ورزش

آیا سونا به اندازه ورزش برای بدن خوب و مفید است؟

مقایسه مفید بودن سونا و تمرینات ورزشی برای بدن

بر اساس تحقیقات جدید، حس بدن بعد از سونا مانند حس بدن بعد از ورزش و تمرین است. اما واقعاً تا چه حد این امر صحیح بوده و واقعیت دارد؟

1 مقایسه سونا و تمرینات ورزشی


همچنین می توانید برای اطلاع از اینکه “چگونه حمام سونا باعث افزایش عملکرد بدن و بهبود آن می شود؟” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تاثیر حمام سونا بر عملکرد بدن <<<


– یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله “طب مکمل و جایگزین در پزشکی” این گونه بیان داشت که یک جلسه سونای 25 دقیقه ای، همان فواید و مزایایی را برای قلب دارد که تمرینات ورزشی دارند.

– با این حال دانستن این نکته که یک جلسه سونا نمی تواند مزایای کلی تمرینات ورزشی را داشته باشد، بسیار مهم است. زیرا در سونا از ماهیچه ها هیچ استفاده ای نمی شود.

– هرگونه کاهش وزنی که ممکن است بعد از سونا دیده شود، کاملاً موقتی بوده و به دلیل از دست رفتن مایعات از طریق تعرق است.

ممکن است بارها و بارها این عبارت را شنیده باشید که فواید سونا برای بدن به اندازه ی فواید ورزش است؛ اما هیچگاه در مورد میزان صحت آن مطمئن نبوده اید. به احتمال زیاد به خاطر یافتن پاسخ همین سوال است که اکنون مشغول مطالعه ی این مطلب هستید.

محققان آلمانی 19 داوطلب را برای اندازه گیری اثرات فوری استفاده از سونا در سیستم قلبی عروقی استخدام کرده و مطالعات و آزمایشاتی را روی آن ها انجام دادند. فشار خون و ضربان قلب شرکت کنندگان در این مطالعه در حین یک جلسه سونا و 30 دقیقه بعد از آن اندازه گیری شد. در روز دیگری از شرکت کنندگان تست ورزشی روی دوچرخه ثابت گرفته شد. این تست با توان قدرت 50 وات دوچرخه شروع و در هر دقیقه 10 وات به آن اضافه شد تا در نهایت حداکثر به 100 وات رسید.

محققان بعد از انجام این تحقیقات کشف کردند که یک جلسه سونای 25 دقیقه ای، با یک تمرین کوتاه روی دوچرخه ثابت شباهت هایی دارد. قرار گرفتن در معرض گرما در سونا، منجر به افزایش تصاعدی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و همچنین افزایش ضربان قلب شد و بعد از اتمام سونا هر دو به صورت یکنواخت کاهش یافت. چنین نتیجه ی مشابهی در طول فعالیت فیزیکی روی دوچرخه ی ثابت با توان 50 تا 100 وات نیز مشاهده شد. بنابراین حسی که بعد از سونا به وجود می آید، می تواند مانند حس یک تمرین ورزشی باشد.

برخلاف گزارش های قبلی که نشان دهنده کاهش فشار خون در سونا می باشد، امروزه شواهد دریافته است که فشار خون در طول جلسه ی سونا به طور مداوم افزایش می یابد. این اتفاق تاثیر موقتی را روی بدن گذاشته که با یک ورزش ملایم قابل مقایسه است.

نحوه ی کاهش فشار خون بعد از سونا که برای سیستم قلبی عروقی سودمند است، مشابه افزایش و کاهش فشار خون بعد از تمرینات ورزشی است. بنابراین هم سونا و هم ورزش باعث می شوند که بدن در مدت زمان کوتاهی سخت کار کرده و سپس به حالت اولیه ی یا همان پایه ی خود باز گردد. این امر به عملکرد موثرتر سیستم قلبی عروقی کمک می کند.

حال با تمامی این تفاسیر آیا می توان سونا را جایگزین تمرینات ورزشی کنیم؟

در پاسخ به این سوال می گوییم متاسفانه خیر. اگرچه سونا به اندازه ی ورزش برای قلب مفید است، اما برای ماهیچه ها و عضلات هیچ کارایی ندارد. به علاوه اگر ورزش را برای کاهش وزن انجام می دهید، باید بدانید که سونا هیچ تاثیری در کاهش وزن نداشته و سبکی بعد از سونا تنها به خاطر از دست رفتن مایعات بدن بوده که با جایگزین شدن مایعات مجدداً وزن به حالت عادی برمی گردد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا