ورزش

چگونه اصولی و حرفه ای کوهنوردی کنیم؟

اصول صحیح کوهنوردی

گردش، پیاده روی و قدم زدن در طبیعت و البته کوهنوردی از بهترین راه های کسب انرژی، سلامتی و تناسب اندام است. اما انجام هر کاری احتیاج به دانستن اصول و قواعد خاص خود را دارد. در مورد گردش در طبیعت و کوهنوردی نیز رعایت همین قواعد باعث می شود گردش موثر و کارآمد بوده و در عین حال لذت بخش باشد. پس اگر قصد دارید به طبیعت رفته و از قدم زدن در دل کوه لذت ببرید، ولی در این کار چندان حرفه ای نبوده و تجربه ای ندارید، با فن تریکس همراه باشید تا چگونگی افزایش کارایی و اثربخشی کوهنوردی، و به همان میزان کاهش رنج و زحمت آن را فرا گیرید.

نکاتی برای کوهنوردی بهتر و راحت تر

1- به جای تند و سریع پیمودن مسیر، هنگام صعود به کوه قدرت و انرژی یک نواخت داشته باشید.

بسیاری از افراد بدون توجه به موقعیت، نوع زمین و مسیری که در حال طی کردن هستند، فقط سعی دارند به هر شکلی که شده سریع مسیر را طی کرده و به قله ی کوه برسند. یعنی سرعت راه رفتن همیشگیشان را حفظ کرده و همان گونه که در حالت عادی و بر روی سطوح مسطح راه می روند به کوه نیز صعود کنند و با تلاش زیاد و خسته کردن خود و البته سوزاندن انرژی مضاعف، فقط از کوه بالا بروند. متاسفانه باید بگوییم که این کار فقط اتلاف انرژی است.

اصول کوهنوردی بدین گونه است که وقتی در حال بالا رفتن از مکانی شیب دار مثل کوه یا تپه هستید، باید سرعت را بسیار کاهش داده و با آرامش هر چه بیشتر قدم بزنید. اصلاً به خودتان فشار نیاورید و زمانی که به مکانی مسطح و هموار و یا سرازیری رسیدید، سرعت را افزایش دهید. توجه داشته باشید که چیزی که در طول مسیر به آن احتیاج دارید ثبات و یک نواختی سرعت حرکتتان نیست، بلکه مصرف کردن انرژی به صورت یک نواخت در کل طول مسیر است. برخی از ورزشکاران و کوهنوردان از مچ بند های ضربان سنج یا همان دستبند های هوشمند استفاده می کنند تا ضربان قلب خود را مشاهده کرده و با حفظ ثبات آن، اطمینان حاصل کنند که به صورت یک نواخت قدم زده و انرژی خود را به صورت یک نواخت در کل مسیر تقسیم می کنند. شما نیز می توانید از چنین دستگاه هایی استفاده کنید و یا اگر امکان تهیه ی آن را ندارید، سعی کنید با حفظ ثبات و یک نواختی نفس کشیدنتان، ضربان قلب را نیز ثابت کنید. با این کار مصرف انرژی به صورت یک نواخت در طول مسیر تقسیم شده و به قول معروف آهسته و پیوسته حرکت خواهید کرد.

هنگام بالا رفتن از شیب قدم های کوتاه و در جاهای هموار قدم های بلند بردارید. به این ترتیب سرعت افزایش یافته ولی انرژی حفظ می شود. به خصوص اگر قصد کوهنوردی و گردش به مدتی طولانی را دارید.

2- از کرم ضد آفتاب و حشره کش استفاده کنید ولی سعی کنید آن ها را بالای چشم ها نزنید.

در هنگام صعود به کوه مدت زمان زیادی را در معرض نور خورشید خواهید بود. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب 15 دقیقه قبل از حرکت ضروری است. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که توسط حشرات گزیده می شوید، حتماً از پماد دافع حشرات نیز استفاده کرده تا مطمئن شوید در طول مسیر از این بابت مشکلی برایتان پیش نمی آید.

توصیه می کنیم از کلاه آفتابی استفاده کرده و از زدن کرم و پماد در بالای چشم ها و روی پیشانی خودداری کنید تا کرم در اثر گرم شدن درون چشم ها چکیده نشود. بهتر است اگر فصل بهار را برای پیاده روی و کوهنوردی انتخاب می کنید، و جزء افرادی هستید که حشرات بسیار دوستتان دارند، اسپری دافع حشرات را روی صورت (پایین چشم ها) و کلاهتان نیز بزنید.

3- عینک و کلاه آفتابی ضروری است.

3 آشنایی با اصول کوهنوردی

استفاده از یک کلاه آفتابی لبه دار از آن جایی که شما را از آفتاب، باران، حشرات، سرما و احتمالاً برخورد شیء به سرتان محافظت می کند بسیار ضروری است. مزیت دیگر استفاده از کلاه که در مورد قبلی نیز اشاره شد، جلوگیری از ورود مواد شیمیایی کرم و پماد مثل DEET به چشم ها می باشد. زیرا با وجود کلاه لازم نیست کرم را روی پیشانی بزنید.

عینک نیز از این جهت ضرورت دارد که از چشم ها در مقابل اشعه ی شدید خورشید محافظت می کند. مخصوصاً اینکه مدت زمان زیادی چشم ها در معرض نور خورشید قرار می گیرند.

4- اسباب سفر به کوه را اصولی ببندید.

4 آشنایی با اصول کوهنوردی

5 آشنایی با اصول کوهنوردی

6 آشنایی با اصول کوهنوردی

اگر از کوله پشتی استفاده کرده و کوله را کاملاً پر می کنید، به یاد داشته باشید که زیپ آن را مانند تصویر در وسط نبندید. زیرا وقتی از کوه بالا می روید فشار ناشی از مواد موجود در کوله پشتی و جنبش آن ها به بدنه ی کیف، زیپ را باز کرده و باعث بیرون ریختن مواد می شود. زیپ ها همان طور که در تصویر مشخص است باید در طرفین بسته شوند.

همچنین سعی کنید مانند تصویر از کوله پشتی هایی استفاده کنید که بند کمر داشته و کوله را محکم روی کمر چفت می کنند. این گزینه باعث می شود به جای اینکه تمام وزن کوله پشتی روی شانه ها باشد، وزن آن پخش شده و احساس ناراحتی نکنید. به علاوه این چفت شدن روی بدن باعث می شود احساس کنید کوله بخشی از وجودتان بوده و وسیله ای اضافی را به دوش نکشیده اید که حمل آن برایتان رنج آور باشد.

استفاده از بند قفسه ی سینه اختیاری بوده اما بهتر است استفاده شود. زیرا کوله را هر چه محکم تر به بدن می چسباند. در مورد استفاده از بطری آب نیز دقت کنید که برای حفظ تعادل کوله پشتی و جلوگیری از یک وری شدن آن و راحتی خودتان دو بطری در دو طرف کوله پشتی قرار دهید.

5- از عصای کوهنوردی استفاده کنید.

داشتن عصای کوهنوردی برای افرادی که در کوهنوردی حرفه ای نبوده و تفریحی به کوه می روند، ضروری است. زیرا برای گذر از جریان ها و گذرگاه ها، مسیر های تنگ و لغزنده و مسیرهایی با احتمال سقوط، بسیار به کار می آید. همچنین اگر با باری سنگین روی مسیرهایی لغزنده مثل برف و یخ در حال حرکت باشید، باعث ایجاد ثبات بیشتر پاهای شما روی زمین می شود. به علاوه فشار وارده بر روی مفاصل را در طول کوهنوردی کاهش می دهد. به گونه ای که اگر تکنیک های استفاده از آن را بدانید با سرعت بیشتری حرکت کرده و کالری بیشتری می سوزانید در حالی که اصلاً خسته نمی شوید.

6- به طور منظم استراحت کرده و سوختگیری کنید.

گاهی بدنمان قبل از این که احساس تشنگی کنیم به آب احتیاج دارد. گاهی نیز احساس خستگی در مسیر، ناشی از گرسنگی است. پس برای جلوگیری از احساس گرسنگی و تشنگی و مواجهه با مشکلاتی که در پی دارند، هر 90 دقیقه یکبار استراحت کرده و آب و خوراکی بخورید. گاهی نیز ممکن است در کفش و پاهایتان حس ناخوشایندی مثل ورم یا تاول داشته باشید. در این هنگام حتماً به یاد داشته باشید که باید جوراب هایتان را عوض کنید.

اگر می خواهید بدنتان بهترین، بیشترین و موثرترین عملکرد را از خود نشان دهد، سعی کنید قبل از تحلیل رفتن انرژی و احساس گرسنگی، تشنگی و یا استراحت توسط بدن، تمامی نیازهای آن را بر طرف کنید.

7- بعد از رسیدن به قله ی کوه ساعاتی را به لذت بردن از طبیعت پاک و گرفتن انرژی مثبت از آن پرداخته و آرامش را در وجودتان القا کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
instructables




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا