روانشناسی

چگونه می توان با استرس ناشی از کارهای پر مشغله مقابله کرد؟

مقابله با استرس ناشی از کارهای پرمشغله

کار کردن زیاد و سر و کله زدن با کوله باری از مسائل کاری می تواند باعث بیماری شود. به خصوص اگر بخواهد تمام روز و زندگی ما را در برگیرد. به همین دلیل لازم است که، هر روز ساعاتی را به آرامش روحی و جسمی خود اختصاص دهیم. استرس در حد متوسط برای هر انسانی لازم است و باعث می شود، وی خود را با محیط اطراف و شرایط جامعه سازگار کند. در واقع این نوع استرس، از آنجایی که انسان را وادار به کار و فعالیت می کند مثبت است. اما همین استرس نیز اگر بیش از حد و طولانی شود؛ تاثیرات مخرب زیادی روی سلامتی انسان می گذارد. متاسفانه، امروزه همه انسان ها به نوعی با استرس که بنا بر عوامل زیادی چون شرایط زندگی، روابط خانوادگی، درگیری های کاری و… شکل می گیرد، مواجه هستند.

زمانی که انسان استرس می گیرد، بدن آماده می شود تا با شرایط غیر منتظره مواجه شود، بنابراین در این شرایط همیشه آماده است تا از خود واکنش نشان دهد. بدن در این حالت، مقدار زیادی انرژی تولید می کند. سیستم گردش خون و غدد با سرعت بالایی کار می کنند و ماهیچه ها منقبض و سفت می شوند.

اگر این انرژی انباشته شده از بدن خارج نشود، فرد ناراحت بوده، حال روحی خوبی نداشته و حالت تهاجمی می گیرد. ادامه داشتن این تنش ها، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. به همین دلیل، استرس به طور وسیعی عامل بسیاری از بیماری ها نامیده می شود. بنابراین بسیار اهمیت دارد که تکنیک های به آرامش رسیدن را دانسته و تاثیرات بد و مخرب استرس را کاهش دهیم. پس سعی کنید لحظاتی از زندگی را به تمرین و به دست آوردن آرامش بپردازید.

برای حصول آرامش بعد از تنش ها و استرس های کاری با این مقاله از وب سایت فن تریکس همراه باشید.

دم و بازدم

تنفس صحیح بزرگترین راه مقابله با استرس است. در حالت راحتی دراز بکشید و تنفستان را تماشا کنید. نفس را از ریه خارج کنید، چند لحظه صبر کنید، سپس نفس را وارد ریه کنید تا دیافراگم بالا بیاید. این کار را چند باری تکرار کرده و روی تنفستان تمرکز کنید. سپس سعی کنید در عضلات کشش ایجاد کرده و آن ها را ریلکس کنید. هوا را وارد ریه ها کرده، نفس را نگه دارید و عضلات را سفت کنید. سپس نفس را رها کرده و همزمان عضلات را نیز تا جایی که امکان دارد شل کرده و ریلکس شوید. این کار را ابتدا از پاها شروع کنید. سپس به آرامی به سمت شانه ها حرکت کرده و به عضلات گردن و صورت برسید. بعد از چند دقیقه، احساس بسیار خوشایندی خواهید داشت. هنر درست نفس کشیدن، پایه و اساس مدیتیشن است. پس لباس راحتی بپوشید، سپس مکانی خلوت و پر از آرامش که هیچ کسی مزاحمتان نشود را بیابید، دراز بکشید و حالت بدنتان را به راحت ترین و ریلکس ترین شکل ممکن در آورید. روی تنفستان تمرکز کرده اجازه دهید افکارتان پرواز کرده و از سرتان دور شوند. مرحله ی بعدی صحبت کردن با خودتان است. حرف هایی که در ذهنتان است و باعث آشوب ذهنی می شود را به زبان بیاورید و با حرف زدن با خودتان، بیرون بریزید. بعد از آن سعی کنید صحنه های زیبایی را تصور کنید. نه تنها صحنه و صداها، بلکه احساسات را نیز جلوی چشم آورید. این روش تخلیه ی انرژی، بسیار موثر بوده و توسط بسیاری از افراد استفاده می شود.

1 مقابله با استرس بعد از کارورزش

درگیر کردن فیزیکی بدن نیز از بزرگ ترین راه های کاهش استرس و رسیدن به آرامشِ بعد از یک روز کاری پرمشغله و پر استرس است. چرا که ورزش، باعث می شود، تمام ارگان های بدن تحریک شوند. همین امر سبب می شود تا، قسمت های مختلف بدن با هم هماهنگ شده و عملکردشان بهبود یابد؛ کل اندام های بدن و نوع تنفس تحت کنترل قرار گیرد و در نتیجه انرژی بی وقفه ای در بدن جاری می شود که سلامت بدن را تضمین می کند. ورزش ژیمناستیک بر همین اصول استوار است. فرم های ژیمناستیک، که شامل تکرار حرکات: برای رهایی از گرفتگی بدن، تمرین و یادگیری کشش عضلات و ریلکس کردن آن ها هستند، بهترین حرکات برای از بین بردن استرس می باشند. ورزش فیزیکی باعث می شود بدن اندروفین بیشتری ترشح کند و این ماده توسط گردش خونی که به واسطه فعالیت بدنی سریع تر جریان پیدا کرده است، در مغز، با گیرنده های مغز تداخل پیدا می کند و درد را سرکوب می کند در نتیجه باعث تقویت و بهبود عملکرد ذهن و روان می شود و تمام تنش ها را از بدن خارج می کند.

تغذیه

علاوه بر ورزش تغذیه ی مناسب هم نقش بسیار زیادی در تسکین حال روحی و تنش های روانی دارد. افرادی که تنش ها و استرس های کاری را با خود به منزل می برند، باید سعی کنند تغذیه ای سرشار از ویتامین B، B6 و منیزیم داشته باشند و میزان دریافتی قندها، شکر و کافئین را کاهش دهند. چرا که این مواد تاثیر لحظه ای داشته و هنگامی که عملکردشان در بدن پایان یابد، حتی بیش از پیش در فرد، احساس بی علاقگی، استرس و تنش به وجود می آورند.

هندی ها معتقدند که هر فرد، یک خانه با چهار اتاق می باشد. اتاق جسم، اتاق روح، اتاق احساس و اتاق ذهن. کسی که بتواند از یک خانه مراقبت کند، کسی است که از هر 4 اتاق مراقبت می کند. برای انجام این کار که باعث می شود همیشه خوب بوده، سالم بمانیم و بر بیماری ها غلبه کنیم، بسیار مهم است که، بدن را از هر آلودگی، چه جسمی و چه روحی تمیز کنیم. ذهنمان را ارتقا بدهیم و روحمان را تعالی بخشیم. باید دانست هر انسانی به چیزهایی منحصر به فردی گرایش داشته و از آن ها انرژی می گیرد تا با آن ها آلودگی های جسم و جانش را از بین ببرد. سعی کنید آن ها را در خود یافته و با استفاده از آن ها روی خودتان کار کنید.

کسی که جسم و جانش سبک است، روحیه ی شادی دارد و خود را برای رویارویی با موانع زندگی آماده کرده است، بسیار راحت تر می تواند با مشکلات کنار بیاید و بر آن ها غلبه کند.

از گیاهان کمک بگیرید.

از دیگر راه های رسیدن به آرامش، که از نظر روانشناسی تاثیر آن ها ثابت شده است، استفاده از گیاهان است.

دم نوش گل پونه

مقداری لیمو را درون یک لیوان آب جوش ریخته و گل پونه را به آن اضافه کنید. 15 دقیقه آن را کنار گذاشته تا دم بکشد و سپس میل کنید. این دمنوش برای بی خوابی های ناشی از تنش و استرس بسیار موثر است.

دم نوش گیاهان مخلوط

به میزان مساوی بابونه، مرزنگوش، نعناع و زیره را با هم مخلوط کرده و آن را در یک لیوان آب جوش بریزید. 15 دقیقه آن را کنار گذاشته تا دم بکشد. سه مرتبه در روز، قبل از هر وعده غذایی، نصف لیوان از این دمنوش را تهیه کنید و میل نمایید. این دمنوش برای کسانی که اعصابشان زود تحریک شده و بد خلق می شوند، بسیار موثر است.

استرس حاد

اگر از آن دسته افرادی هستید که شغل بسیار پر استرسی دارید؛ به طوری که بعد از اتمام کار احساس می کنید دست ها و بازوهایتان درد می کند، بدنتان گرفته و نمی توانید خود را ریلکس و آرام کنید، باید سریعاً به دنبال راهی باشید تا آرامش را به بدنتان باز گردانید. استرس کل بدن را درگیر کرده، حالتی تهاجمی به آن می دهد و بدن را آماده ی جنگ می کند. زمانی که سطح استرس بسیار بالا می رود، عضلات شدیداً منقبض می شوند و تپش قلب بسیار بالا می رود که اگر سریعاً درمان نشود عواقب بسیار بد و جدی خواهد داشت.

پس اگر جزء این دسته افراد هستید بعد از اتمام کار و رفتن به منزل حتماً اقدامات زیر را انجام دهید:

• گرفتن دوش آب داغ گزینه ی بسیار خوبی برای رهایی از استرس و تنش است. زیرا عضلات را شل می کند و گردش خون افزایش می یابد. مخصوصاً در روزهای سرد زمستان که امکان دویدن و پیاده روی در هوای آزاد نیست.

• همان طور که قبلاً هم گفته شد، ورزش نقش بسیار اساسی در رفع هرگونه تنش و استرس در بدن را دارد. برای شرایط پر استرس فعلی شما، ورزش بعد از کار بسیار ضروری است.

• از تصورات ذهنی مثبت خود استفاده کنید و خاطرات خوش و اتفاقاتی در زندگی، که به شما آرامش می دهند را تصور کنید. تا ساعت ها غرق در افکار و روزهای خوشتان شوید. خواهید دید که مانند پاک کنی عمل کرده و همه ی استرس ها و تنش هایتان را پاک می کند.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> چگونه کورتیزول خون یا هورمون استرس را کاهش دهیم؟ <<<

>>> مدیتیشن در محل کار برای رسیدن به آرامش و کاهش استرس <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
slowdigital




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم

خیلی ممنون از راهنماییتون من واقعا استرس کاری شدیدی دارم حتما این روش ها رو انجام میدم. سپاس فراوان از وبسایتتون

دکمه بازگشت به بالا