سلامت

تاثیر لجن درمانی در درمان آرتریت یا التهاب مفاصل

تاثیر لجن درمانی در درمان آرتریت روماتیسم مفصلی

می خواهیم بدانیم آیا حمام لجن ، برای دردهای مفاصل، درمانی موثر است یا خیر؟

1 تاثیر لجن درمانی بر درمان آرتریت

هنگامی که افراد علائم اولیه ی آرتریت یا التهاب مفاصل را تجربه کرده و یا پزشک وجود این بیماری را در آن ها تشخیص می دهد، بدون شک اولین اقدام آن ها درمان و تسکین درد آن می باشد. رنج درد به حدی است که تنها چیزی که بیمار می خواهد، راهکار سریع و موثری برای مدیریت درد آرتریت است؛ به طوری که دخالت آن در فعالیت های روزانه و سایر جوانب زندگی به حداقل برسد.

خبر بد اینکه یافتن چنین راه حلی می تواند بسیار زمان بر بوده و تاثیر آن برای همگان نیز یکسان نباشد. امروزه اولین مسئله ای که اکثر بیماران برای درمان انواع دردها به دنبال آن هستند، یافتن روشی طبیعی و سنتی برای درمان و تسکین درد می باشد. اگر چه در روش های طبیعی و سنتی آزمایش و خطا فراوان است، اما با امتحان کردن آن ها، می توان اثر بخشی روش های سنتی را برای هر فرد مشخص کرد. بیماری التهاب مفاصل و تسکین درد آن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در کنار بسیاری از درمان های سنتی که برای آرتریت یا روماتیسم مفصلی بیان شده است، مطالعات بالینی فراوانی نیز صورت گرفته تا از اثربخشی و البته ایمن و بی ضرر بودن آن ها حمایت کند. با این حال هنوز هم در روش های سنتی لازم است هر فرد بیمار، خودش روش درمانی را امتحان کند. چرا که گاهی حتی در کنار درمان های سنتی کاملاً موثر باز هم درد و التهاب باقی می ماند.

برای درمان های طبیعی آرتریت به ویژه آن هایی که بسیار مهم و موثر شناخته شده اند، تحقیقات قطعی که حامی استفاده از آن ها بوده و تاثیر آن ها را به قطع اثبات کند وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است با مشورت پزشک این درمان ها در کنار درمان های دیگر به عنوان درمان کمکی و مکمل قرار گرفته و درمان اصلی حذف نشود.
حمام لجن یا حوضچه های گل و لجن نمونه ای از این درمان های طبیعی و کمکی است. محققان در مورد چگونگی تسکین دردهای مفاصل با لجن، تحقیقاتی انجام داده اند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

لجن برای آرتروز زانو

محققان با انجام آزمایشات بالینی، 20 مطالعه را به سرانجام رساندند تا تاثیر لجن درمانی را در درد آرتروز زانو بین بیماران بررسی کنند. بعد از این آزمایشات و تحقیقات، در مجله ی روماتولوژی (Rheumatology) از یک بسته لجن (که به صورت تجاری به فروش می رسد) به عنوان محصول طبیعی حاوی مواد معدنی یا آب معدنی با خاصیت درمانی (آب دریا و آب نمک دریاچه ها) یاد شد. همچنین این بسته شامل مواد آلی یا مواد معدنی تولید شده از فرآیندهای زیست شناختی یا زمین شناسی بوده و می تواند به عنوان یک کیت درمانی در فرم حمام یا اعمال روی محل درد مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده ی اولیه از بسته های لجن، برای تسکین درد عضلانی اسکلتی و روماتیسم مفصلی است. اما برای آرتروز هم می توان به صورت گرمایشی و در سطح پیشرفته پزشکی از آن استفاده کرد.


همچنین اولتراسوند یا سونوگرافی درمانی برای درمان آرتروز زانو موثر است. برای اطلاع بیشتر در رابطه با درمان آرتروز زانو با اولتراسوند به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تاثیر اولتراسوند تراپی برای درمان آرتروز <<<


کمپرس لجن برای روماتیسم دست

مطالعه ای که روی 45 نفر مبتلا به آرتریت دست انجام شد، تاثیر اعمال کمپرس لجن روی دست را نشان داد. از کمپرس به مدت سه هفته و هفته ای پنج بار استفاده شد.

پاسخ مثبت این مطالعه کاهش 30 درصدی تورم مفاصل، کاهش 20 درصدی فعالیت بیماری و کاهش 20 درصدی شدت درد مفاصل بود. بنابراین نتیجه گیری شد که کمپرس لجن درد و تورم مفاصل دست را کاهش داده و می تواند درمان طبیعی و کمک موثری برای مبتلایان به روماتیسم مفصلی دست باشد.

حمام لجن درمانی برای آرتریت پسوریاتیک

درمورد تاثیر حمام لجن برای درمان افرادی که به التهاب مفاصل آرتریت پسوریاتیک مبتلا بوده و در 6 ماه گذشته با مسدود کننده های TNF درمان شده بودند، مطالعاتی انجام شد. نیمی از افراد لجن درمانی را انجام داده و در کنار آن درمان TNF را نیز ادامه دادند و نیمی دیگر فقط درمان با مسدود کننده TNF را پیش رو گرفته و سپس مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در گروهی که لجن درمانی را در کنار درمان TNF انجام داده بودند بهبودی معنا داری صورت گرفته بود.

بنابراین اگر چه ما گل یا لجن را ترکیب ساده ای از آب و خاک می دانیم، اما در واقع همین گل یا لجن حاوی مواد معدنی است که اثرات مفیدی دارد.

فن تریکس مطالعه مقالات “تاثیر رقص زومبا بر بیماری آرتریت” و “استفاده از لجن دریا برای زیبایی پوست” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا