تغذیهسلامت

خواص چای رویبوس Rooibos و تأثیر آن بر کاهش وزن بدن

چای (ROY-boss) دارای فواید دارویی بی شماری است که یکی از آن ها کمک به کاهش وزن می باشد. این چای به دلیل داشتن شیرینی طبیعی، رنگ منحصر به فرد و طعم و مزه عالی، محبوب شده و طرفداران زیادی دارد. چای رویبوس بدون کافئین بوده، مملو از آنتی اکسیدان هاست و به حفظ سلامت قلب، کبد و مغز کمک می کند. حتی شاید بتواند با سرطان نیز مبارزه کند. در این مقاله، در مورد اثرات چای رویبوس بر کاهش وزن به طور دقیق بحث شده و همچنین نحوه ی دم کردن این چای و مقدار مصرف آن در روز توضیح داده شده است.


همچنین برای اطلاع از خواص و فواید چای ریحان مقدس و عوارض ناشی از مصرف چای کامبوچا به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> خواص و فواید چای ریحان مقدس <<<

>>> عوارض ناشی از مصرف چای کامبوچا <<<


روش های تأثیر چای رویبوس بر کاهش وزن

چای رویبوس یا چای قرمز یک چای گیاهی است که از برگ های سوزنی شکل و ساقه های باریک گیاه Aspalathus linearis در آفریقای جنوبی تهیه می شود. هزاران سال است که از این چای برای درمان امراض و بیماری های مختلف استفاده می شود. امروزه، دانشمندان چای رویبوس را مورد آزمایش قرار داده و به این نتیجه رسیده اند که این چای به دلیل داشتن چند ویژگی و خواص مهم، در کاهش وزن و درمان چاقی مؤثر است.

1 کاهش وزن با چای رویبوس

مهم ترین خواص و ویژگی های چای رویبوس در کاهش وزن

1- کم کالری بودن

اولین و مهم ترین دلیل کاهش وزن با مصرف چای رویبوس، داشتن کالری کم است. یک فنجای چای رویبوس، بسته به نوع مارک آن، 0 تا 2 کالری می دهد که از مقدار کالری چای سیاه یا قهوه همراه با شیر و شکر، بسیار کمتر است. بنابراین، با مصرف چای رویبوس، کالری کمتری دریافت می کنید و بدان وسیله، احتمال ایجاد کالری اضافی در بدن به صورت تجمع بافت چربی، کاهش می یابد.

2- داشتن شیرینی طبیعی

چای رویبوس، خود، شیرین است و نیازی به قند یا شکر ندارد. از این رو، کالری دریافتی را کاهش می دهد. چرا که اغلب به همراه چای، قند یا شکر مصرف می شود و قند، خودش منبع کالری است. در صورتی که چای رویبوس به دلیل داشتن طعم شیرین به صورت طبیعی، نیازی به مصرف قند یا شکر ندارد.

3- سرشار از آنتی اکسیدان ها

این چای، منبع غنی از آنتی اکسیدان هایِ آسپالاتین (aspalathin) و نوتوفاگین (nothofagin) است. این دو آنتی اکسیدان به پاکسازی بدن از رادیکال های آزاد، کمک می کنند. رادیکال های آزاد می توانند به DNA آسیب بزنند و عملکرد سلولی را مختل نمایند. فلاونوئیدهای (flavonoids) موجود در چای رویبوس با جلوگیری از به هم تابیدن رشته های DNA، از آن محافظت می کنند. با این حال، مقدار آنتی اکسیدان های موجود در این چای، به محل رشد گیاه، روند تخمیر، شیوه دم کردن آن و … بستگی دارد.

4- کاهش استرس اکسیداتیو (Oxidative Stress)

وجود روند افزایشی و مداوم در استرس اکسیداتیو، منجر به تجمع بافت چربی به ویژه در ناحیه شکم می شود. نوشیدن چای قرمز (رویبوس)، سطوح استرس اکسیداتیو را کاهش داده و بدان وسیله سبب کاهش وزن می شود. این چای همچنین به مراقبت از مغز در برابر آسیب های اکسیداتیو، کمک می کند.

5- دارای خاصیت ضد التهابی

پژوهشگران دریافته اند که دو آنتی اکسیدان قوی آسپالاتین و نوتوفاگین موجود در چای رویبوس، خاصیت ضدالتهابی دارند. این دو ماده، پیش نیازهای التهابی را بلاکه کرده (مسدود کرده) و با این کار، مانع از پاسخ های التهابی تورمی می شوند. با آزمایشاتی که محققان روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند، دریافتند که چای رویبوس می تواند به کاهش آسیب های DNA و التهاب، کمک کند. این موضوع روشن است که التهابات طولانی مدت در نهایت منجر به چاقی می شود. نوشیدن چای رویبوس می تواند از این امر جلوگیری نماید.

6- تنظیم قند خون

بالابودن قند خون، حالتی است که یا بدن انسولین کافی تولید نمی کند (دیابت نوع 1) یا نسبت به انسولین مقاوم می شود (دیابت نوع 2). در دیابت نوع 2، بدن نمی تواند از گلوکز به عنوان منبع انرژی استفاده کند. در نتیجه، سطح گلوکز خون بالا رفته و منجر به بیماری دیابت می شود. نتایج پژوهشی نشان داد که درمان موش های مبتلا به دیابت نوع دو با استفاده از آسپالاتین، میزان جذب گلوکز و تولید انسولین را به مقدار قابل توجهی افزایش داده و سطح گلوکز خون را پایین می آورد. بنابراین، مصرف چای رویبوس به درمان دیابت نوع 2 که از دلایل اولیه آن، اضافه وزن است، کمک می کند.

7- بهبود پروفایل چربی بدن

اگر می خواهید سالم باشید، باید پروفایل چربی طبیعی داشته باشید. بالا بودن مقدار تری گلیسریدها در بدن، احتمال اختلال در عملکرد بدن، التهاب، افزایش وزن و حمله ها یا سکته های قلبی را افزایش می دهد. نوشیدن چای رویبوس که مملو از آنتی اکسیدان هاست، می تواند به بهبود پروفایل چربی بدن کمک کند.

8- کاهش کلسترول خون

دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب یا HDL و کلسترول بد یا LDL .LDL به دلیل اینکه سبب تشکیل پلاک هایی شده و یا روی دیواره رگ ها قرار گرفته و منجر به تنگ شدن عروق یا رگ های خونی می شود، کلسترول بد نامیده می شود. همین امر سبب محدود شدن گردش خون شده و سلامتی قلب را در معرض خطر قرار می دهد. نوشیدن چای رویبوس، به کاهش کلسترول LDL کمک کرده و در نهایت منجر به بهبود متابولیسم می شود. همچنین دانشمندان دریافته اند که مصرف این چای، سبب بهبود مقدار کلسترول HDL می شود.

9- جلوگیری از بیماری های متابولیکی

اکثر جمعیت جهان، درگیر بیماری های متابولیکی هستند. چای رویبوس با کاهش مقدار تری گلیسرید و کلسترول LDL، بهبود مقدار کلسترول HDL، کاهش قند خون و جلوگیری از چاقی، از بروز بیماری های متابولیکی پیشگیری می کنند. از این رو، نوشیدن چای رویبوس می تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها کمک کننده باشد.

10- بهبود خواب

چای رویبوس می تواند کیفیت خواب شما را نیز بهبود بخشد. این کار با کاهش استرس اکسیداتیو و التهابات بدن انجام می شود. بهتر شدن کیفیت خواب، به عملکرد بهتر مغز و سلول های بدن کمک می کند. زمانی که بهتر و راحت تر بخوابید، به طور طبیعی وزنتان کم می شود.

– همچنین می توانید برای درمان بی خوابی از انواع اسانس های روغنی استفاده کنید.

اینها دلایلی مبنی بر تأثیر مصرف چای رویبوس در کاهش وزن بودند.

نحوه دم کردن صحیح چای رویبوس برای کاهش وزن

دم کردن چای رویبوس، ساده است اما طریقه صحیح آن را باید بدانید.

مواد لازم:

• یک قاشق چای خوری برگ چای رویبوس
• یک فنجان آب

نحوه آماده سازی:

1- یک فنجان آب را بجوشانید.

2- پس از جوشیدن آب، آن را از روی شعله بردارید و یک دقیقه زمان دهید تا کمی خنک شود.

3- برگ چای رویبوس را اضافه کرده و اجازه دهید 3 دقیقه در آب بمانند.

4- سپس چای را قبل از نوشیدن صاف کرده و بعد میل نمایید.

شما می توانید با اضافه کردن برخی مواد به چای رویبوس، خاصیت آن را در کاهش وزن، افزایش دهید.

اضافه کردن برخی مواد به چای رویبوس برای کاهش وزنِ بیشتر

1) چای رویبوس و لیمو

مواد لازم:

• 1 قاشق چایخوری برگ چای رویبوس
• 1 فنجان آب
• 1 قاشق غذاخوری آبلیمو

نحوه آماده سازی:

1- یک فنجان آب را بجوشانید.

2- پس از جوشیدن آب، آن را از روی شعله بردارید و یک دقیقه زمان دهید تا کمی خنک شود.

3- برگ چای رویبوس را اضافه کرده و بگذارید 3 دقیقه در آب بمانند.

4- سپس چای را صاف کنید.

5- آبلیمو را اضافه کنید و خوب هم بزنید. چای شما آماده است!

فواید:

آبلیمو با داشتن ویتامین C، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و طعم و رایحه ی دلپذیری به چای می دهد.

2) چای رویبوس و نعناع

مواد لازم:

• 1 قاشق چایخوری برگ چای رویبوس
• 1 فنجان آب
• 5 برگ نعناع

نحوه آماده سازی:

1- یک فنجان آب را بجوشانید.

2- حین جوشیدن آب، برگ های نعناع را اضافه کرده و دو دقیقه زمان بدهید تا بجوشند.

3- پس از جوشیدن، آن ها را از روی شعله بردارید و یک دقیقه زمان دهید تا کمی خنک شوند.

4- برگ چای رویبوس را اضافه کرده و بگذارید 3 دقیقه در آب بمانند.

5- سپس چای را صاف کنید. چای شما آماده است!

فواید:

اضافه کردن نعناع به چای رویبوس، خنکی و طعم خاصی به چای بخشیده و هضم و گوارش را تقویت می کند.

– در اینجا این نکته را نیز بدانید که چای و دمنوش نعنا عوارض و مضراتی را نیز به همراه دارد و از مصرف بیش از حد آن بپرهیزید.

3) چای رویبوس و دارچین

مواد لازم:

• 1 قاشق چایخوری برگ چای رویبوس
• 1 فنجان آب
• 1 تکه چوب دارچین (حدود 2.5 سانتی متر)

نحوه آماده سازی:

1- یک فنجان آب را بجوشانید.

2- حین جوشیدن آب، چوب دارچین را اضافه کرده و 3 دقیقه زمان بدهید تا بجوشند.

3- پس از جوشیدن، آن ها را از روی شعله بردارید و یک دقیقه زمان دهید تا کمی خنک شوند.

4- برگ چای رویبوس را اضافه کرده و اجازه دهید 3 دقیقه در آب بمانند.

5- سپس چای را صاف کنید. چای شما آماده است!

فواید:

دارچین، برای کاهش وزن بسیار مناسب است. متابولیسم بدن را نیز افزایش می دهد و با اضافه شدن به چای رویبوس، سبب بهتر شدن طعم و رایحه آن می گردد.

بد نیست مقالات زیر را نیز از وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> طرز تهیه دمنوش چای مامان مناسب دوران شیردهی <<<

>>> طرز تهیه چای میوه گل رز یا رزهیپ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا