سلامت

چگونه سرعت رسوب گلبول های قرمز ESR را کاهش دهیم؟

ESR یا همان سرعت رسوب گلبول های قرمز یک تست آزمایشگاهی است که میزان رسوب گلبول های قرمز و التهاب را در بدن شما نشان می دهد. این تست سرعت رسوب گلبول های قرمز شما در ته یک لوله بسیار نازک را می سنجد. اگر شما ESR نسبتا بالایی داشته باشید، احتمالا یک التهاب دردناک در بدن خود دارید که باید برای درمان آن اقدام کنید. التهاب را با رژیم غذایی مناسب و ورزش هدف بگیرید. علاوه بر این شما باید از طریق مشورت با پزشک خود بفهمید که آیا دلایل طبی دیگری برای ESR بالای شما وجود دارد یا خیر. همچنین ممکن است برای رسیدن به نتیجه ی دقیق تر، آزمایش ESR را دوباره تکرار کنید.

کاهش التهاب و ESR با رژیم غذایی و تمرین

1- اگر می توانید به طور منظم تمرین های سنگین انجام دهید.

برای انجام یک تمرین ورزشی فشرده و سنگین، باید سخت کار کنید. هر تمرینی که انتخاب می کنید باید باعث افزایش تعریق و ضربان قلب شما شود، و فکر کنید که ” وای این تمرین واقعا دشوار است! “

هر هفته سه نوبت و حداقل سی دقیقه ورزش کنید. نشان داده شده که این نوع از تمرین به طور قابل توجهی التهاب را کاهش می دهد.

تمرینات سخت و سنگین، مواردی همچون دویدن یا دوچرخه سواری سریع، شنای رفت و برگشت در طول استخر، انجام رقص های هوازی یا بالارفتن از یک سربالایی را شامل می شود.

1 کاهش التهاب و سطح ESR

2- برای ایجاد تعادل، از تمرین های سبک تر به عنوان جایگزین استفاده کنید.

اگر قبلا اصلا تمرین نکرده اید یا شرایطی داشتید که شما را از تمرین های سنگین بازداشته، به مدت سی دقیقه یک تمرین سبک تر انجام دهید. حتی اندکی تحرک روزانه می تواند به پایین آوردن التهاب شما کمک کند. آنقدر به خودتان سخت بگیرید که به خود بگویید: ” بسیار خب! این تمرین سخت است اما هنوز حسابی تلاش نکردم. “

به یک پیاده روی تند و تیز اطراف منزل بروید و یا در یک کلاس ایروبیک ثبت نام کنید.

3- هر روز سی دقیقه به تمرین یوگا نیدرا بپردازید.

یوگا نیدرا نوعی تمرین یوگاست که شما را بین حالت خواب و بیداری نگه می دارد. این تمرین به شما کمک می کند که کاملا از نظر ذهنی و فیزیکی احساس آرامش داشته باشید. یک مطالعه نشان می دهد، انجام این تمرین به طور قابل توجهی ESR بالا را کاهش می دهد.

برای انجام یوگا نیدرا:

روی تشک یا یک سطح راحت دیگر، صاف دراز بکشید.

به صدای مربی یوگای خود گوش دهید. (اگر نمی توانید یک استودیوی یوگا پیدا کنید که این تمرین را انجام دهد، یک اپلیکیشن یا یک صدای ضبط شده یا ویدیو دانلود کنید.)

اجازه دهید که دم و بازدم به طور طبیعی انجام شود.

در حین تمرین بدنتان را حرکت ندهید.

اجازه بدهید که ذهن شما از یک موضوع به موضوعی دیگر شناور باشد و بدون متمرکز شدن هوشیار باشید.

به مرحله ی ” خواب با ردپایی از هوشیاری ” برسید.

4- از خوردن غذاهای حاوی شکر و نگهدارنده اجتناب کنید.

این غذاها شامل مواد مضری مانند کلسترول (LDL) است که می تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شما شود. همچنین ممکن است این التهاب سطح ESR شما را بالا ببرد. از مصرف سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای سرخ شده، نان سفید، شیرینی و کلوچه، جوش شیرین، گوشت قرمز و فرآورده های گوشتی، روغن حیوانی، چربی و کره بپرهیزید.

2 کاهش التهاب و سطح ESR

5- میوه، سبزیجات، آجیل و روغن سالم مصرف کنید.

همه این گزینه ها در کنار گوشت حاوی چربی کم، مثل گوشت مرغ یا ماهی، پایه یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهند. همچنین تعدادی از میوه ها، سبزیجات و روغن های بخصوصی برای مبارزه با التهاب وجود دارد که شما باید آن ها را هر هفته چندین مرتبه در وعده های غذایی خود مصرف کنید.

این موارد شامل:

گوجه فرنگی.

توت فرنگی، شاه توت، گیلاس و پرتقال.

سبزیجات با برگ های سبز فراوان مثل اسفناج، کلم برگ و کلم سبز کولارد.

بادام و یا گردو.

ماهی چرب (با محتوی روغن بالا) مانند سالمون، ماهی خال خالی (اسقمری اطلس)، ماهی تن و ساردین.

روغن زیتون.

3 کاهش التهاب و سطح ESR

6- گیاهانی مانند پونه کوهی، فلفل قرمز و ریحان را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

مصرف این مواد غذایی به طور طبیعی با التهاب در بدن مبارزه می کنند. خوشبختانه استفاده از این ادویه ها یک راه عالی برای چاشنی دار کردن برنامه های غذایی شماست! همچنین می توانید از زنجبیل، زردچوبه و چوب دارچین برای کاهش التهاب و سطح ESR خود استفاده کنید.

• برای آشپزی به دنبال دستورالعمل هایی باشید که بتوانید از این گیاهان در غذاهای خود استفاده کنید.

• برای تهیه چای گیاهی با زنجبیل و چوب دارچین از چای ساز استفاده کنید.

• اگر باردار یا شیرده هستید، از چوب دارچین استفاده نکنید.

4 کاهش التهاب و سطح ESR

7- روزانه مقدار زیادی مایعات بنوشید.

اگر چه کم آبی بدن التهاب شما را شدت نمی بخشد، ولی وجود آب کافی برای جلوگیری از آسیب استخوان ها و ماهیچه ها ضروری است. بر فرض اینکه شما برای کاهش التهاب سطح فعالیتتان را بالا برده اید، برای جلوگیری از آسیب به استخوان نوشیدن آب بسیار مهم است. حداقل یک تا دو لیتر آب در طول روز بنوشید.

در صورت مشاهده نشانه های زیر فورا آب بنوشید:

تشنگی مفرط، خستگی، سرگیجه یا پریشانی، ادرارهای کم و مکرر، ادراری با رنگ غلیظ و یا حتی ادرار سیاه رنگ.

تحلیل و توضیح نتایج تست ESR بالا

1- برای درک نتایج تستتان با پزشک خود مشورت کنید.

مانند بسیاری از تست های دیگر آزمایشگاهی، دقت نتایج این آزمایش نیز بسته به نوع و دقت دستگاه های آزمایشگاهیست که پزشک شما استفاده کرده است. وقتی نتایج شما آماده شد با دکتر خود درباره آن صحبت کنید. اما به طور کلی رِنج های نرمال این تست به شکل زیر است:

کمتر از 55 میلی متر در ساعت، برای مردان کمتر از 50 سال

کمتر از 20 میلی متر در ساعت، برای مردان بالای 50 سال

کمتر از 20 میلی متر در ساعت، برای زنان زیر 50 سال

کمتر از 30 میلی متر در ساعت، برای زنان بالای 50 سال

0-2 میلی متر در ساعت، برای نوزادان تازه متولد شده

3-13 میلی متر در ساعت، برای نوزادان تا سنین بلوغ

2- از پزشک خود بپرسید که ESR شما فقط کمی بالا رفته یا اینکه بسیار افزایش یافته است.

شرایطی وجود دارند که می توانند سبب افزایش میزان ESR شما بیش از حد نرمال شود. این شرایط عبارتند از: حاملگی، کم خونی، بیماری های تیروئیدی یا کلیوی، یا سرطان هایی مانند لنفوم یا مولتیپل میلوم.

ESR بسیار بالا همچنین ممکن است یک نشانه از اختلالات خود ایمنی نادر همچون: واسکولیت آلرژیک، التهاب سرخرگ جاینت سل ها (سلول های غول پیکر)، سطح بالای فیبرینوژن در خون، ماکروگلبولینمیا (گلبول های قرمز بزرگ در خون)، واسکولیت نکروز دهنده یا روماتیسم به همراه درد شدید عضلات باشد.

یک عفونت به همراه سطح بالای ESR، ممکن است در استخوان ها، قلب، پوست یا در درون بدن شما مستقر شده باشد. این عفونت همچنین می تواند توبرکلوز(سل) و یا تب روماتیسمی باشد.

3- برای تشخیص بیشتر، انتظار تست های دیگر را نیز داشته باشید.

از آنجایی که میزان ESR بالا یا بسیار بالا می تواند معانی متفاوتی داشته باشد، قطعا پزشک شما تست های دیگری برای درک اینکه در بدن شما چه چیزی در حال وقوع است، انجام خواهد داد. هنگامی که پزشک شما تصمیم می گیرد که شما چه تست های دیگری احتیاج دارید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید به دل خود ترس راه ندهید. ترس های خود را با پزشک، خانواده و دوستانتان در میان بگذارید تا از طریق این فرآیند حس حمایت داشته باشید.

یک تست ESR به تنهایی نمی تواند تشخیص و نتیجه کاملی را در اختیار شما قرار دهد.

4- در بازه های زمانی مختلف و به طور مداوم ESR خود را چک کنید.

زیرا یک ESR افزایش یافته اغلب به همراه یک درد مزمن یا التهاب است، پزشک شما ممکن است از شما بخواهد مدتی به طور منظم سطح ESR خود را چک کنید.

کنترل سطح ESR شما در خلال این معاینات روتین، به آن ها این اجازه را می دهد که بر روی درد و التهاب در بدن شما به دقت توجه کنند. خوشبختانه، با یک برنامه درمانی صحیح، این میزان کاهش خواهد یافت!

5- درمان کمکی روماتوئید آرتریت، با داروها و ورزش درمانی است.

متاسفانه آرتریت روماتوئید نمی تواند به طور کامل درمان شود. اگر چه ممکن است علائم بیماری را کنترل کرده و کاهش داد. به همین دلیل پزشکتان احتمالا ترکیبی از داروهای خفیف کننده بیماری آرتریت روماتوئید (DMARDs)، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و استروئیدها را تجویز خواهد کرد.

مراکز تن درمانی یا کاردرمانی می توانند به شما کمک کنند که تمرین هایی را برای حفظ حرکت و انعطاف مفاصلتان یاد بگیرید. آن ها همچنین می توانند به شما روش های متناوب دیگری برای انجام کارهای روزانه تان (مانند ریختن یک لیوان آب برای خودتان) در هنگام درد شدید آموزش بدهند.

6- برای کنترل تظاهرات بیماری لوپوس از NSAIDs و دیگر داروها استفاده کنید.

بیماری لوپوس دارای موارد متفاوتی است، بنابراین شما باید با پزشک خود به طور دقیق همفکری کنید که چه اقداماتی برای شما از سایر روش ها بهتر است. NSAIDs می تواند به کنترل درد و تب کمک کند و کورتیکواستروئید ها می توانند التهاب را کنترل کنند. ممکن است پزشک بسته به علائم شما، داروهای ضد مالاریایی و ایمنوساپرسیو (سرکوب کننده سیستم ایمنی) تجویز کند.

7- عفونت های استخوان و مفصل را با آنتی بیوتیک و یا جراحی، مورد هدف قرار دهید.

سطوح بالای ESR می تواند نشان دهنده یک یا تعدادی عفونت مختلف باشد. اما آن ها به طور دقیق تر به عفونت هایی که در استخوان ها و مفاصل وجود دارند، اشاره می کنند. درمان این عفونت ها بسیار سخت است. در موارد وخیم، ممکن است پزشکان برای خارج کردن عفونت به جراحی متوسل شوند.

5 کاهش التهاب و سطح ESR

8- اگر برای شما تشخیص سرطان گذاشته اند، به یک به انکولوژیست (تومورشناس) مراجعه کنید.

سطح بسیار بالای ESR (بالاتر از 100 میلی متر در ساعت) می تواند نشان دهنده یک بدخیمی یا حضور سلول هایی باشد که می توانند به بافت های اطراف حمله کنند و سرطان را گسترش دهند. به طور خاص میزان ESR بالا ممکن است نشان دهنده ی مولتیپل میلوم یا سرطان مغز استخوان باشد. اگر این تشخیص به همراه سایر تست های خونی و اسکن و تست ادرار برای شما داده شده است، یک انکولوژیست برای تنظیم یک برنامه خاص درمانی با شما صحبت خواهد کرد.

آزمایش سطح ESR

1- اگر فکر می کنید به یک تست ESR نیاز دارید، به دکتر خود مراجعه کنید.

یک تست ESR معمول ترین راه برای یافتن التهابی است که باعث شده شما درد بکشید. اگر شما تب بی دلیل، آرتریت، درد عضلات، یا التهاب قابل رویت دارید، یک تست ESR می تواند به پزشک شما برای درک بهتر منبع و شدت این بیماری ها کمک کند.

همچنین یک تست ESR می تواند برای تشخیص علائم بی دلیلی مثل اشتهای کم، کاهش وزن ناگهانی، سردرد و درد در گردن و شانه کمک کند.

یک تست ESR به ندرت به تنهایی انجام می شود. پزشک شما دست کم یک تست CRP نیز برای شما می نویسد. این تست نیز برای چک کردن التهاب در بدن شما به کار می رود.

2- در صورت مصرف هر گونه دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

زیرا بسیاری از داروهایی که نیاز به نسخه ندارند یا با نسخه پزشک تجویز شده اند، می توانند میزان ESR طبیعی بدن شما را کاهش یا افزایش بدهند. اگر شما این نوع داروها را مصرف می کنید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف آن ها را به مدت یک هفته متوقف کنید. مصرف داروها را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.
دسکتران، متیل پودا، داروهای ضد بارداری خوراکی، پروکائین آمید پنی سیلیامین (دارویی که برای درمان آریتمی های قلبی به کار می رود)، تئوفیلین و ویتامین A می توانند ESR را افزایش دهند.

آسپیرین، کورتیزون و کیتین، ESR را کاهش می دهند.

3- به متخصص سلامت بگویید که می خواهید از کدام دستتان خون گرفته شود.

به طور معمول خون از فرورفتگی درون آرنج شما گرفته می شود. اگر چه پس از آزمایش درد یا تورم خاصی دیده نمی شود، ممکن است شما بخواهید از دست غیرغالب خود خون بدهید. (مثلا اگر چپ دست هستید از دست راست خون بدهید و برعکس). همچنین متخصص سلامتی به دنبال بهترین ورید برای خون گیری می گردد.

انتخاب یک ورید خوب می تواند به سریع تر شدن تست کمک کند.

اگر متخصص سلامت نتوانست یک ورید خوب در دست ها پیدا کند، ممکن است نقاط دیگری را برای خون گیری جستجو کند.

همچنین می توانید به کسی که در حال خون گیری از شماست، از تجربه های قبلی آزمایش های این چنینی بگویید. اگر شما سابقه غش کردن یا سبک شدن سر داشته باشید، ممکن است شما را بخوابانند که در صورت بیهوش شدن آسیب نبینید. بعد از پایان تست، مدت زمانی را در همان حالت بمانید تا از سرگیجه های احتمالی جلوگیری کنید.

4- هنگامی که از شما خون می گیرند آرام باشید.

متخصص سلامت یک باند الاستیک را بالای بازوی شما می بندد و محل خون گیری را با الکل تمیز می کند. سپس یک سوزن را وارد ورید دست شما کرده و خون شما را به درون یک لوله می ریزند. وقتی خون را گرفتند، سوزن را خارج کرده و باید الاستیک را باز کنند. در پایان پرستار یا پزشک یک پد پانسمان کوچک به شما می دهد و از شما می خواهد نقطه مورد نظر را فشار دهید.

اگر مضطرب هستید، هنگامی که خون از دست شما خارج می شود به بازوی خود نگاه نکنید.

ممکن است آن ها بخواهند بیش از یک لوله را پر کنند. اگر این اتفاق افتاد نترسید.

همچنین ممکن است هنگامی که شما آزمایشگاه را ترک می کنید، از یک بانداژ محکم برای نگه داشتن فشار روی دست شما و جلوگیری از خونریزی بیشتر استفاده کنند. بعد از گذشت چند ساعت می توانید بانداژ را از دست خود باز کنید.

6 کاهش التهاب و سطح ESR

5- توقع مقدار کمی کبودی یا قرمزی را داشته باشید.

در اکثر موارد محل خون گیری ظرف یک تا دو روز بهبود می یابد، اما ممکن است حین بهبودی کمی قرمزی یا کبودی نیز مشاهده شود. این طبیعی است. در موارد نادر، ممکن است وریدی که از آن خون گرفته شده، ورم کند. این اتفاق خیلی جدی نیست، اما ممکن است با درد همراه باشد. روز اول بر آن یخ بگذارید و سپس بر روی آن یک کمپرس گرم را حرکت دهید. برای تهیه کمپرس گرم یک کیسه یا لیف حمام مرطوب را به مدت 30 تا 60 ثانیه درون ماکروفر گرم کنید. آن را چند بار در روز بر روی محل خون گیری به مدت بیست دقیقه قرار دهید.

برای امتحان کردن دمای لیف دست خود را بر روی آن بگیرید. اگر از بالای حوله بخار بلند می شود، هنوز برای قرار دادن دستتان روی آن خیلی داغ است. برای تست مجدد 10 تا 15 ثانیه صبر کنید.

7 کاهش التهاب و سطح ESR

6- اگر در شما تب ظاهر شد با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر درد و ورم در محل خون گیری بدتر شد، احتمالا در بدن شما یک عفونت در حال رشد و گسترش است. این واکنش بسیار نادر است. به هرحال اگر دچار تب شدید، فورا با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر شما تب 103 درجه فارنهایت (39 درجه سانتی گراد) یا بالاتر داشتید، ممکن است دکتر شما توصیه کند که به اتاق اورژانس بروید.

8 کاهش التهاب و سطح ESR

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
عبداله علمی

سلام از متن ای اس ار نهایت تشکر و امتنان داریم.

دکمه بازگشت به بالا