تغذیه

چگونه از خشک شدن ماهی سالمون یا آزاد بعد از پخته شدن جلوگیری کنیم؟

اصول پخت ماهی سالمون

ماهی سالمون یا آزاد، از جمله ماهی های پر خاصیت بوده که سرشار از امگا3 است و مصرف آن در فصل تابستان بسیار توصیه می شود و اگر به درستی و اصولی طبخ شود، سریع آماده شده و بسیار خوشمزه می شود. اما برخی از افراد از بافت ناخوشایند و خشک آن ناراضی بوده و این ماده ی پر خاصیت را به خاطر خشکی و سفتی آن از دست می دهند. کمتر کسی است که ماهی سالمون را همیشه به صورت آبدار و نرم و با طراوت طبخ کند تا طعمی فوق العاده داشته و همه مشتاق میل کردن آن باشند.

1 اصول پخت ماهی سالمون

اگر شما هم جزو آن دسته از آشپزهایی هستید که ماهی سالمونتان خشک و سفت می شود، با ما در فن تریکس همراه باشید تا دلیل آن را بدانید و راه های جلوگیری از آن را در دفعات بعدی طبخ این ماهی به کار بگیرید.

– پخت بیش از حد سالمون آن را خشک می کند.

2 اصول پخت ماهی سالمون

زمانی بافت نرم و مرطوب ماهی سالمون تبدیل به بافتی خشک و سفت می شود، که بیشتر از چیزی که نیاز دارد در معرض حرارت قرار گرفته و در واقع بیش از حد پخته شود. حتی اگر تنها یک یا دو دقیقه باشد. این مورد در همه ی حالت های پخت ماهی سالمون نیز اتفاق می افتد. یعنی چه ماهی را گریل و کبابی کنید و چه آن را در فر بگذارید، چه آن را سرخ کرده و یا به صورت بخار پز تهیه کنید؛ اگر از مدت زمان دقیق طبخ آن غافل شوید، در نهایت باید یک خوراک ماهی سفت، خشک و کور کننده ی اشتها میل کنید.

راه حل های بسیار زیادی برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود داشته و دستورهای طبخ عالی ماهی سالمون نیز توسط آشپزهای بسیار نامی ارائه شده است، که با این دستورها می توان ماهی سالمون را به بهترین شکل آماده کرد. با این حال 3 راه موثر برای جلوگیری از سفت و خشک شدن سالمون را معرفی می کنیم.

1- برای میل کردن یک ماهی سالمون خوشمزه، قبل از هر چیزی باید بهترین سالمون را در فروشگاه انتخاب کنید.

ماهی های سالمونی که در آب های طبیعی زندگی می کنند، چربی کمتری نسبت به سالمون هایی دارند که در شیلات ها پرورش داده می شوند. بنابراین به مدت زمان کمتری برای پخت احتیاج دارند. ماهی های پرورشی و شیلاتی دو برابر ماهی های طبیعی چربی داشته و همین باعث می شود که احتمال خشک شدن و سفت شدن آن ها کمتر بوده و نرمی، رطوبت و شادابیشان حفظ شود.

پس در هنگام خرید ماهی سالمون، نوع پرورشی آن را انتخاب کرده و حتماً نرم و ظریف آن ها را خریداری کنید. هر چه ماهی ظریف تر، نرم تر و جوان تر باشد، زمان پخت و در نتیجه خشکی ماهی کمتر می شود.

2- آرام پز کردن سالمون روشی عالی برای تهیه ی سالمونی نرم و با طراوت است.

پخت ماهی سالمون با حرارتی بسیار ملایم، چه روی اجاق گاز و چه در آرام پز (107 تا 120 درجه ی سانتی گراد) باعث می شود که ماهی سالمون همیشه نرم و آبکی بوده و خشک نشود. برای چک کردن نرمی سالمون در حین پخت، چنگالی را در سفت ترین قسمت سالمون فرو کرده و یا با انگشت فشار دهید. اگر ماهی سالمون شروع به ورقه ورقه شدن کرد یعنی آماده ی سرو است. حرارت را خاموش کرده و نوش جان کنید. برای نرم و آبکی کردن ماهی همچنین می توانید مقداری روغن زیتون نیز به آن اضافه کنید.

نکته: اگر عاشق پوست ترد ماهی بوده و آرام پز کردن ماهی تردی پوست آن را از بین می برد، اصلاً نگران نباشید؛ آرام پز کردن تنها راه جلوگیری از خشک شدن ماهی نیست. زمانی که ماهی را با پوست طبخ می کنید می توانید از حرارت بالا نیز استفاده کنید. زیرا پوست حایلی بین گوشت و حرارت بوده و از پخته شدن بیش از حد ماهی جلوگیری می کند. فقط به یاد داشته باشید که در دقیقه ی پایانی پخت، ماهی را از حرارت برداشته و به آن استراحت دهید. پخت ماهی در زمان استراحت و در حرارت خود، تکمیل می شود.

3- ماهی را شوراب کنید.

خواباندن ماهی در آب نمک، نه تنها به خشک نشدن ماهی کمک کرده و رطوبت آن حفظ می شود، بلکه چربی سفید رنگی (آلبومین) که از ماهی ترشح می شود را نیز از بین می برد.

همچنین می توانید طرز تهیه ماهی سفید یا ماهی کُد را از لینک زیر در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> چگونه ماهی کُد را طبخ کنیم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thekitchn




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا