سلامت

چرا بوی عرق و بدن افراد گیاهخوار خوشبو تر از دیگران است؟

علت خوشبوتر بودن بوی عرق و بدن افراد گیاهخوار

مسئله ی بوی عرق و بدن در گیاهخواران به سال های بسیار دور و درازی برمی گردد. زمانی که استیو جابز به عنوان یک کارگر در Atari کار می کرد، معتقد بود برای اینکه در حین کار بوی عرق بدی نداشته باشد، باید از رژیم گیاهخواری پیروی کند. همین اعتقاد او باعث می شد که کمتر از افراد همه چیز خوار حمام کند.

1 علت خوشبو بودن بوی عرق افراد گیاهخوار

این تئوری جابز، که گیاهخوار بودن باعث می شود بدن او بوی بهتری داشته باشد، ابتدا بی منطق به نظر رسید. هیچ کس آن را باور نداشت و همه به درست نبودن این ادعا اعتقاد داشتند. اما محققان دست از این مسئله برنداشته و کارهایی که در این رابطه انجام دادند، این ادعا را این گونه تفسیر کرد که گیاهخواران عرق خوشبوتری نسبت به دیگران ندارند، بلکه احتمالاً تمام وجود و بدنشان بوی بهتری می دهد و در واقع بوی تنشان خوب است.

طبق تحقیقات و مطالعاتی که در پی این مسئله صورت گرفته و در نشریه ی Chemical Senses در سال 2006 نیز منتشر شد، خوردن گوشت روی بویی که دیگران از ما استشمام می کنند تاثیر می گذارد. مطالعه ی کوچکی ترتیب داده شد تا تاثیر مصرف گوشت قرمز را روی میزان خوب و قابل تحمل بودن بوی بدن تست کند. از 17 مرد شرکت کننده خواسته شد که به مدت 2 هفته گوشت یا رژیم غذایی عادی روزانه را مصرف کنند. در 24 ساعت پایانی، پدهایی به شرکت کنندگان داده شد تا برای جمع آوری بوی بدن بپوشند. سپس این پدها توسط 30 زن در فاکتورهای مختلف، از جمله بوی خوش و قابل تحمل، مردانگی و جذابیت رتبه بندی شد. یک ماه بعد مجدداً همین آزمایش با همین افراد تکرار شد. اما این بار هر فردی رژیم غذایی متفاوتی داشت و کاملاً هم برعکس رژیم غذایی بود که قبلاً خورده و تست داده بودند.

نتیجه ی مطالعه از این قرار شد که عرق شرکت کنندگانی که رژیم غذایی گیاهخواری داشتند، بدون بوی آزار دهنده و بسیار قابل تحمل تر از کسانی بود که از رژیم گیاهخواری پیروی نکرده بودند. زنان نیز به بوی بدن افرادی که گوشت نخورده بودند، رتبه ی بیشتری از نظر بوی خوب و قابل تحمل و شدید نبودن آن دادند.


با مراجعه به لینک زیر طرز تهیه انواع میان وعده مناسب افراد گیاهخوار را بیاموزید.

>>> طرز تهیه انواع میان وعده مخصوص افراد گیاهخوار <<<


این مطالعه و آزمایش ثابت کرد که خوردن گوشت، موجب می شود که عرق و بدن بوی بدی داشته باشد. در نتیجه، آزمایش نظریه ی استیو جابز را تائید کرد.

با این حال به یاد داشته باشید که حتی برخی گیاهان نیز می توانند زمانی که به صورت عرق از منافذ پوستی خارج شده و یا هضم می گردند، بوی بسیار بدتری را از عرق گوشت و غذاهای گوشتی ایجاد کنند. گیاهانی مثل سیر، زیره ی سبز و کاری که بسیار بوی قوی دارند.

واقعیتی هم وجود دارد که گاهی خود عرق بدون دخالت خوراک مصرفی، بوی گند می دهد. در حالت کلی دو نوع عرق وجود دارد: اکرین (Eccrine) و آپوکرین (Apocrine). اکرین از غدد عرقی که در سرتاسر بدن وجود دارند ترشح شده که بوی خاصی ندارد. آپوکرین از غددی که زیر بغل، کشاله ی ران و دست و پا وجود دارند ترشح می شود؛ که سرشار از چربی و پروتئین بوده و با ترکیب با باکتری هایی که در این قسمت ها روی پوست وجود دارند، بوی گندی را به وجود می آورند.

بنابراین صددرصد بوی بد عرق، ربطی به تغذیه ندارد. بهداشت فردی نیز در کنار خوراک نقش بسیار مهمی را در از بین بردن بوی بد عرق ایفا می کند.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را نیز به شما پیشنهاد می دهد.

>>> روش درمان و جلوگیری از عرق چشایی <<<

>>> چگونگی ساخت پد ضد عرق گیر مخصوص زیر بغل <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
health.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

این مطلب دقیقا عکس واقعیته.
بدن افراد گیاهخوار بوی بسیار بدی را از خود متصاعد می کند.

دکمه بازگشت به بالا