تغذیهسلامت

مضرات، عوارض جانبی و موارد منع مصرف چای و دمنوش نعناع

عوارض جانبی و موارد منع مصرف نعناع

نعناع به خاطر عطر و طعم بسیار خاصی که دارد در بسیاری از محصولات خوراکی، آرایشی بهداشتی و حتی دارویی به شیوه های مختلف استفاده می شود. اما همه ی ما می دانیم که هیچ چیزی خوب یا بد مطلق نبوده و چیزی کاملاً نسبی است. متاسفانه برخی تصور می کنند گیاهانی که جنبه ی دارویی دارند از هر نظر ایمن و بی ضرر بوده و مصرف آن ها هیچ منعی ندارد. همین امر باعث شده است که نعناع یکی از پر کاربردترین گیاهان دارویی باشد که تقریباً در همه ی منازل یافت شده و مصرف آن به صورت چای و دمنوش بسیار پرطرفدار است.

1 موارد منع مصرف دمنوش و چای نعناع

باید بگوییم که چای نعناع نوشیدنی لذت بخش و شگفت انگیزی است. بهترین راه برای بهره بردن از خواص نعنا، مصرف آن به صورت دمنوش است. چرا که دارای کافئین بوده، سیستم ایمنی را افزایش داده و استرس و خستگی را کاهش می دهد. اما کاملاً ایمن و بی ضرر هم نبوده و عوارضی نیز دارد. که آشنایی با آن ها خالی از لطف نیست.

2 موارد منع مصرف دمنوش و چای نعناع

1- برای افراد مبتلا به عفونت های گوارشی توصیه نمی شود.

افرادی که دارای مشکلات سوء هاضمه هستند باید بدانند که چای نعناع مشکلشان را تشدید می کند. همچنین با داروهای مربوط به این بیماری نیز تداخل ایجاد می کند. در واقع در دارو نفوذ کرده و عوارض جانبی دارو را بیشتر می کند.

2- قند خون را کاهش می دهد.

دمنوش نعناع یکی از قوی ترین عناصر کاهش قند خون می باشد. این چای می تواند با داروهای دیابت واکنش داده و در عملکرد آن ها اخلال ایجاد کند. بنابراین مصرف آن توسط افرادی که مبتلا به دیابت هستند، اصلاً توصیه نمی شود.


برای اطلاع بیشتر در رابطه با درمان دیابت به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های درمان دیابت <<<


3- ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت زا

عوارض جانبی چای نعناع می تواند منجر به ایجاد واکنش های آلرژیک شود. سردرد، سندرم پای بی قرار و زخم دهان برخی از علائم آلرژی و حساسیت به دمنوش نعناع است. در صورت مشاهده ی این علائم از مصرف چای خودداری کرده و با پزشک مشورت کنید.

4- به افراد مبتلا به رفلاکس معده اصلاً توصیه نمی شود.

افرادی که به فتق هیاتال یا رفلاکس معده (برگشت اسید معده به مری) مبتلا هستند، باید از مصرف چای و دمنوش نعناع اجتناب کنند. این در حالی است که برخی افراد مبتلا به رفلاکس معده ادعا می کنند که با خوردن چای نعناع علائم بیماریشان تسکین می یابد. اما برخی دیگر نیز علائمشان تشدید می شود. با این حال به دلیل این که نعناع اسفنکتر را شل می کند، باعث برگشت اسید به مری شده و توصیه می شود که این افراد از مصرف دمنوش نعناع خودداری کنند.

5- اثرات قاعدگی آور دارد.

روغن نعناع دارای اثرات ازدیاد قاعدگی است. به این دلیل که ممکن است جریان خون، رحم را تحریک کرده و بارداری را در معرض خطر قرار دهد. اگرچه چای نعناع حاوی مقدار کمی از این اثرات است، اما بهتر است از مصرف این چای در دوران بارداری خودداری کرده یا قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید. زنان باردار و شیرده باید از مصرف نعناع در هر فرم و شکلی اجتناب کنند.

6- برای نوزادان بسیار قوی است.

چای نعناع برای کودکان و نوزادان بسیار قوی است. ممکن است دچار تنگی نفس و سوزش در دهان شوند. بهتر است قبل از دادن آن به نوزادان و اطفال، با پزشک مشورت کنید. توصیه می کنیم به هیچ وجه به درمان های خانگی دیگران عمل نکرده و بدون مشورت با پزشک، حتی دوز بسیار کوچکی از محصولات نعنایی از جمله دمنوش را به اطفال ندهید.

7- تداخلات دارویی ایجاد می کند.

چای نعناع با برخی از داروهای خاص تداخل ایجاد می کند. داروهایی که برای اسید معده، فشارخون، دیابت و سیکلوسپورین تجویز شده اند، با چای نعناع تداخلات دارویی ایجاد کرده و اثرات و عوارض جانبی آن ها را تشدید می کند. پس اگر از این داروها مصرف می کنید بیخیال دمنوش نعنا شوید.

8- ناراحتی معده

یکی از عمده عوارض جانبی چای نعناع، ناراحتی جدی معده است. اسهال، درد عضلانی، گرفتگی، خواب آلودگی، لرز و کاهش ضربان قلب نیز از دیگر عوارض جانبی مصرف بیش از حد چای نعناع می باشد.

9- زخم معده

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند افرادی که دچار زخم معده هستند، به شدت از خوردن چای نعناع خودداری کنند. زیرا حاوی مانتول بوده که زخم معده را تشدید و آسیب را بیشتر می کند.

با همه ی این تفاسیر توصیه می کنیم قبل از مصرف چای نعناع و یا هر نوع داروی گیاهی دیگر اطلاعات کاملی را در مورد فواید، خواص و مضرات آن به دست آورید و اگر برایتان مضر نبود آن را مصرف کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا