تغذیهسلامت

4 نوشیدنی که هرگز بعد از پایان تاریخ انقضا نباید مصرف شوند

4 نوع نوشیدنی که بعد از انقضا نباید مصرف شوند

همه ی ما از شیرهای پاکتی استفاده کرده ایم و تقریباً اکثرمان یک یا دو روز بعد از گذشت تاریخ انقضای آن، از خود پرسیده ایم که آیا این تاریخ ها واقعی است و باید پاکت شیر را دور بیاندازیم یا می توان چند روز دیگر نیز از آن استفاده کرد؟ بارها نیز پیش آمده که هیچ اعتنایی به تاریخ نکرده و شیر را به راحتی مصرف کرده ایم.

1 نوشیدنی های کم عمر

تاریخ انقضا در واقع بر اساس کیفیت محصول، آلودگی و خطری که برای سلامتی انسان به وجود می آورد، روی محصول زده می شود. یعنی محصول بعد از گذشت تاریخ انقضا کیفیت نو و تازه بودن را نخواهد داشت. البته گفته می شود در بسیاری از محصولات، ثبت این تاریخ بر مبنای مشاهدات و آزمایشات دقیق علمی صورت نمی گیرد. اما از آنجایی که این گفته در همه ی محصولات صدق نمی کند، توجه به تاریخ انقضا در برخی مواد که حساس تر از دیگر محصولات می باشند بسیار مهم است. زیرا مصرف آن ها زمانی که کیفیت خود را از دست داده و فاسد می شوند برای بدن انسان بسیار مضر می باشد.


با مراجعه به لینک زیر با 10 ماده غذایی که فاسد و خراب نمی شوند و تاریخ انقضا ندارند نیز آشنا شوید.

>>> 10 نوع ماده غذایی که بعد از انقضا فاسد و خراب نمی شوند <<<


اگر چندان به تاریخ انقضای محصولات توجهی ندارید، برای این چهار نوشیدنی استثنا قائل شده و در مورد آن ها کمی محتاط تر عمل کنید.

هرگونه نوشیدنی خام و غیر پاستوریزه

2 نوشیدنی های کم عمر

E. coli پاتوژنی است که اغلب در نوشیدنی های غیر پاستوریزه به وفور یافت می شود. شیر غیر پاستوریزه می تواند باکتری لیستریا را حتی زمانی که دائم در یخچال نگهداری شود، در خود رشد دهد.

پاستوریزه کردن نوشیدنی ها، پاتوژن های موجود در آن را با اعمال حرارتی بالاتر از چیزی که باکتری ها می توانند در آن دوام بیاورند از بین می برد. این عمل در یک دیگ بسیار بزرگ صورت می گیرد و شیر یا هر نوشیدنی خام دیگری با دمای 145 درجه و به مدت 30 دقیقه حرارت می بیند.

البته امروزه تکنیک مطمئن تر دیگری را برای پاستوریزه کردن شیر به کار گرفته اند و آن هم پاستوریزه با حرارت بالا و مدت زمان کوتاه است. که حرارت 161 درجه به مدت 15 ثانیه اعمال شده و بعد سریعاً شیر خنک می شود. که تمامی پاتوژن ها را از بین رفته و نوشیدنی کاملاً سالم و بی خطر می شود.

توجه به تاریخ انقضای شیر بسیار اهمیت دارد. زیرا ماده ای حساس بوده و پایان انقضای آن به معنای از دست رفتن کیفیت و فاسد شدن و شروع رشد باکتری های خطرناک است. اما مثلاً در مورد سرکه ی سیب که از تخمیر در طول زمان به دست می آید، معمولاً با گذر زمان ایمن تر شده و حتی بعد از گذشت تاریخ انقضا نیز ایمن و سالم است.

اگر سرکه ی سیب به پاتوژن E. coli آلوده شد، باکتری به سرعت از بین می رود. زیرا سرکه تبدیل به الکل شده و باکتری را می کشد.

آب میوه یا سبزیجات 100 % طبیعی

3 نوشیدنی های کم عمر

آب میوه هایی مثل سیب، پرتقال، انگور، گوجه تمایل بسیار شدیدی به اسیدی شدن دارند و اسید بهترین محافظ در برابر پاتوژن های موجود در مواد غذایی است. زیرا امکان زنده ماندنشان را بسیار سخت می کند. پس این نوع آبمیوه ها حتی بعد از گذشت تاریخ انقضا نیز ایمن می باشند. اما آب میوه ها و سبزیجاتی مثل کرفس و… که با آبمیوه های گفته شده مخلوط نباشند و از خاصیت ضد باکتری آن ها بهره نبرند، بعد از گذشت تاریخ انقضا مطلقاً نباید استفاده شوند. زیرا احتمال آلودگی به باکتری ها و فاسد و خطرناک بودنشان بسیار زیاد است.

نوشیدنی هایی که به صورت سرد پاستوریزه می شوند.

4 نوشیدنی های کم عمر

پاستوریزه ی سرد، باکتری ها را بدون استفاده از گرما از بین می برد. تکنیک های مختلفی برای این گونه پاستوریزه وجود دارد. اما فرآیند فشار بالا یا HPP یکی از رایج ترین متد های استفاده شده برای آبمیوه های تازه است. که با فشار بسیار شدید به آب میوه های داخل بطری، پاتوژن ها را کشته و عمر مفید آن را افزایش می دهد. اما خب جایگزینی مناسب برای پاستوریزاسیون حرارتی نیست. زیرا به اندازه ی کافی موثر نبوده و عمر مفید نوشیدنی که بدین روش پاستوریزه شده، بسیار کمتر از پاستوریزه با حرارت است. به خصوص اگر حاوی پالپ های میوه نباشد.

مصرف این نوع آبمیوه ها نیز بعد از گذشت تاریخ انقضا، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

آب میوه هایی که همیشه در یخچال نگهداری می شوند.

5 نوشیدنی های کم عمر

کاملاً طبیعی و مسلم است که هر نوشیدنی که در فروشگاه ها در یخچال نگهداری شده و شما آن را در قفسه های فروشگاه نمی بینید، زودتر از نوشیدنی های داخل قفسه خراب و فاسد می شوند. در مورد این گونه نوشیدنی ها حتماً به یاد داشته باشید که کلید سلامتی آن ها نگهداری در یخچال است. پس به هیچ وجه بیرون از یخچال نگذارید.

پایان تاریخ انقضای این مواد نیز به معنای پایان عمر آن ها می باشد. زیرا احتمالاً پاستوریزه نبوده و این دمای سرد یخچال است که باعث عدم رشد باکتری ها می شود. پس پایان تاریخ انقضا به معنای پایان کیفیت و رشد باکتری ها و البته فساد نوشیدنی می باشد.

همچنین می توانید برای اطلاع از چگونگی تشخیص شیر بادام فاسد به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تشخیص شیر بادام فاسد <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
7 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید

سلام ببخشید دلستر سیب که 10روز از تاریخش گذشته خطرناکه آیا؟؟؟

کیا

من سان استار سیب موز خوردم ۳ ماه گذشته بود هیچی نشد خداروشکر

کاربر ناشناس

واقعا؟؟؟

کاربر ناشناس

منم همین طور

مملی

من شیر کاکایویی که ۶ ماه تاریخ انقضاش گذشته بارها خوردم

میلو

کشور ما سرمایه هایی مثل شما رو قدر دان نیست برادر.تبریک

سعید

احتمالا سوپرمارکت داری یهویی میبینی اع یه چیزی ته یخچال مونپه تاریخش گذشته 😆 یه بسم الله میگی و میری بالا

دکمه بازگشت به بالا