سلامت

همبودی و همایندی اعتیاد و بیماری های روانی

چرا عموماً اختلالات ناشی از سلامت روانی همزمان با مصرف مواد مخدر اتفاق می افتد؟

اعداد دروغ نمی گویند! بیماری های روانی و اعتیاد، غالباً با هم روی می دهند. در واقع، حدود 9 میلیون نفر از مردم دارای اعتیاد و اختلالات روانیِ همزمان هستند. با این حال، تنها 7 درصد این افراد در هر دو بخش اختلالات روانی و اعتیاد، درمان می شوند. از سوی دیگر، چیزی حدود 60 درصد از این افراد در هیچ کدام از این دو بخش، هیچ درمانی دریافت نمی کنند.

1 همبودی اعتیاد و اختلال روانی

درک همبودی یا همایندی (comorbidity)

همبودی یا همایندی، یعنی وقتی دو بیماری یا اختلال، با هم رخ دهند؛ مانند مصرف مواد مخدر یا همان اعتیاد و بیماری روانی. این به این معنی است که در بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد، مسئله ی سلامت روانی هم وجود دارد. اگر چه در واقعیت، هیچ کدام از آن ها منجر به بروز دیگری نمی شود، اما اغلب، با هم بروز می کنند و یکی از آن ها می تواند علائم دیگری را تشدید کند.

با درک همایندی، می توان تشخیص داد که این دو اختلال، دو بیماری مَغزی مزمن هستند. در اعتیاد، تغییراتی که بر اثر مصرف مواد مخدر در مغز انسان به وجود می آید ممکن است پایدار و بلند مدت باشد و به ایجاد رفتارهایی زیان بار در کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند منجر شود. اعتیاد نیز مانند بیماری قلبی و دیابت، یک نوع بیماری است. چرا که عملکرد یکی از بخش های بدن یعنی مغز را تحت تأثیر قرار داده و مختل می کند. بنابراین، فرد معتاد برای ادامه زندگی باید شرایطش را مدیریت و کنترل کند.

 به علاوه، تغییراتی که در مغز به دلیل مصرف مواد مخدر رخ می دهد، همان قسمتی از مغز را درگیر می کند که تحت تأثیر افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) و اختلال دو قطبی (bipolar disorder) هستند.

از این رو، جای تعجب نیست که نرخ بالایی از همایندی بین اعتیاد و بیماری های روان شناختی در جامعه وجود داشته باشد. اگر چه دانشمندان تاکنون رابطه ی کاملاً مستقیمی بین اعتیاد و بیمارهای روانی را اثبات نکرده اند، اما بسیاری از مسائل مربوط به سلامت روان، می تواند سبب افزایش فاکتورهایی شود که منجر به اعتیاد می شوند. این به این معنی است که بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات روانی، برای کاهش درد به مصرف الکل یا مواد مخدر روی می آورند.

چرا اعتیاد و بیماری های روانی با هم رخ می دهند؟

اگر چه نرخ بالایی از همبودی بین اعتیاد و بیماری روانی وجود دارد، اما این به معنی این نیست که یکی منجر به بروز یا ایجاد دیگری می شود، حتی اگر یکی از این دو اختلال یا بیماری زودتر از دیگری بروز کند.

هنوز هم تعداد زیادی از فاکتورها و عوامل مرتبط با این زمینه وجود دارند که باید بررسی شوند.

برای مثال:

• سوء مصرف مواد مخدر می تواند سبب بروز یک یا چندین علائم بیماری روانی در فرد شود. مثلاً در برخی مصرف کنندگان ماریجوانا، خطر روان پریشی یا psychosis، افزایش می یابد.

• اختلالات روانی می تواند منجر به سوء مصرف الکل یا مواد مخدر شود. چرا که برخی افراد برای خود درمانی، به مصرف مواد یا الکل روی می آورند. برای نمونه، بعضی مواقع مواد حاوی تنباکو سبب کاهش علائم اسکیزوفرنی می شوند و قدرت شناخت و درک را بهبود می بخشند.

همچنین، شواهدی وجود دارند که نشان می دهند بیماری های روانی و اعتیاد می توانند ناشی از نارسایی های مغزی، تأثیرات ژنتیکی و یا آسیب های روحی زود هنگام در زندگی باشند. برای مثال، برآورد شده است که حدود 40 تا 60 درصد آسیب پذیریِ فرد نسبت به اعتیاد، می تواند به عوامل ژنتیکی نسبت داده شود.

همچنین، بخش های زیادی از ژنوم انسان وجود دارند که با افزایش خطر بروز بیماری های روانی و اعتیاد مرتبط هستند.

در سنین 13 تا 19 سالگی، فرد هنوز در حال تکامل، بلوغ و رشد است. به همین دلیل مهم ترین تغییرات در مغز فرد، در سن نوجوانی و جوانی اتفاق می افتد. در این دوران، نوجوانان بیشتر دوست دارند فعالیت های هیجانی و پر خطر را امتحان نمایند. این رفتارهای رایج بین نوجوانان می تواند بر خطر اعتیاد و بیماری ها یا اختلالات روانی تأثیر بگذارند.

در نتیجه، افرادی که از لحاظ روحی و جسمی به ویژه در دوران نوجوانی، آسیب می بینند، بیشتر در معرض خطر مصرف مواد مخدر و اعتیاد قرار دارند.

چرا تشخیصِ هر دو شرایط دشوار است؟

گاهی اوقات، تشخیص اختلالات همبودی دشوار است. یکی از مهم ترین دلایل این موضوع این است که علائم مربوط به اختلالات، پیچیده بوده و می توانند در شدت، با هم متفاوت باشند. به همین دلیل ممکن است افراد در یکی از بیماری ها، تحت درمان قرار گیرند در حالی که بیماریِ دیگر آن ها، درمان نشده باقی می ماند. گاهی اوقات، دلیل این اتفاق این است که علائم دو بیماری یا اختلال، بسیار شبیه به هم بوده یا مشترک هستند. به عبارت دیگر، مسائل سلامت روانی و اعتیاد می توانند مؤلفه های بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و اجتماعی مشابهی داشته باشند.

از دیگر عواملِ دشوار بودن تشخیصِ هر دو شرایط، آموزش های ناکافی است. به هر حال، پیامدهای ناشی از عدم تشخیص، عدم درمان و یا درمان تنها یکی از اختلالات همایند، می تواند منجر به افزایش احتمال زندان رفتن، بی خانمانی، بیماری های روانی و جسمی و حتی خودکشی شود.

به علاوه، افراد درگیر با بیماری های روانی که مواد مخدر یا الکل نیز مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر کارهای خشن و تحریک کننده هستند. چنین افرادی برای دستیابی به هوشیاری کامل، دچار مشکل خواهند شد.

روش های درمان برای زمانی که همبودی وجود دارد.

پژوهش ها نشان داده اند، زمانی که همبودی وجود دارد، باید درمان دو بیماری یا اختلال، همزمان انجام بگیرد. در واقع، بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که افراد، درمان های مشترک یا همزمانی را برای اعتیاد و بیماری روانی دریافت می کنند. برای انجام این کار، پزشکان و مشاوران باید با هم وارد عمل شده تا هر دو بیماری را به طور همزمان درمان کنند. همین کار، سبب کاهش هزینه های درمان شده و نتایج بهتری را حاصل می کند.

علاوه بر این، تشخیص زود هنگام و درمان هر دو بیماری، می تواند بهبود و کیفیت زندگی فرد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به هر حال، توجه به افرادی که هم دچار اعتیاد هستند و هم دچار اختلال روانی، بسیار مهم است. چرا که علائم آن ها در مقایسه با بیمارانی که تنها با یکی از این اختلالات درگیر هستند، مداوم تر، شدیدتر و به درمان مقاوم تر است.

سخن پایانی: تشخیص صحیح اعتیاد و بیماری های روانی، برای موفقیت بیمار بسیار مهم است، چرا که شانس ریکاوری و بهبود فرد افزایش می یابد.

بد نیست مقالات زیر از وب سایت فن تریکس را نیز مطالعه کنید.

>>> عروسک درمانی چیست و چه تاثیری در بیماری جنون و آلزایمر دارد؟

>>> چگونه اعتیاد به ویکودین را ترک کنیم؟

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellmind




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا