. اگر آن ها را روی شعله اجاق گاز قرار داده باشید، احتمالاً ده دقیقه طول می کشد تا خشک شوند. اگر در زمان هم زدن دانه های کنجد دقت کنید، متوجه می شوید که هنگام خشک شدن دانه ها نسبت به زمانی که نرم هستند، صدای متفاوتی ایجاد می شود.

2 برشته کردن کنجد

4- شعله گاز را کم کرده و با درجه ملایم حدود 7 تا 8 دقیقه به گرما دادن دانه های کنجد ادامه دهید.

پس از گذشت این مدت زمان، رنگ دانه های کنجد، قهوه ای روشن یا درخشان شده و برخی از آن ها شروع به جلز و ولز یا ترکیدن می کنند.

• برای اطمینان از برشته شدن کامل دانه های کنجد، چند دانه کنجد را بین دو انگشت خود قرار داده و فشار دهید. دانه های برشته شده با فشار انگشتان، له شده و به صورت پودری درمی آیند. طعم این دانه نیز با دانه های خام کنجد متفاوت است.

5- پس از برشته شدن دانه های کنجد، آن ها را روی سطحی پهن کنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شوند.

پس از سرد شدن کنجد، اگر در همان زمان، قصد استفاده از آن ها را ندارید، درون ظرف درب دار بریزید و درون یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

• دانه های برشته شده کنجد را می توان تا یکسال در یخچال یا فریزر نگهداری کرد.

3 برشته کردن کنجد

بو دادن سریع

1- دانه های کنجد را با استفاده از فر، برشته کنید.

برای این کار، کمی قبل از شروع کار، فر را روشن کنید و روی دمای 175 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود. سپس دانه های کنجد را روی سینی بدون روغن فر بریزید و پس از گرم شدن فر، سینی را درون فر قرار دهید. هر چند دقیقه یکبار سینی را تکان دهید تا دانه ها پخش شوند و گرما به همه آن ها برسد. پس از گذشت 8 تا 15 دقیقه، بسته به نوع کنجد شما و ضخامت لایه کنجد روی سینی، دانه های کنجد، قهوه ای روشن شده و برشته می گردند.

• اگر دمای فر خیلی زیاد باشد، دانه های کنجد سریعاً می سوزند. بنابراین مدام به فر سر بزنید و برشته شدن دانه های کنجد را چک کنید.

4 برشته کردن کنجد

3- پس از برشته کردن دانه های کنجد، آن ها را به یک سینی منتقل کنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شوند.

خنک شدن آن ها روی سینی فلزی سریع تر از سطوح پلاستیکی یا شیشه ای انجام خواهد شد.

5 برشته کردن کنجد

همچنین می توانید با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه بودادن و برشته کردن دانه های کاج، گردو و سیب درختی آشنا شوید.

>>> نحوه ترد و برشته کردن دانه های کاج

>>> چگونگی برشته کردن سیب درختی

>>> طرز تهیه گردو بوداده

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا