تغذیه

جایگزینی برای گوشت : روش پخت و نحوه مصرف تمپه سویا

تمپه یک محصول سویای تخمیر شده بوده که به عنوان منبع عالی پروتئین شناخته شده است. به خصوص برای گیاهخواران که نمی توانند از منابع حیوانی پروتئین استفاده کنند. تمپه را هم می توان در خانه تهیه کرد و هم در بازار خریداری کرد. تمپه، سویای تخمیری بوده که معمولاً به صورت قالبی و متراکم در آمده و می توان آن را برش زد و به جای گوشت در غذاهای مختلف از آن استفاده کرد. عطر و طعم این خوراک به خوبی با هر نوع غذایی سازگاری دارد و می توان آن را حتی بدون از دست رفتن شکل قالبی آن طبخ کرد. روش های مختلف پخت و مصرف تمپه را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

ابتدا تمپه را آماده کرده و آن را مزه دار کنید.

1- تمپه را معمولاً در فروشگاه هایی که توفو می فروشند، می توانید بیابید.

با این حال اگر تمپه را نیافتید، تهیه ی آن در منزل بسیار آسان بوده و می توانید خودتان آن را درست کنید.

1 روش پخت و مصرف تمپه سویا

2- چه تمپه را از بازار تهیه کرده و چه خودتان درست کنید، باید آن را بجوشانید تا نرم شود.

بسیاری از دستورالعمل های آشپزی جهت نرم شدن تمپه، توصیه می کنند قبل از سرخ کردن، کباب کردن و یا استفاده از دیگر متدهای آشپزی، حتماً تمپه را بجوشانید تا داخل آن نرم و بیرون آن ترد شود. هر چه دمای آبی که تمپه را در آن انداخته و می جوشانید داغ تر باشد، تمپه نرم تر می شود. تمپه باید 8 تا 10 دقیقه در آب بجوشد.

3- حال باید تمپه را خرد کنید.

نحوه ی برش تمپه به غذایی بستگی دارد که می خواهید تمپه را در آن استفاده کنید. مثلاً اگر به جای گوشت از تمپه استفاده می کنید یا آن را در سوپ استفاده می کنید، تمپه را مانند گوشت خرد کنید، در غیر این صورت آن را ورقه ای برش بزنید.

2 روش پخت و مصرف تمپه سویا

4- تمپه را مزه دار کنید.

تمپه خود عطر و طعمی قوی داشته و بر دیگر طعم ها در غذا غالب می شود. تمپه را می توان در هر سسی که برای مزه دار کردن مرغ، توفو، ماهیچه یا انواع گوشت استفاده می کنید، مزه دار کنید. فقط بهتر است حتماً از سیر، آب لیمو، روغن زیتون و انواع ادویه در سس استفاده کنید. تمپه باید به مدت 20 دقیقه تا یک شب داخل پوششی از سس قرار داشته باشد.

5- اگر برای مزه دار کردن تمپه، مایل به استفاده از سس نیستید، می توانید از انواع ادویه با بوی قوی مثل گشنیز، مرزنجوش، پاپریکا و زردچوبه استفاده کرده و علاوه بر عطر و طعم، رنگ آن را نیز تغییر دهید.

فقط یادتان باشد که از ادویه ها باید به مقدار بسیار زیاد استفاده کرده و تمپه را کاملاً با آن پوشش دهید تا نتیجه بگیرید.

نحوه پخت تمپه

1- ابتدا فر با دمای 350 درجه ی سانتی گراد گرم کنید.

سینی فر را نیز چرب کرده تا تمپه به آن نچسبد. تمپه ها را روی سینی چیده و به مدت 15 تا 20 دقیقه یا تا زمانی که کناره های آن کاملاً قهوه ای و ترد شود، بپزید. سپس به همراه برنج یا سبزیجات میل کنید.

2- همچنین می توانید تمپه را سرخ کنید.

در تابه به مقدار مناسبی روغن ریخته و زمانی که روغن کاملاً داغ شد، تمپه را در آن بیندازید. اجازه دهید یک طرف آن به مدت 3 دقیقه سرخ شده تا قهوه ای و کاملاً ترد شود. سپس آن را برگردانید و طرف دیگر آن را نیز سرخ کنید.

– می توانید با آرد سوخاری و تخم مرغ تمپه ی سوخاری آماده کنید.

3 روش پخت و مصرف تمپه سویا

4- تمپه نوعی پروتئین است.

به همان روشی که انواع پروتئین مثل ماهی و مرغ را مصرف می کنیم، تمپه را نیز می توان به همراه سس، برنج، انواع سبزیجات، سوپ، آبگوشت، سالاد و حتی ساندویچ مصرف کرد.

روش دیگر پخت تمپه‌ی سویا

روش پخت و استفاده از آن به همراه غذاهای مختلف کاملاً سلیقه ای است. می توان با امتحان کردن انواع روش پخت و سرو، تمپه را به صورت دلخواهتان مصرف کنید.

1- تمپه برگر درست کرده و به همراه پودر سیر، فلفل کاین و فلفل قرمز تمپه ی سوخاری شده را در نان ساندویچ میل کنید.

اضافه کردن مقداری پیاز، فلفل دلمه ای و سس گوجه فرنگی ساندویچ را خوشمزه تر خواهد کرد.

2- در تهیه سالاد مرغ، به جای استفاده از مرغ، می توانید از تمپه استفاده کنید.

در پایان برای اطلاع از نحوه تهیه انواع خوراک ماش و خوراک بامبو مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> طرز تهیه انواع خوراک ماش <<<

>>> طرز تهیه خوراک بامبو <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا