حیوانات و جانوران

چگونه اضطراب و استرس سگ را کاهش داده و از بین ببریم؟

رفع استرس و اضطراب سگ

سگ ها نیز به اندازه ی انسان ها از استرس و اضطراب رنج می برند. تشخیص استرس سگ کمی دشوار بوده و گاهی اوقات قابل مشاهده نیست. استرس سگ امری طبیعی بوده و می توان به راحتی آن را با انجام اعمالی خاص رفع کرد. زمانی که سگ ها دچار استرس می شوند، گوش هایشان را به عقب می کشند، دمشان را بالا نگه می دارند، بزاق ترشح می کنند، خمیازه می کشند، قلاده و پوزبند خود را لیس می زند یا پنجه های جلویی را بالا می برند.

از دیگر نشانه های بارز استرس و اضطراب سگ، قایم شدن و خود را پوشش دادن، نفس نفس زدن، لرزش و در معرض نمایش گذاشتن مقعد می باشد.

در چنین موقعیت هایی باید اقدامات لازم را انجام داد تا حیوان به آرامش رسیده و اضطرابش کاهش یابد. گوش دادن به موسیقی ملایم مثل جاز، راک و پاپ یکی از بهترین روش هاست که در به آرامش رسیدن حیوانات خانگی بسیار موثر است. به طوری که مطالعه ای در سال 2017 نشان داد، پخش موسیقی برای سگ ها باعث کاهش ضربان قلب آن ها شده که خود نشانه ای از عدم وجود استرس است.

اما اگر با موسیقی و پخش آن برای سگ انس چندانی ندارید، نگران نباشید. راه های دیگری نیز برای کاهش و از بین بردن اضطراب سگ وجود دارد که در ذیل به آن اشاره می کنیم:

1- انجام کارهای روتین را تکرار کنید.

1 کاهش استرس و اضطراب سگ

قبل از استفاده از محصولات و داروهایی که استرس سگ را کاهش داده و از بین می برد، فکر کنید چگونه می توانید به حیوان کمک کنید که به آرامش برسد. در اکثر اوقات اغلب کسانی که از حیوانات خانگی مراقبت می کنند، راه های متفاوتی را برای مدیریت استرس سگ امتحان کرده که معتقدند بسیار موثر می باشد.

داشتن یک برنامه ی روتین و روزانه، پیش بینی زمان غذا خوردن، بیرون رفتن و بازی و تفریح به سگ کمک کرده و در کاهش استرس و آرامش او بسیار موثر است. به خصوص اگر اضطرابش به خاطر جدایی و دور شدن از شما باشد.

2- از لباس های فشاری سگ استفاده کنید.

2 کاهش استرس و اضطراب سگ

لباس های فشاری، لباس هایی هستند که به صورت محکم به دور بدن سگ بسته شده و به بدن وی فشار می آورند (چیزی شبیه به شکم بند). پوشاندن لباس به سگ خلق و خوی او را تغییر داده و باعث سرحال شدن او می شود. گرچه ممکن است به دلیل اینکه شکل عجیب و غریبی که به او می دهد آن را دوست نداشته باشید، اما وجود این لباس ها در موقعیت هایی که استرس سگ افزایش می یابد، الزامی است. مانند آتش بازی در چهارشنبه سوری و روزهای بارانی همراه با رعد و برق. این لباس ها مانند قنداق به دور بدن سگ پیچیده شده و با فشار ملایم و مداومی که به او وارد می کنند، باعث می شود استرس و ترس سگ کاهش یابد.

3- پخش آهنگ

همان طور که گفته شد پخش موسیقی هایی با ژانر رگه و راک ملایم می تواند سگ را تشویق به آرامش کند. موسیقی کلاسیک نه تنها استرس سگ را کاهش می دهد بلکه موجب شده که او کمتر عوعو کند.

4- ماساژ درمانی

3 کاهش استرس و اضطراب سگ

به نظر می رسد لمس فیزیکی و ماساژ دادن بدن سگ به سرعت اضطراب و خشم او را از بین می برد. البته اگر چه هنوز مطالعات بسیاری برای اثبات این ادعا لازم است اما تجربه نشان داده است که لمس ملایم بدن سگ به او کمک می کند تا در موقعیت های استرس زا مثل تزریق یا خون گرفتن آرام تر باشد.

5- درمان های حرفه ای

اگر بعد از انجام همه ی مراحل گفته شده هنوز هم استرس سگ کاهش نیافته و از بین نرفت، باید منبع و منشا استرس او را یافته و درمان کنید. توجه داشته باشید که در صورت عدم موفقیت در رفع مشکل توسط خودتان، حتما سگ را نزد دامپزشک برده و درمان کنید. زیرا از آنجایی که سگ نمی تواند با عوامل استرس زا مقابله کند، روز به روز وضعیتش بدتر خواهد شد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا