سلامت

درمان خانگی پوسته پوسته شدن صورت یا درماتیت شوره ای

درماتیت شوره ای (Seborrheic dermatitis) موجب پوسته پوسته شدن، قرمزی و التهاب پوست می شود. این مشکل پوستی زمانی که در پوست سر اتفاق می افتد، شوره ی سر نامیده می شود. اگزمای سبوره، سبوره ی پسوریازیس و در نوزادان کلاه گهواره نام های دیگر این مشکل پوستی هستند. به غیر از سر، این علائم روی صورت نیز نمایان شده که جای هیچ گونه نگرانی نیست. زیرا این واکنش پوستی بیماری نبوده و به فرد آسیبی نمی رساند. اما برای افراد بسیار آزار دهنده و ناخوشایند است. برای درمان این مشکل باید علائم آن را روی صورت شناخته و بتوانید آن را تشخیص دهید.

بنابراین برای شناخت علائم و همچنین درمان این مشکل پوستی با ما در فن تریکس همراه باشید.

علائم درماتیت شوره ای

1- درماتیت سبوره ای

درماتیت سبوره ای علاوه بر سر روی دیگر نقاط بدن نیز رخ می دهد. مخصوصا قسمت هایی از پوست که چرب تر می باشند مانند صورت. چربی پوست می تواند باعث ایجاد پوست مرده شود که این پوست های مرده در کنار هم شوره های زرد رنگی را ایجاد می کنند. از علائم رایج این مشکل می توان به وجود پوسته ای زرد و کرمی رنگ در اطراف گوش و بینی یا دیگر نقاط بسیار چرب روی صورت و همچنین وجود شوره در ابروها، ریش و سبیل، قرمزی پلک و پوسته پوسته شدن آن، ورقه ورقه شدن صورت و خارش اشاره کرد.

1 درمان خانگی درماتیت شوره ای

2- مراجعه به پزشک

زمانی که خونریزی و درد شدید شده و درمان خانگی نیز موثر نبوده، حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا به احتمال زیاد بروز این مشکل به علت یک عامل آلرژی زاست که پزشک باید آن را تشخیص دهد.

3- عوامل بروز این مشکلات پوستی

وجود بعضی از عوامل زیر ممکن است باعث به وجود آمدن درماتیت پوست شود. این عوامل عبارت از:

– مشکلات روانی مانند افسردگی، پارکینسون و مشکلات عصبی

– سیستم ایمنی ضعیف به خاطر ابتلا به اچ آی وی، پیوند عضو، مصرف الکل یا سرطان

– آسیب به پوست

بیماری قلبی

– چاقی

– شرایط آب و هوایی بد

درمان های خانگی

1- صورتتان را دو بار در روز بشویید.

شستن صورت چربی های اضافی پوست و همچنین پوست مردگی را از بین برده و در نتیجه باعث جلوگیری از شوره و پوسته پوسته شدن پوست می شود. برای شستن صورت حتما از یک صابون ملایم استفاده کنید.

– در صورتی که علائم روی پلک های شما نمایان شده، برای شست و شوی آن از شامپو بچه استفاده کنید.

– از کرم مرطوب کننده بدون چربی برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.

– هرگز از محصولاتی که حاوی الکل می باشند روی صورت نزنید. زیرا باعث بروز خارش و التهاب پوست شده و وضعیت را بدتر می کند.

2- از شامپو استفاده کنید.

شامپوهای مناسب شوره سر برای پوست نیز موثر بوده و می توانند سبوره ی روی پوست را نیز از بین ببرند. بنابراین در هر جایی از پوست بدن که سبوره است، شامپو زده و در مدت زمان معین که روی شامپو نوشته شده است، اجازه دهید روی پوست بماند. سپس آن را بشویید. البته دقت کنید که اگر شامپو ضد قارچ است، فقط باید دو بار در هفته از آن استفاده شود.

3- روی پوسته پوسته ها روغن بزنید.

این کار باعث می شود به راحتی و بدون درد از پوسته پوسته ها خلاص شوید. بنابراین این نقاط را با روغن ماساژ داده و اجازه دهید پوسته ها در روغن به مدت یک ساعت خیس بخورند. سپس با آب ولرم بشویید. استفاده از یک لیف نرم هنگام آبکشی هم می تواند پوست های خشک را تا حدی از بین ببرد.

روغن هایی که می توانید استفاده کنید:

– روغن بچه (برای مادران شیرده عالی است)

– روغن های معدنی

– روغن زیتون، نارگیل و روغن گردو

4- روی پلک های پوسته پوسته شده کمپرس گرم بگذارید.

برای پلک ها یک پارچه ی نرم را به آب داغ آغشته کنید. سپس تا زمانی که پوسته ها نرم شده و راحت از بین بروند، روی پلک ها بگذارید. در غیر این صورت از کندن پوسته ها جلوگیری کنید. زیرا باعث بروز عفونت می شود.

2 درمان خانگی درماتیت شوره ای

5- از چرب شدن پوست خود جلوگیری کنید.

در مورد قبل گفته شده که از روغن برای درمان پوسته پوسته شدن پوست خود استفاده کنید. این روش درمانی برای بهتر شدن پوست خوب عمل می کند. اما باید در نظر داشت، زمانی که چربی طبیعی پوست ایجاد می شود، ساعت ها روی پوست مانده و باعث مرگ سلول های پوست و پوسته می شوند. برای کاهش چربی پوست و جلوگیری از بروز این مشکل طبق دستور زیر عمل کنید:

– موهای خود را کوتاه یا در پشت سر ببندید تا از انتقال چربی آن به پوست جلوگیری شود.

– کلاه نپوشید. کلاه چربی را در مو نگه داشته و آن را به پوست منتقل می کند.

– ریش و سبیل ها را بزنید. زیرا از انتقال چربی آن به پوست جلوگیری کرده و روند درمان را بسیار سریع می کند.

3 درمان خانگی درماتیت شوره ای

6- پماد بزنید.

پمادهایی مثل کورتیزون به کاهش قرمزی و التهاب پوست، مخصوصا پوست صورت کمک می کند. همچنین اگر عفونتی داشته باشید آن را از بین برده و به دلیل این که این پماد ضد قارچ بوده، قارچ هایی که باعث التهاب و خارش شده را از بین می برد. این پماد حتما باید با تجویز پزشک و به مدت دو هفته استفاده شود.

4 درمان خانگی درماتیت شوره ای

7- پوست را نخارانید.

خاراندن باعث ایجاد زخم و عفونت می شود. در صورت بروز خارش پوستی از پماد هیدروکورتیزون استفاده کرده و همچنین برای درمان خارش شبانه، آنتی هیستامین که هم باعث تسکین درد و هم خواب آور بوده را مصرف کنید. استفاده از پارچه ای نرم که در آب یخ خیس خورده نیز برای کاهش خارش پوست موثر است.

5 درمان خانگی درماتیت شوره ای

8- از داروهای گیاهی استفاده کنید.

آلوورا: مقداری از ژل آلوورا را روی صورت بمالید. این ژل خنک کننده و آرام بخش پوست است.

مکمل روغن ماهی: از قرص هایی که حاوی روغن ماهی هستند، استفاده کنید. روغن ماهی به دلیل این که دارای اسید چرب امگا 3 است، برای پوست بسیار مفید می باشند.

روغن درخت چای: روغن درخت چای با خواص ضد عفونی کننده ای که دارد، باعث مرگ عفونت هایی که مانع بهبودی هستند، می شود. از این روغن طبق دستوری که در ادامه گفته می شود، استفاده کنید:

  • به نسبت یک قسمت روغن درخت چای، 19 قسمت آب گرم را با آن مخلوط کنید.
  • با استفاده از پنبه استریل، محلول را به منطقه آسیب دیده بزنید و اجازه دهید که حدود 20 دقیقه روی پوست باشد.
  • سپس آن را بشویید. (توجه داشته باشید که برخی از افراد به روغن چای آلرژی داشته و نباید از آن استفاده کنند)

6 درمان خانگی درماتیت شوره ای

9- از استرس خود بکاهید.

استرس باعث ایجاد تغییراتی در هورمون ها شده که به پوست آسیب می زند. ورزش روزانه یا دو ساعت و نیم در هفته، هفت تا نه ساعت خواب شبانه، تکنیک های کاهش استرس مثل یوگا، تصورات ذهنی نفس عمیق و… در کاهش استرس بسیار موثر است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا