سلامت

علت تلخ و ترش شدن دهان چیست؟

اگر تجربه ی مزه ی ترشی، تلخی و یا حتی فلزی را در دهان داشته اید، قطعاً می دانید که علت آن قهوه ای که اول صبح خورده اید نیست. این شرایط در واقع از وجود یک مشکل و مسئله ای مربوط به سلامت بدن گزارش می دهد. البته تجربه ی آن تنها به صورت مکرر و دائمی نگران کننده است. به همین دلیل علت، درمان و روش های جلوگیری از بروز آن را بدانید.

چه چیزی باعث به وجود آمدن چنین شرایطی می شود؟

به وجود آمدن طعمی خاص در دهان (فلز، ترشی، تلخی) نشان دهنده ی تغییر قدرت چشایی انسان است و می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد. قبل از هر چیزی اگر این مشکل را دارید، این نکته را در مورد خودتان در نظر داشته باشید که آیا طعم چیزی که می خورید از تمام نقاط زبان حس می شود یا نه؟ تمام سطح زبان باید تمام طعم های مختلف موجود در غذا را حس کنند و در واقع نباید یک طعم خاص مثل ترشی را فقط روی یک نقطه ی خاصی از زبان احساس کنید. چرا که این اتفاق عدم عملکرد صحیح حس چشایی را نشان می دهد که نتیجه ی آن ایجاد طعم تلخی، ترشی یا فلزی در دهان است.

1 دلایل ترش و تلخ شدن دهان


برای اطلاع از نحوه عملکرد زبان به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه عملکرد زبان <<<


این مشکل به دلایل مختلفی می تواند به وجود آید:

– خانم های باردار در طول دوران بارداری می توانند هرگونه تغییر در طعم و مزه را در دهانشان تجربه کنند و دلیل آن نیز تغییرات هورمونی است که موجب ترش شدن دهان می شود.

– رفلاکس معده از دیگر عوامل شایع و مهم ترش شدن دهان است. زمانی که محتویات معده و اسید آن وارد مری و از آنجا وارد دهان می شوند، طعم بسیار ترش و ناخوشایندی دارند که دهان را کاملاً ترش می کنند.

– استفاده از برخی داروهای با نسخه و بدون نسخه و ویتامین ها نیز می توانند عملکرد حس چشایی را تحت تاثیر قرار دهند. برخی داروهای خاص، آنتی بیوتیک ها مثل تتراسایکلین و مواد معدنی مثل زینک اگر برای مدت طولانی استفاده شوند می توانند طعمی فلزی، ترشی یا تلخی در دهان ایجاد کنند.

– بیماران سرطانی نیز در طول دوران شیمی درمانی این اتفاق را تجربه می کنند. عمده دلایل آن نیز انواع داروهای مختلفی است که در طول دوره ی درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

– برای برخی افراد این تغییر در طعم دهان می تواند نشان دهنده ی مشکلی جدی مثل عفونت، زوال عقل، اختلالات عصبی و یا قرار داشتن در معرض برخی مواد شیمیایی مثل سرب باشد.

در کنار این ها احساس ترش شدن دهان گاهی نیز حاکی از بهداشت ضعیف دهان و دندان است. عدم چکاپ دندانی و عدم توجه به مراقبت های روزانه از دهان و دندان موجب ایجاد پلاک و باکتری در دهان می شود که بوی بد دهان و ایجاد طعمی ترش در آن را به دنبال دارد.

چگونه از ترش شدن دهان جلوگیری کنیم؟

اگر ترش شدن دهان برای مدتی ادامه پیدا کرده و طولانی شود حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا دلیل آن سطوح pH باکتری های موجود در دهان و غذاهایی است که می خورید. در این شرایط مشکل از اسیدی شدن دهان بوده که باید توسط دندانپزشک درمان شود.

اما جدای از آن اولین اقدامی که بعد از ترش شدن دهانتان باید انجام دهید، اطمینان از بهداشت کامل دهان است. استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت منظم و دهانشویه ای که 99 درصد باکتری ها را از بین ببرد در جلوگیری و از بین بردن طعم بد دهان بسیار موثر است.

اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید و یا مشکل رفلاکس معده یا بیماری عصبی دارید می توانید با اقدامات زیر از ترش شدن دهانتان جلوگیری کنید:

– دهانتان را مرتب با آب بشویید. استفاده از محلول آب و جوش شیرین برای شستشوی دهان نیز می تواند به خنثی کردن اسید دهان کمک کرده و در نتیجه طعم ترشی را از دهان از بین ببرد.

– آدامس بجوید. آدامس باعث تحریک جریان خون و ترشح بزاق پایه قلیایی می شود که طعم ترشی و اسیدی را از دهان از بین می برد.

– از مصرف غذاهایی که موجب تحریک معده می شود اجتناب کنید. گوجه فرنگی، مرکبات، کافئین، شکلات و نوشابه رفلاکس معده را افزایش داده و شرایط را بدتر می کنند.

– اگر علت مشکلتان عصبی است در تهیه غذاهایتان از ادویه ها و چاشنی های مناسب اعصاب استفاده کنید.

در پایان با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با روش های درمان خانگی فلج معده آشنا شوید.

>>> روش های درمان خانگی فلج معده <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
colgate




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا