تغذیهسلامت

چگونه اختلال کم توجهی – بیش فعالی یا ADHD را با کافئین درمان کنیم؟

درمان خانگی اختلال کم توجهی – بیش فعالی یا ADHD با کافئین

اگر چه درمان کم توجهی – بیش فعالی یا ADHD با کافئین، برای برخی افرادی که از این بیماری رنج می برند ثابت شده است؛ اما روشی ثابت شده توسط اطبا نبوده و هنوز اثرات مثبت کافئین برای افراد ADHD با نتایج داروهایی که تجویز می شود برابری نمی کند. کافئین نیز مانند داروهای شیمایی عوارض جانبی دارد؛ هرچند که عوارض جانبی آن بسیار کم است. اما به عنوان یک درمان خانگی و طبیعی، برای درمان و کنترل ADHD افزودن کافئین به رژیم غذایی، می تواند موثر و مفید باشد.


همچنین می توانید جهت آشنایی با انواع اختلالات دیگر، به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های درمان دارویی اختلال تغذیه ای <<<

>>> نحوه برخورد با کودکان دارای اختلال دلبستگی واکنشی <<<


ارزیابی مزایای استفاده از کافئین برای کم توجهی-بیش فعالی

1- محرک بودن کافئین

کافئین دقیقاً مانند بسیاری از داروهایی که برای سرکوب علائم ADHD تجویز می شود، یک محرک است. به خاطر تاثیراتی که کافئین روی مغز می گذارد، زمانی که فردی کافئین مصرف می کند، یک ماده ی شیمیایی کلیدی یعنی دوپامین در مغز افزایش می یابد.

زمانی که فرد مبتلا به ADHD کافئین مصرف می کند، بهتر می تواند اطلاعات را پردازش کرده و احساس آرامش و تمرکز می کند. در عوض مصرف بیش از حد کافئین می تواند عوارض جانبی محرکی مثل استرس و اضطراب ایجاد کند.

اثر بخشی کافئین برای ADHD به دوز مصرفی آن بستگی دارد. دوزهای متوسط بین 200-300 میلی گرم ممکن است منجر به افزایش انرژی، افزایش تمرکز و حال خوب روحی و عاطفی شود. با این حال، دوزهای بیش از 400 میلی گرم می توانند موجب احساس اضطراب و عصبی بودن شوند.

2- جریان خون مغز را کاهش می دهد.

ظاهراً در افراد مبتلا به ADHD این اتفاق، اتفاق خوبی بوده و دقیقاً نقش داروهای ADHD (ریتالین) را ایفا می کند.

جریان خون بر چگونگی پردازش اطلاعات تمرکز و توجهات فرد تاثیر می گذارد.

3- ترکیب کافئین با متیل فنیدیت یا همان ریتالین می تواند باعث سطح بالایی از موفقیت در کنترل ADHD شود.

تحقیقات نشان می دهد، زمانی که این دو در دوز پایینی با هم ترکیب شوند، درمان بسیار خوبی هستند. اما اگر دوز کافئین افزایش یابد، تاثیر آن معادل دارو نخواهد بود.

ارزیابی معایب و جوانب منفی استفاده از کافئین برای اختلال کم توجهی-بیش فعالی

1- انتظار بروز نتایجی متناقض با آنچه گفته شد وجود دارد.

در مطالعات و تحقیقات، نتایجی تحت عنوان کافئین، درمانی برای ADHD که به اندازه داروها موثر باشد به دست نیامده و ثابت نشده است. بنابراین ممکن است استفاده از کافئین هیچ تاثیری نداشته و گویی هیچ دارویی مصرف نمی شود.

2- عوارض جانبی دارد.

اگر چه کافئین به طور وسیعی رفتارهای بیش فعالانه کودکان را کاهش داد، اما این تغییر در رفتار آن ها بدون عوارض جانبی هم نبود. بی قراری، تپش قلب، تحریک پذیری، بی خوابی و اضطراب را افزایش داد.

3- خطر اعتیاد

مطالعات طولانی مدت روی کافئین نشان داده است که کافئین کاملاً اعتیاد آور است. افرادی که کم توجهی – بیش فعالی یا ADHD داشته و از کافئین به عنوان یک درمان استفاده می کنند، خطر اعتیاد در آن ها بالاست. یعنی در صورتی که بخواهند مصرف آن را کاهش داده یا قطع کنند، خطرها و مشکلاتی برایشان به وجود می آید که سردرد یکی از بارزترین آن هاست.

به علاوه کسانی که کافئین زیاد مصرف می کنند، خطر لرزش در بدن و احتمال حمله ی قلبی را در خود افزایش می دهند.

– به یاد داشته باشید که مصرف کافئین در مقادیر بالا بی تاثیر است.

توصیه می شود در کنار کافئین، دیگر گزینه های درمانی را نیز در روتین زندگی خود بگنجانید.

– رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.

– ورزش کنید. تحقیقات نشان می دهد که نیم ساعت ورزش در روز شدت علائم ADHD را کاهش می دهد. به علاوه عملکرد شناختی، خلق و خو، تمرکز و توجه را نیز بهبود می بخشد.

– الگوهای خواب خود را بهبود بخشید. 8 تا 9 ساعت خواب برای بزرگسالان و بیش از این برای کودکان باعث بهبود تمرکز و توجه می شود.

– یوگا و مدیتیشن انجام دهید.

– مصرف داروهای ADHD را نادیده نگیرید.

در پایان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کافئین، مقالات “نحوه کاهش کافئین بدن” و “فواید قهوه بدون کافئین” را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا