تغذیهسلامت

عوارض جانبی و خطرات استفاده از چای کامبوچا

عوارض جانبی و خطرات چای کامبوچا

کمبوچا یک کولونی باکتریایی است که شبیه به قارچ بوده و اغلب به عنوان یک چای شیرین شده و تخمیر یافته مصرف می شود. این چای در بسیاری از کشورها و فرهنگ ها، سال هاست که مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار پر طرفدار است. اما در کشور ما اخیراً بسیار معروف شده و بسیاری مشتاق استفاده از آن شده اند. طبق گفته ی بسیاری از پزشکان، کمبوچا برای بهبود سیستم ایمنی و هضم بسیار مفید است و دارای خواص و فواید بسیار فراوانی می باشد.


برای اطلاع از طرز تهیه چای کمبوچا به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> طرز تهیه چای کامبوچا در خانه با پرورش Scoby <<<


با وجود خواص بسیار فراوان کمبوچا، نمی توان ادعا کرد که این چای کاملاً بی ضرر بوده و یا صد در صد دارای مزیت و خواص است. چرا که مرگ و میر ناشی از مصرف آن نیز گزارش شده است.

1 عوارض جانبی استفاده از چای کامبوچا

از جمله عوارض جانبی و خطرات استفاده از این ماده عبارت اند از:

1- واکنش های آلرژیک و سمی

واکنش های آلرژیک هنگامی رخ می دهد که پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به برخی آلرژن های (سم ها) خاص منفی است. بدن، این ری اکشن های منفی را در قالب احتقان، تنگی نفس و مشکل در بلعیدن و… نشان می دهد. تحقیقات و گزارشات واکنش های آلرژیک بسیار زیادی را نسبت به چای کمبوچا گزارش کرده اند. از آنجایی که قارچ در طی فرآیند تخمیر ایجاد می شود، افرادی که به قارچ و فرآیند تخمیر حساسیت دارند، ریسک ابتلا به واکنش های آلرژیک در آن ها بسیار بالا می باشد. همچنین در برخی موارد دیده شده است که بدن واکنش های غیر طبیعی که در اثر وجود سم زیاد در بدن نشان می دهد مانند سردرد مداوم، اسهال و یبوست، حرارت زیاد بدن و… را در هنگام مصرف چای کمبوچا نیز نشان داده است.

2- بیماری های باکتریایی

انواع مختلفی از باکتری ها، قارچ ها و مخمرها ممکن است در طی فرآیند تخمیر قارچ کمبوچا به وجود آیند. طبق گفته ی انجمن سرطان آمریکا (ACS) برخی از این مواد ممکن است سمی بوده و باعث بروز بیماری های باکتریایی مانند کاندیدیازیس واژن یا غیر واژن (عفونت قارچی) شود. از آنجایی که روش های خانگی تخمیر قارچ نیز کمی متفاوت تر از روش های صنعتی بوده و استریل و موارد بهداشتی وجود ندارد، ممکن است طی فرآیند ساخت چای کمبوچا میکروب های خطرناکی نیز در آن وارد شود. به همین دلیل توصیه می شود افراد مبتلا به سرطان، اچ آی وی و سایر مشکلات بهداشتی مرتبط با سلامت، از مصرف این نوشیدنی خودداری کنند.

3- آسیب کبدی و مرگ بالقوه

همان طور که گفته شده اخبار مرگ ناشی از مصرف چای کمبوچا نیز گزارش شده است. البته گویا خوشبختانه هنوز در ایران این اتفاق رخ نداده، اما در مقاله ای که توسط دکتر گیفورد جونز در سال 2007 در ” اپوک تایمز” امریکا منتشر شد، آمده است که مصرف کمبوچا ممکن است سبب آسیب شدید کبد و در نتیجه به طور بالقوه ای منجر به مرگ شود. وی افزود مردم بدون هیچ گونه تحقیق و مطالعه ای به داروهای گیاهی از جمله کمبوچا روی آورده اند و بدون توجه به ایمن بودن آن برای سلامتی، تاثیرات، خطرات جدی و یا عوارض جانبی این ماده، از آن استفاده می کنند. این در حالی است که تنها زمانی همه ی افراد مجاز به استفاده از این داروهای گیاهی هستند که ایمن و بی ضرر بودن آن اثبات شده باشد. وی در مورد چای کمبوچا می گوید: اگر فردی که به طور مرتب از کمبوچا استفاده می کند، دچار زردی و یرقان شد، باید فوراً مصرف آن را قطع کند. زیرا زردی ناشی از مصرف کمبوچا، نشان دهنده ی آسیب به کبد است.

4- مسمومیت با سرب

مسمومیت با سرب وضعیت بسیار خطرناکی است که در اثر تشکیل سرب در بدن ایجاد می شود. زمانی که چای کمبوچا تخمیر می یابد، بسیار اسیدی می گردد.

حال اگر این چای در ظرف سرامیکیِ رنگ شده و دارای لعاب و یا ظروف حاوی سرب نگهداری شود، مواد سمی را از ظرف جذب کرده و باعث ایجاد مسمومیت سربی می شود. عوارض احتمالی مسمومیت با سرب شامل کم خونی، آب مروارید، مشکلات گوارشی، مشکلات شناختی، آسیب عصبی و عوارض حاملگی می باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
livestrong




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا