سلامت

روش های پیشگیری از ابتلا به التهاب مفاصل یا آرتریت Arthritis

التهاب مفصل یا همان آرتریت، یکی از رایج ترین مشکلاتی است که اکثراً افراد پیر و سالخورده را درگیر می کند. امروزه افراد زیادی با دردهایی مانند استئوآرتریت یا آرتروز (osteoarthritis)، روماتیسم مفصلی (rheumatoid arthritis) یا آرتریت جوانان (juvenile arthritis) در سنین مختلف، دست و پنجه نرم می کنند. آرتروز شایع ترین بیماری مزمن مفصلی است که در نتیجه ی استفاده بیش از حد از مفاصل ایجاد می شود. در این نوع آرتریت، غضروف های مفصلی تحت سایش و فرسایش قرار می گیرند. این امر سبب می شود هنگام حرکت، دو استخوان مربوط به آن مفصل به هم ساییده شده و فرد در این نقطه از بدن احساس درد کند. در این مقاله، روش های جلوگیری از بروز آرتریت ها را به شما آموزش خواهیم داد.

روش های پزشکیِ پیشگیری از بروز آرتریت ها

1- آب فراوان بنوشید.

غضروف های مفصلی، به عنوان ضربه گیر عمل می کنند اما در آرتروز، غضروف ها ساییده شده و فرسایش می یابند. از آنجایی که بیش از 70 درصد از مواد تشکیل دهنده ی غضروف، آب است، شما می توانید با نوشیدن حداقل 1.9 لیتر آب در روز، باعث بهبود سلامت غضروف های خود شوید.

2- مصرف سوپرفروت (Superfruits) را افزایش دهید.

سوپرفروت ها غالباً به میوه های بسیار رنگی مانند انواع توت های سیاه یا تمشک ها اشاره می کنند. سوپرفروت ها، حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بوده و از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. رادیکال های آزاد، ترکیبات مضری هستند که به سلول های بدن آسیب رسانده و ممکن است منجر به بروز برخی بیماری ها شوند. نتایج تحقیقات نشان داده است که رژیم های سرشار از آنتی اکسیدان، سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان، بیماری قلبی و آرتروز می شود.

• آب را با نوشیدنی هایی نظیر قهوه، چای و نوشابه جایگزین نکنید. اگر چه این نوشیدنی ها آب دار هستند اما ادرار آور بوده و سبب می شوند بدن خیلی سریع، مایعاتش را دفع کند. این امر باعث می شود بدن فرصت کافی برای هیدراته کردن آب موجود در این مایعات را نداشته باشد و آب کمی جذب سلول ها شود.

3- مصرف مواد کلسیم دار را افزایش دهید.

مطمئن شوید که رژیم غذایی شما، سرشار از لبنیاتی چون شیر، پنیر و ماست است. اگر بدن شما دچار عدم تحمل به لاکتوز یا همان قند شیر (Lactose intolerance) است، مجبور می شوید به جای لبنیات، مواد غذایی سرشار از کلسیم مثل کلم بروکلی، ماهی سالمون، اسفناج، لوبیای سیاه، بادام زمینی، بادام، توفو (tofu)، ماهی های ساردین (sardines) و دانه های کنجد مصرف کنید.

4- مصرف ویتامین ها را افزایش دهید.

ویتامین های C و D، برای سلامت مفاصل مهم هستند. ویتامین D، به میزان قابل توجهی در پیشگیری از شروع روماتیسم مفصلی مؤثر است. متأسفانه، افرادی که در عرض های جغرافیایی با نور خورشیدِ کم زندگی می کنند، دچار کمبود یا نارسایی های ویتامین D هستند. ویتامین D، به جذب بهتر کلسیم توسط استخوان ها و بدن، کمک می کند. موادغذایی مانند ماهی آزاد یا سالمون و ماهی تن، آب پرتقال طبیعی یا شیر، ماست، تخم مرغ و گوشت گاو، سرشار از ویتامین D هستند.

• در مورد مصرف مکمل ها به ویژه مکمل ویتامین D، زیاده روی نکنید و قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت نمایید. مصرف بیش از حد مکمل ها می تواند سبب ایجاد بیماری یا درد شود.


برای اطلاع از اینکه آیا واقعاً لازم است داروهای مولتی ویتامین و مکمل ها را مصرف کنیم به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> مصرف دارو های مولتی ویتامین و مکمل ها <<<


5- وزن خود را متعادل نگه دارید.

افزایش وزن، بر افزایش حساسیت و خطر آرتریت های مفاصلی مانند زانو، مچ پا و مفاصل ران، که وزن فرد را تحمل می کنند، تأثیر بسزایی دارد. در مقابل، کاهش وزن سبب برداشته شدن فشار از روی چنین مفاصلی شده و خطر ابتلا به آرتریت ها را کاهش می دهد. نتایج پژوهش ها نشان داده که چاقی، به غضروف های مفصلی هم آسیب می زند. پیامد این شرایط، سایش غضروف ها و عدم جایگزینیِ سریع غضروف ساییده شده با غضروف جدید است. این موضوع می تواند محرکی برای آرتروز و آرتریت های دیگر باشد.

1 جلوگیری از التهاب مفاصل

6- ورزش کنید.

ورزش و تمرینات علاوه بر تأثیر بر کاهش وزن، سبب افزایش قدرت و استحکام ماهیچه ها و انعطاف پذیری مفاصل می شود. اگر سبک زندگی تان به گونه ای است که تمرین نمی کنید یا حوصله ورزش کردن ندارید حداقل چند تمرین سبک و راحت در روز انجام دهید، در غیر این صورت، بیشتر مستعدِ بروز آرتریت ها خواهید بود.

• اگر تمرینات سختی دارید، 20 دقیقه در روز و سه روز در هفته و اگر تمرینات تان متوسط است، 30 دقیقه در روز و پنج روز در هفته، تمرین کنید.

• ورزش یا تمرینات مورد نظر خود را با دقت انتخاب کنید. وزنه برداری های سنگین یا ورزش هایی نظیر دو، که فشار زیادی به استخوان ها و مفاصل وارد می کنند، می توانند خطر بروز آرتریت ها را افزایش دهند. ورزش هایی نظیر شنا، دوچرخه سواری، الیپتیکال یا اسکی فضایی (elliptical) و پیلاتس (Pilates=نوعی سیستم آمادگی جسمانی روحی) را در تمرینات روزانه یا هفتگی خود بگنجانید.

2 جلوگیری از التهاب مفاصل

7- یوگا و تمرینات کششی ساده انجام دهید.

این تمرینات، ماهیچه های اطراف مفاصل را تقویت کرده و این امر سبب می شود ماهیچه ها، بار زیادی از وزن فرد را از روی مفاصل بردارند. تمرینات کششی سبب بهبود و افزایش انعطاف بدن نیز می شوند.

3 جلوگیری از التهاب مفاصل

8- صدمات مفصلی را خیلی زود درمان کنید.

آسیب های مداوم به مفاصل مانند پیچ خوردگی مچ پا، می تواند خطر بروز آرتریت ها را افزایش دهد. پس بهتر است پس از آسیب به مفاصل، خیلی زود تحت درمان قرار بگیرید و در صورت نیاز فیزیوتراپی کنید.

4 جلوگیری از التهاب مفاصل

9- در زندگی روزمره خود، حرکات تکراری را کاهش دهید.

برخی ورزش ها، کار کردن های مداوم یا دیگر فعالیت ها شامل حرکات تکراری مضر می باشند. این حرکات می تواند منجر به آسیب های بافتی اطراف مفصل شده و در نهایت سبب بروز آرتریت ها شود.

• به حالت و حرکت های روتین زندگی خود توجه کنید. خم کردن نامناسب زانوها، قوز کردن و … می تواند سبب بروز فشارهای مداوم و آسیب های کوچک در مفاصل شما شود.

• نشستن های طولانی مدت نیز می تواند به ستون فقرات و مفاصل شما آسیب بزند. اگر شغل تان به گونه ای است که همیشه نشسته اید، هر 30 دقیقه یکبار بلند شوید و کمی راه بروید.

5 جلوگیری از التهاب مفاصل

10- سیگار نکشید.

سیگار، باعث کاهش جذب ویتامین ها، تضعیف استخوان ها و ساختمان بدن می شود. بیمارن مبتلا به آرتریتی که سیگار کشیدن را ترک می کنند بهبود قابل توجهی در مفاصل خود و درد ناشی از بیماری را تجربه می نمایند.

11- الکل مصرف نکنید.

الکل هم عملکردی مشابه سیگار دارد و با کاهش جذب ویتامین ها، سبب تضعیف استخوان های بدن می شود.

درمان های خانگی

1- روغن تخم کتان (flax seed oil) مصرف کنید.

روغن تخم کتان، یک ماده فوق العاده و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این ماده علاوه بر تمام خواص درمانی، التهابات را هم کاهش می دهد و با داشتن همین ویژگی، سبب کاهش درد و تأخیر در شروع آرتروز می شود.

2- روغن کبد ماهی (cod liver oil) مصرف کنید.

روغن کبد ماهی از طریق کمک به کاهش ساییدگی غضروف های مفصلی، سبب پیشگیری یا کاهش بروز آرتریت ها می شود. حتی برخی محققان ادعا کرده اند که روغن کبد ماهی، تأثیر معکوسی بر سایش غضروف ها دارد.

• روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری روغن جگر ماهی مصرف کنید تا مانع از بروز آرتریت ها شوید.

3- از نمک های اپسوم (Epsom) استفاده کنید.

نمک های اپسوم، حاوی مقادیر زیادی منیزیم هستند. منیزیم همراه با برخی عناصر دیگر در بدن انسان، مسئول رشد استخوان هاست. کمبود منیزیم در بدن، توانایی بدن در استفاده از کلسیم و فسفر را کاهش می دهد. این دو عنصر، جزء مهم ترین عناصر ضروری در رشد استخوان ها هستند.

• با مخلوط کردن 3 فنجان نمک اپسوم در آب داغ، یک حمام نمک ایجاد کرده و به مدت حداقل 30 دقیقه در آن بمانید.

6 جلوگیری از التهاب مفاصل

4- از مکمل های گلوکزآمین و کندروتین (glucosamine و chondroitin) استفاده کنید.

اگر چه نتایج پزشکی در این زمینه متفاوت است، اما گلوکزآمین به عنوان راهی برای کاهش سایش غضروف های مفصلی در نظر گرفته شده است. گلوکز آمین یک ترکیب طبیعی موجود در غضروف است. اعتقاد بر این است که گلوکزآمین و کندروتین، که اغلب با نام گلوکزآمین شناخته می شوند، در جلوگیری از آرتریت ها و به ویژه آرتروز بسیار مؤثرند.

• البته هنوز هم تمام نتایج تحقیقات علمی در این زمینه توافق ندارند. شاید این گونه باشد: شکل سولفات گلوکزآمین در جلوگیری از بروز آرتروز مؤثر بوده اما فرم غیر سولفاته آن، اثربخش نیست!

5- از گیاهان دارویی استفاده کنید.

گیاهان دارویی در داشتن خواص ضد التهابی بسیار معروفند و ممکن است برای پیشگیری از آرتریت ها مؤثر باشند.

این گیاهان شامل موارد زیر هستند:

• زنجبیل
• دانه یونجه
• دارچین
• زردچوبه

همچنین بدانید که بروملین آناناس، گل همیشه بهار، لجن درمانی و رقص زومبا بر درمان درد آرتریت و التهاب مفاصل نقش بسیار موثری دارند.

7 جلوگیری از التهاب مفاصل

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا