سلامت

چگونه با روش های طبیعی و خانگی گلوتاتیون بدن GSH را افزایش دهیم؟

گلوتاتیون یا GSH یک ترکیب پروتئینی بوده که توسط کبد تولید می شود و آن را مادر همه ی آنتی اکسیدان ها شناخته اند؛ چرا که خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد و سرآمد همه ی آنتی اکسیدان ها می باشد. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان، با از بین بردن عوامل مضر و اکسیدان ها می تواند از آسیب سلول ها جلوگیری کرده و یا آن را به تاخیر بیاندازد. همچنین GSH برای عملکرد ایمنی بدن و روند التهابی آن بسیار حیاتی بوده، عملکرد سلول های T را تقویت می کند و به مبارزه با سلول های سرطانی کمک می کند. برای افزایش گلوتاتیون بدن روش های بسیاری وجود دارد که در مقاله زیر از وب سایت فن تریکس به بررسی آن ها می پردازیم.

روش های طبیعی افزایش گلوتاتیون بدن

1 افزایش طبیعی گلوتاتیون بدن

1- میوه و سبزیجات تازه بسیاری بخورید.

بسیاری از غذاها منبع خوبی برای گلوتاتیون شناخته شده اند؛ اما محتوای GSH آن ها با پخت و پز و یا فرآوری از بین می رود. بنابراین برای اینکه بیشترین GSH را به بدنتان برسانید تا جایی که می توانید میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

– کلم بروکلی، آووکادو، بامیه، اسفناج، گل کلم، جوانه بروکسل، کولارد سبز، خردل، کلم، مارچوبه، گریپ فروت، سیب، پرتقال و گیلاس بیشترین گلوتاتیون را دارند.

– دقت داشته باشید که با وجود فواید موجود در این میوه ها، همیشه باید یک رژیم متعادل داشته باشید، زیرا در صورت عدم دریافت مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی، مصرف بیش از حد میوه ها و سبزیجات می تواند مشکلاتی را برای دستگاه گوارشتان ایجاد کند.

2- پروتئین های بدون چربی را زیاد مصرف کنید.

گلوتاتیون متشکل از سه اسید آمینه است. سیستئین، گلوتامات و گلیسین. منابع پروتئینی به خصوص گوشت، حاوی مقادیر بالایی از این اسیدهای آمینه به ویژه سیستئین (که مهمترین آن هاست) می باشند. اگر رژیم غذایی شامل بسیاری از این پروتئین ها باشد، بدن GSH بیشتری تولید می کند.

– شیر کم چرب، ماست کم چرب، مرغ و تخم مرغ منابع عالی پروتئین می باشند. برای دریافت هرچه بیشتر سیستئین از رژیم غذایی و افزایش گلوتاتیون بدن ، باید سعی کنید روزانه حداقل دو وعده پروتئین بدون چربی میل کنید.

3- ادویه جاتی مصرف کنید که GSH را افزایش می دهد.

بعضی از ادویه ها شامل ترکیبات شیمیایی مانند کورکومین هستند که باعث افزایش گلوتاتیون بدن می شوند. زردچوبه، دارچین، زیره و هل از جمله ی آن هاست. خوردن غذاهایی که چندین نوع ادویه افزایش دهنده GSH دارند، می تواند در طولانی مدت و در آینده باعث شود گلوتاتیون بدن بودن هیچ تلاشی افزایش یابد.

4- غذاهای سرشار از لیپوئیک اسید بخورید.

اسید لیپوئیک (ALA) به صورت طبیعی تولید لیپوئیک اسید را افزایش می دهد. ALA همچنین آنتی اکسیدانی است که می تواند آنتی اکسیدان های دیگری که از بین رفته یا بلااستفاده شده اند از جمله ویتامین C و E را مجدداً بازیابی کرده و توانایی از بین بردن رادیکال های آزاد در سلول ها را به آن ها باز گرداند.

– مواد غذایی حاوی مقادیر بالای ALA عبارتند از: جگر، نخود فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، جوانه بروکسل و سیب زمینی. بسیاری از این غذاها مانند جوانه بروکسل خود به صورت طبیعی گلوتاتیون دارند که گزینه های بسیار خوبی هستند.

5- غذاهای سرشار از سلنیوم بخورید.

سلنیوم یک ماده معدنی است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و به تولید GSH کمک می کند. سلنیوم علاوه بر اینکه در بسیاری از غذاها به طور طبیعی وجود دارد، مواد غذایی که از محیط های سرشار از سلنیوم برداشت می شوند نیز دارای مقدار زیادی از این ماده هستند. سلنیوم برای تولید آنزیم های حاوی گلوتاتیون ضروری است.

– بسیاری از گوشت ها دارای مقدار زیادی سلنیوم هستند. به ویژه خرچنگ، ماهی تن، جگر، ماهی و مرغ. با این حال مقدار سلنیوم آن ها بستگی به محل پرورش حیوان و میزان سلنیوم طبیعی خاک و آب زیستگاه آن دارد.

– گیاهانی نیز که بیشترین میزان سلنیوم را دارند در خاک با سطح سلنیوم طبیعی بالا رشد می کنند. این منابع گیاهی عبارتند از: لوبیا چیتی، قارچ، بسیاری از دانه ها، برنج قهوه ای، کلم، کلم بروکلی و اسفناج.

6- بسیار ورزش کنید.

فعالیت بدنی، متابولیسم بدن را افزایش می دهد و این باعث افزایش تولید گلوتاتیون طبیعی می شود. تمرینات هوازی برای بهبود متابولیسم عالی هستند. پیاده روی سریع، آهسته دویدن، دو، دوچرخه سواری و شنا از جمله ورزش های هوازی می باشد.

7- مولتی ویتامینی مصرف کنید که گلوتاتیون را افزایش دهد.

خود مولتی ویتامین ها حاوی GSH نیستند، اما بسیاری از آن ها دارای ویتامین و مواد معدنی بوده که تولید گلوتاتیون را بهبود می بخشند. دریافت مقدار کافی ویتامین های خاص از رژیم غذایی دشوار است، بنابراین یک مولتی ویتامین خوب می تواند مکمل خوبی برای یک رژیم غذایی سالم باشد. مولتی ویتامینی پیدا کنید که شامل ویتامین های زیر باشد.

– ویتامین سی
– ویتامین E
– ویتامین B1
– ویتامین B2
– ویتامین B6
– ویتامین B12
– فولات
– سلنیوم
– منیزیم
– فلز روی

هشدار: توصیه می شود برای استفاده از مکمل با پزشک مشورت کنید.

مقالات پیشنهادی فن تریکس…

>>> معرفی مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان <<<

>>> طرز تهیه اسکراب زیره سبز با خاصیت آنتی اکسیدانی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا