روانشناسی

روشهایی برای داشتن شنبه های شاد

روش های سپری کردن شنبه ای شاد و دوست داشتنی

شنبه ها، یعنی اولین روز هفته برای اکثر افراد روزی سخت، طاقت فرسا و خسته کننده است به گونه ای که می توان گفت اکثر افراد مخصوصاً شاغلان و دانش آموزان از آن بیزارند.

شاید هیچ کدام از ایام هفته به اندازه ی شنبه روزی سخت و آزار دهنده نباشد. یک بررسی و مطالعه در سال 2016 نشان داد که تقریباً 64 درصد افراد در روزهای شنبه خسته و افسرده بوده و هیچ انگیزه ای برای کار کردن ندارند و با ترفندهای مختلفی مثل خوردن مداوم قهوه و چای سعی می کنند خستگی خود را در این روز برطرف کرده و با گوش دادن به موسیقی، از زیر کار در رفتن و کارهایی مشابه آن این روز را سپری کنند.

بنابراین می توان گفت این روز به عنوان روزی نحس در خیال برخی از افراد ثبت شده و تقریباً همه از آن غولی بزرگ ساخته اند. در حالی که این تصور و نگرش کاملاً اشتباه است و باید آن را از بین برد. چرا که اولین روز هفته و همه ی اتفاقاتی که در آن می افتد کیفیت روزهای بعدی را رغم می زند. پس اجازه ندهیم یک تصور غلط و تلقین خستگی و نداشتن انگیزه، بازدهی کل هفته را پایین آورد. سعی کنید با راهکارهای زیر شنبه را به روزی دوست داشتنی برای خود تبدیل کنید.

1- ذهنیت خود را عوض کنید.

این تصور که شنبه روز نحس، خسته کننده و نفرت انگیز است را به طور کامل از ذهن خود پاک کرده و غر زدن به جان شنبه ها را فراموش کنید. گفته می شود بیان این تصور با دیگران و دست به دست کردن آن در صفحات اجتماعی، این نگرش را تقویت کرده و بر عمق فاجعه می افزاید. به قول معروف شنبه هیچ کس را نکشته و زندگی هیچ کسی را نابود نکرده است. پس بهتر است کمی منطقی با قضیه کنار آمده و این دیدگاه بی ریشه را کلاً از ذهن خود دور کنیم و به این باور برسیم که شنبه هم یک روز مانند همه ی روزهای دیگر در تقویم است.

به جای داشتن ذهنیت منفی برای این روز، نگرش های مثبت را در ذهن تقویت کرده و با خود بگویید: شما روز جدیدی را در هفته آغاز می کنید و مهم بودن شنبه برایتان بدین معناست که شما شاغل هستید و ایام هفته یعنی شنبه و یکشنبه بودن برایتان اهمیت دارد. در موقعیتی قرار دارید که برای خود هدف داشته و در جهت هدف در حال تلاش هستید. درآمد داشته و مستقل هستید. چیزی که شاید بسیاری آرزوی آن را داشته باشند. شبکه های اجتماعی را کنار گذاشته و شیرینی موقعیتی که دارید را با تلخی تصورات بی اساس از بین نبرید و سعی کنید با لذت بردن از زندگیتان شادتر زندگی کنید.

2- مسائل و مشکلاتی که باعث می شود شنبه برایتان آزار دهنده باشد را بیابید.

اگر دائماً نسبت به روز شنبه حس بدی داشته و حالتان در این روز بد است، سعی کنید ریشه یابی کنید که این حس از کجا نشأت می گیرد. آیا واقعاً این حس از یک نگرش غلط گرفته و چنین گسترده شده است یا آیا مسئله ای وجود دارد که شما را آزار می دهد؟ آیا شنبه ها فشار و استرس کاریتان بیشتر است؟ آیا در محل کار در روزهای شنبه با فردی مشکلی دارید و همین باعث بیزاری شما از شنبه شده است؟ و… هنگامی که ریشه ی حستان را بیابید می توانید به راحتی با آن روبه رو شده و آن را تغییر دهید و راه حلی را برای این مشکل بیابید و آن را از بین ببرید. در نتیجه شنبه ها را بدون مشکل و با اشتیاق آغاز می کنید.

3- خود را برای شنبه آماده کنید.

با یک برنامه ریزی اصولی در آخر هفته ها، اول هفته ای عالی، بدون استرس، شاد و سرزنده ای را آغاز کنید. باید سعی کنید در روزهای هفته احساس رضایت و خشنودی داشته باشید و این امر فقط با یک برنامه ریزی منظم صورت می گیرد. پس کارهایی که باید در روزهای پایان هفته و تعطیلات برای لذت بردن از این روزها و استراحت انجام دهید را به همراه آمادگی های لازم برای شنبه، طی برنامه ای منظم ترتیب دهید. این گونه هم ذهنتان آرامش یافته و دغدغه و استرس هیچ چیز را نخواهید داشت و هم با برنامه ریزی استراحتی کامل داشته اید. همین باعث می شود هر چه پر انرژی تر و بدون داشتن حسی بد به شنبه، هفته را آغاز کنید.

4- به خودتان احترام بگذارید.

انجام کارها و فعالیت هایی که از آن ها لذت می برید و حس خوبی را در شما القا می کند را به روزهای شنبه موکول کنید. این کار در به وجود آمدن حسی خوب نسبت به روز شنبه بسیار موثر است. مثلاً اگر دوستدار ورزشی خاص هستید یا کلاس و فعالیتی را برای خود در نظر گرفته اید، آن را طوری برنامه ریزی کنید که شنبه ها بعد یا قبل از رفتن به سرکار به آن مشغول شوید. یا اگر از پیاده روی یا رانندگی در مسیری خاص جهت رفتن به سرکار لذت می برید، آن را فقط به روزهای شنبه اختصاص دهید. قرارهای دوستانه و ملاقات با افرادی که دوستشان دارید را به روزهای شنبه موکول کنید تا حال دلتان با شنبه خوب باشد.

5- در محل کار روابطی دوستانه ایجاد کنید.

داشتن روابطی دوستانه در محل کار نه تنها در شادتر بودن روزهای شنبه، بلکه در شاد سپری کردن کل هفته بسیار موثر است. تحقیقات نشان می دهد که داشتن بهترین دوست در محل کار، شاخصی قوی برای ایجاد مشارکت در کار و افزایش بازدهی و کیفیت آن است. برای مثال زنانی که در محل کار دوستانی دارند، شادتر بوده و مشارکت و کیفیت کارشان دوبرابر (63%) بالاتر از زنانی است که هیچ دوست و رفیقی در محل کار نداشته و همیشه با خود تنها هستند.

روابط اجتماعی اولین کلید ایجاد شادی و حس مثبت چه در خانه و چه در محل کار است. فقط کافیست کمی فکر کنید که داشتن روابطی شاد و دوستانه با افرادی که با آن ها کار می کنید چقدر می تواند در ذوق، شوق و سرزندگی در رفتن به سر کار و دیدار مجدد بعد از تعطیلات تأثیر داشته باشد.

6- برای دیگران مفید واقع شوید.

روزتان را با انجام یک عمل خیر و مهربانی کردن به دیگران آغاز کنید. حتی کاری بسیار کوچک مثل دادن صندلیتان در اتوبوس به افراد دیگر یا راهنمایی برای پارک کردن خودرو و امثال این ها. این کار در تنظیم کردن احوال و داشتن حسی مثبت در کل روز بسیار موثر است. زیرا هنگامی که کاری را برای دیگران انجام می دهیم گیرنده های حسی، پیامی مبنی بر انجام عملی خوشایند را به مغز می رسانند و مغز نیز در پاسخ اندورفین ترشح کرده و حالمان را خوب می کند.

7- برای کار و زندگیتان هدف تعیین کنید.

وجود یک هدف که در آخر روز شنبه محقق شود. به اضافه ی هدفی بزرگ که با کار و تلاش و سپری کردن روزها و البته شنبه ها یکی پس از دیگری به دست می آید، عاملی انگیزشی در روزهای کاری را در شما به وجود آورده و احساسات مثبتان را هر چه بیشتر می کند. همین باعث می شود روزها هر چه شادتر و با انگیزه ای بیشتر سپری شوند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
fastcompany




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا