تغذیه

چگونه خراب و فاسد شدن روغن کنجد را تشخیص دهیم؟

اگر از روغن کنجد در پخت و پز و سالاد استفاده می کنید و طرفدار پر و پا قرص این روغن هستید دانستن نشانه های سالم و خراب بودن و تشخیص فساد روغن بسیار اهمیت دارد. زیرا روغن کنجد نسبت به سایر روغن های گیاهی ماندگاری کمتری دارد. رنگ، بو و طعم روغن، سالم یا خراب بودن آن را نشان خواهد داد.


همچنین برای آشنایی با علائم تشخیص خراب و فاسد شدن پنیر رگه آبی، شیر بادام و شیر دوشیده شده مادر می توانید مقالات مربوطه را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.


نشانه های فاسد شدن روغن کنجد

1- رنگ روغن کنجد فاسد، زرد کهربایی و تیره می شود.

بنابراین اولین کاری که در تشخیص فاسد شدن روغن انجام می دهید بررسی رنگ آن است. روغن کنجدی که نسبت به روز اول و روغن تازه تیره تر باشد و به جای رنگ زرد روشن رنگ زرد تیره و کهربایی داشته باشد خراب و فاسد شده است. کافی است روغن کنجد را در اینترنت سرچ کنید و رنگ آن را با رنگ روغنی که در اختیار دارید مقایسه کنید.

2- بطری را از نظر چسبناک بودن بررسی کنید.

روی سطح ظرف روغن کنجدی که خراب و فاسد شده باشد آثار چسبناک روغن تشکیل می شود که با لمس دست به راحتی قابل تشخیص است. البته این نشانه تنها نشانه ی تشخیص فساد بودن روغن نیست و باید با نشانه های دیگر همراه شود.

1 طرز تشخیص فاسد شدن روغن کنجد

3- بوی روغن را نیز بررسی کنید.

روغن کنجد فاسد بوی تند و تیزی دارد. قطعاً با بوی روغن کنجد تازه که بویی دلچسب و دوست داشتنی است آشنایی دارید. بوی روغن فاسد کاملاً با بوی روغن تازه متفاوت است؛ و در واقع بوی تلخ و صابونی دارد که تنها با یک استشمام به بینی نفوذ می کند. اگر این چنین بود فوراً روغن را دور بیاندازید.

2 طرز تشخیص فاسد شدن روغن کنجد

4- در نهایت اگر هیچ کدام از نشانه های بالا نتوانستند به شما در تشخیص بو کمک کنند، روغن را بچشید.

روغن فاسد مزه ی تلخی دارد. دقت داشته باشید که روغن را نخورید تنها مقدار بسیار کمی از آن را روی زبان بزنید تا فقط طعم آن را تشخیص دهید. از روغن تلخ و تند به هیچ وجه برای پخت و پز استفاده نکنید.

3 طرز تشخیص فاسد شدن روغن کنجد

نکات مهم

علاوه بر موارد گفته شده، نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید.

1- حتماً تاریخ انقضای ثبت شده روی بطری یا شیشه ی روغن کنجد را بررسی کنید.

اگر روغن نشانه های گفته شده را دارد و تاریخ انقضای آن هم گذشته است که فقط باید آن را دور بیاندازید. با این حال ممکن است فساد روغن زودتر از اتمام تاریخ انقضای آن رخ دهد و نشانه های فساد از تاریخ نیز مهم تر است. بنابراین اگر روغن نشانه ها را دارد ولی تاریخ انقضای آن تمام نشده نیز آن را دور بیاندازید. در مواردی نیز تاریخ انقضا تمام شده اما روغن کاملاً سالم است و نشانه های فساد را ندارد. در این موارد یادتان باشد که روغن را باید در کوتاه ترین زمان ممکن مصرف کنید زیرا به زودی خراب می شود.

2- روغن کنجدی که بیش از دوسال از تهیه ی آن گذشته است را فقط دور بیاندازید.

صرف نظر از شرایط نگهداری آن، وجود یا عدم وجود علائم فساد، روغن کنجد بیش ازدو سال عمر نخواهد کرد.

– روغن کنجدی که درب آن باز نشود در دمای محیط 1 سال و در یخچال 2 سال ماندگاری خواهد داشت.

– روغن کنجد باز شده 6 تا 8 ناه در محیط و دو سال در یخچال سالم باقی می ماند.

3- روغن نباید در نور آفتاب نگهداری شود.

روغنی که 1 تا 2 ماه در نور آفتاب بوده باشد را باید دور ریخت. روغن کنجد برای نگهداری باید در ظرفی در بسته و در مکان خشک و خنک دور از نور مستقیم خورشید یا سایر منابع گرما قرار گیرد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا