ورزش

چگونه حمام سونا باعث افزایش عملکرد بدن و بهبود آن می شود؟

حمام سونا

هزاران سال است که مردم از سونای گرم برای تفریح و رسیدن به آرامش استفاده می کنند. تحقیقاتی که در این باره در مجله ی Mayo Clinic Proceedings منتشر شد، نشان داد که میزان فواید حمام سونا و ورزش برای سلامت بدن یکسان است. چراکه واکنش بدن به سونا همان واکنش بدن به ورزش است. همچنین به طور بالقوه ای منجر به مجموعه ای از واکنش های فیزیولوژیک می گردد که می تواند بدن را در برابر بسیاری از بیماری های مزمن حفظ کند.

1 تاثیر حمام سونا بر افزایش عملکرد بدن

در واقع وقتی شما در اتاقی چوبی با درجه حرارت بالا هستید. واکنش بدن شما به آن، مانند زمانی است که به محلی مرتفع صعود می کنید؛ یعنی ضربان قلب، مانند تمرینات ورزشی به 120 تا 150 رسیده و دمای بدن افزایش می یابد. در نتجیه عرق از بدن چکه می کرده و بدنتان هورمون هایی مثل هورمون رشد و نورادرنالين را ترشح می کند. اکثر مردم 5 تا 20 دقیقه می توانند در این گرما بمانند. اما سونا بازهای حرفه ای مدت زمان بیشتری را به آن اختصاص می دهند.

سونا بر سلامتی چه تاثیری دارد؟

تحقیقات بسیار زیادی در رابطه با تاثیر سونا بر سلامتی بدن صورت گرفته و نشان می دهد که سونا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ و میر را کاهش داده و افرادی که هفته ای چهار بار از سونا استفاده می کنند، نسبت به افرادی که فقط یک بار در هفته به سونا می روند، 66 درصد کمتر دچار زوال عقلانی می شوند.

علاوه بر این، استفاده منظم از سونا به کاهش التهاب و درد ناشی از آرتریت کمک می کند. علاوه بر آن محققان به این نتیجه رسیده اند که تناسب اندام فقط از ورزش های هوازی منظم حاصل می شود. و استفاده ی منظم و مکرر از سونا تا حد زیادی موجب تقویت قلب و عروق شده و سلامت آن ها را تضمین می کند.

چگونه سونا باعث بهبود عملکرد انسان می شود؟

در یک مطالعه، گروهی از دونده های حرفه ای که به شکل عالی تعلیم یافته بودند را 4 بار در هفته به مدت 30 دقیقه، بعد از تمرین به سونا بردند. تست میزان خستگی ای که از آن ها گرفته شد نشان داد که تنها بعد از سه هفته، عملکردشان 2 تا 32 درصد افزایش یافت.

بنابراین هر زمان که بخواهید می توانید از مزایای سونا استفاده کنید. برخی از ورزشکاران ترجیح می دهند سونا را جایگزین نرمش، گرم کردن بدن و ورزش کنند؛ چرا که آرامش بخش نیز می باشد. اما باید بگوییم این روش نباید دائمی باشد، چرا که سونا نمی تواند جایگزین نرمش شود. بهتر است بعد از ورزش و زمانی که بدن کمی دهیدراته می باشد، از سونا استفاده کنید.

وقتی بدن کمی دهیدراته است، حجم خون پایین تری دارید. و وقتی وارد سونا می شوید، بدنتان با فرستادن خون به پوست، به گرما پاسخ می دهد. در نتیجه به خوبی عرق کرده و از گرم شدن بیش از حد خودداری می کند.

با کم شدن حجم خون در گردش، جریان خون و اکسیژن در اندام های بدن نیز کاهش می یابد. بنابراین کلیه های شما EPO (افزایش دهنده ی عملکرد بدن) تولید کرده و حجم پلاسما را تحریک می کنند. این موضوع باعث افزایش حجم خون شما و در نتیجه افزایش عملکرد بدن می شود.

رفتن به سونا بعد از ورزش سِلاحی بوده که ورزشکاران از آن برای تحمل موقعیت هایی مثل گرما و ارتفاع استفاده می کنند؛ زیرا آستانه ی تحمل گرما را تنظیم می کند. بنابراین تحمل درجه حرارت بالا برایشان آسان تر شده و به بهبود عملکردشان در ارتفاعاتی که هوای خشکی دارند، کمک می کند.

به خاطر این که سونا مانند ورزش های سخت و سنگین است، استفاده از آن باید بسیار عاقلانه باشد. ماندن در سوناهایی که درجه حرارت آن ها از 165 فارنهایت بیشتر نباشد، 25 تا 30 ثانیه مجاز است. اما قانون خاصی نداشته و می توانید تا زمانی که در آن احساس راحتی می کنید، بمانید.

البته در اولین روز 5 تا 10 دقیقه می توان تحمل کرد، اما در عرض یک هفته و در روز هفتم این مدت زمان به 25 تا 30 دقیقه هم افزایش می یابد. گفته می شود، از آن جایی که ضربان قلب افزایش می یابد باید سعی کرد که استفاده از سونا در طول هفته منظم و پایدار باشد.

اگر ورزشکار هستید و می خواهید بعد از تمرین از سونا استفاده کنید، بهتر است در مورد استفاده آن از افراد متخصص در این کار مشورت گرفته تا تعداد دفعات و کیفیت سونا را با کمک آن ها مشخص کنید. اما در حالت کلی توصیه می شود، 30 دقیقه پس از تمرین به سونا رفته و در طول این 30 دقیقه از خوردن نوشیدنی خودداری کنید. زیرا همانطور که پیشتر نیز گفته شد تکنیک این کار دهیدراته شدن بدن است. می توانید به جای نوشیدن آب بطری آبی را پشت گردن خود گذاشته تا خنک شوید.

بعد از سونا، آبرسانی به بدن را بسیار آهسته و طی 2 تا 3 ساعت انجام دهید. تا شوکی به بدن وارد نشده و تمام زحماتتان به هدر نرود.

برای افراد سالم، حمام سونا کاملاً ایمن و بی ضرر است. اما به افرادی که دردهای عضلانی، دردهای مفصلی، تورم، قرمزی، کبودی، خونریزی و زخم دارند، اصلاً توصیه نمی شود، زیرا ممکن است خطر سکته و حمله ی قلبی را افزایش دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

واقعا سونا عالیه. من که معتادشم.
ممنون از سایت خوبتون بچه های فن تریکس.

دکمه بازگشت به بالا