سلامت

چگونه سندرم نشت روده را به روش های خانگی درمان کنیم؟

سندرم نشت روده

در مبحث سلامتی اعضای بدن، سلامت روده از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که برای داشتن بدنی کاملاً سالم و جلوگیری از بیماری ها، سلامت روده بسیار ضروری است. اهمیت سلامت این قسمت از بدن به حدی بالاست که نه تنها افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند، بلکه افراد سالم نیز باید به آن توجه داشته باشند. همیشه برای کاهش وزن، افزایش انرژی، بهبود سیستم ایمنی بدن، کاهش تمایل بیش از اندازه به شیرینی و قند و یا حل مشکلات گوارشی، باید کار را از روده آغاز کرد. چرا که روده عضوی اساسی و بنیادی برای رسیدن به سلامت کامل بدن و دریچه ی اصلی رسیدن مواد غذایی و حیاتی به آن است.

1 درمان خانگی سندرم نشت روده

رژیم غذایی نامنظم و نادرست، مصرف آنتی بیوتیک، زندگی پر از استرس و سموم محیطی می توانند سلامتی انسان را به خطر اندازند. حتی اگر رژیم غذایی به سالم ترین و صحیح ترین شکل ممکن باشد. اگر سلامتی روده به خطر افتاده و روده سلامت خود را از دست بدهد، حتی اگر بهترین، سالم ترین و مغذی ترین غذاها نیز مصرف شود، به درستی تجزیه و جذب بدن نخواهد شد. خوردن غذاهای سالم تنها نیمی از راز سلامتی انسان بوده و باید به هضم ایده آل و درست این غذاها نیز توجه کرد. پس در کنار اینکه بهترین مواد غذایی را انتخاب می کنید، بدن خود را برای هر چه بهتر هضم کردن آن نیز آماده کنید.

نشت روده چیست؟

زمانی که بافت پوششی روده قرار است محتویات درون سیستم گوارشی را از دیگر اعضای بدن جدا کند، به خطر می افتد و درنتیجه روده نشت می کند! یعنی اینکه اجازه می دهد ذرات بزرگ از غشای روده رد شده و وارد جریان خون شوند. اتفاقی که اصلاً خوب نیست! بدن این ذرات را به عنوان مهاجم شناخته و به آن ها از طریق سیستم ایمنی پاسخ می دهد. همین امر دنیایی از مشکلات مانند آلرژی غذایی، شرایط خود ایمنی و … را به وجود می آورد.

چه چیزی باعث نشت روده می شود؟

نشت روده معمولاً با خوردن غذاهای حاوی آنتی نوترینت ها (anti-nutrients) مثل غلات کامل یا فرآوری شده اتفاق می افتد. آنتی نوترینت ها می توانند سوراخ هایی را در بافت پوششی روده ایجاد کنند. زیرا بدن نمی تواند آنتی نوترینت ها را به خوبی تجزیه و هضم کند. شاید یکی از دلایل این امر این باشد که غلات هم مانند تمام چیزهای دیگر کیفیت خود را از دست داده و نسبت به غلات قدیم بسیار متفاوت شده اند. می توان گفت غلاتی که امروزه استفاده می کنیم زمین تا آسمان با غلات قدیم فرق دارد. به علاوه سبک زندگی متفاوت نیز باعث شده عملکرد سیستم گوارشیمان ضعیف شود. مصرف غذاهای فرآوری شده، مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها، فست فود ها، وجود کود و مواد شیمیایی در همه ی خوراکی هایی که مصرف می کنیم، استرس و فشار روانی و… همه و همه عاملی در تضعیف سیستم گوارشیمان می باشد.

نشت روده چه علائمی دارد؟

نشت روده می تواند علائم گوارشی مانند نفخ و گاز، آروغ، اسهال و یبوست داشته باشد. همچنین این مشکل می تواند به صورت علائمی ظاهر شود که ما اصلاً آن را مرتبط با روده ندانیم. مانند میگرن، اگزما، افزایش وزن، دیابت و قند خون بالا، آلرژی غذایی، خستگی، اضطراب و بیماری خود ایمنی. همه ی علائم مشابه علائمی است که در حساسیت های غذایی و التهاب های مزمن دیده می شود.

توصیه می کنیم اگر علائم بالا را دارید و یا حس می کنید که دچار نشت روده شده اید حتماً به پزشک مراجعه کنید. با چند نمونه آزمایش مشکلتان مشخص خواهد شد.

درمان خانگی نشت روده

درست همانطور که نشت روده می تواند به آرامی و طی سال ها و حتی دهه ها گسترش یابد درمان آن هم به همان میزان زمان بر است. درمان آن سه تا شش ماه و حتی تا یک سال هم طول می کشد. راه حل های زیر در درمان این مشکل کمک تان خواهد کرد.

1- خوردن غذاهایی که به بافت پوششی روده آسیب می زنند را متوقف کنید.

غلات، حبوبات، خوراکی های فرآوری شده و تصفیه شده به سختی هضم شده و می توانند سوراخ ها و آسیب به بافت پوشش روده ای را افزایش دهند. مصرف کیک و کلوچه ها، شیرینی و کراکرها، بیسکویت، نان، پاستا، جو و حتی برنج قهوه ای را نیز باید بسیار کم کنید. البته توصیه می کنیم در مدت زمان بهبودی، تا جایی که امکان دارد آن ها را مصرف نکنید.

2- غذاهایی بخورید که التهاب را درمان کرده و باکتری های خوب را به روده باز می گردانند.

خوراکی های تخمیری مانند کامبوچای و ماست پروبیوتیک بهترین منابع برای بازگردانی باکتری های خوب به روده می باشند. چربی های خوب مثل روغن نارگیل، آووکادو، زیتون، کره، ماهی های چرب مثل سالمون و آبگوشت در تسکین التهاباتی که به دلیل نشت روده اتفاق می افتند موثر است.

3- خواب و استرستان را کنترل کنید.

اگر استرس و خواب از حد تعادل خارج شوند، مدت زمان بهبود نشت روده افزایش می یابد. چرا که التهابات افزایش یافته و بدنتان بیش از هر چیزی احتیاج به تمرکز روی بهبود آن دارد. به بدنتان لطف کنید و به آن استراحت دهید. تکنیک های مدیریت استرس را تمرین کنید تا بتوانید روی درمان نشت روده تمرکز کنید.

4- مکمل های درمانگر روده مصرف کنید.

مکمل های گلوتامین (L-Glutamine)، پروبیوتیک و روغن ماهی بخش مهمی از پروسه ی درمانی نشت روده را شامل شده که نباید نادیده گرفته شوند. گلوتامین یکی از شایعترین درمانگرهای روده بزرگ می باشد، زیرا نقش مهمی در بازسازی، ترمیم و حفظ پوشش ساختاری دستگاه گوارش شما دارد. همچنین دارای خواص ضدالتهابی، محافظت از دیواره سلولی بوده و هضم خوب و جذب مواد مغذی را بالا می برد. پروبیوتیک ها یا همان باکتری های خوب را مجدداً احیا کرده و باکتری های بد را از بدن خارج می کند. روغن ماهی اسیدهای چرب امگا 3 را فراهم کرده که التهاب را هدف گرفته و آن را کاهش می دهند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
cassie




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
فرخ

حبوبات ضرری برای این بیمار نداره.
ماست و کره حاوی لاکتوز هستند و التهاب زایی میکنند.
مکمل ها مواد نگهدارنده دارند و برای این بیماری ضرر دارند.

دکمه بازگشت به بالا