سلامت

چگونه به صورت طبیعی سطح پایین کورتیزول خون را افزایش دهیم؟

کورتیزول هورمونی است که به صورت طبیعی از غدد آدرنال ترشح می شود. کورتیزول به کنترل متابولیسم، تنظیم فشار خون، بهبود و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بنابراین حفظ مقدار مناسب و سالم آن در بدن بسیار مهم است. کمبود کورتیزول در بدن مسئله ای بسیار جدی است، چرا که می تواند نشان دهنده ی این امر باشد که غدد فوق کلیه یا همان آدرنال به درستی کار نمی کنند. این مقاله به شما کمک خواهد کرد که سطح کورتیزول خون را به سطح سالم برسانید.


برای اطلاع از روش های کاهش کورتیزول خون به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> کاهش کورتیزول خون <<<


تشخیص میزان کورتیزول خون

چگونه تشخیص دهیم که میزان کورتیزول خون از مقدار سالم و طبیعی کمتر است؟

1- نشانه های کمبود کورتیزول را بشناسید.

نگرانی بسیاری از مردم افزایش بیش از حد کورتیزول بدن در اثر استرس و دیگر عوامل است که موجب افزایش وزن، خستگی و علائم جدی تری می شود. اما سطح کورتیزول پایین نیز می تواند به همان اندازه ی بالا بودن آن برای سلامتی مضر باشد. اگر غدد فوق کلیه آسیب دیده باشد یا اگر سندرم خستگی آدرنال وجود داشته باشد، ممکن است بدن برای تنظیم فشار خون و سیستم ایمنی، مقدار کافی کورتیزول تولید نکند.

علائم شایع کمبود کورتیزول عبارت اند از:

– کاهش وزن و کم اشتهایی
– فشار خون پایین
– خستگی
– ضعف
– کمبود انرژی حتی زمانی که بدن استراحت کافی داشته باشد یکی از علائم کمبود کورتیزول است.
– استفراغ، تهوع و درد معده
– میل به خوردن نمک
هایپر پیگمنتیشن (لکه های تیره روی پوست)
– تحریک پذیری و افسردگی
– تپش قلب
– ضعف عضلانی یا درد
– عدم وجود شور و شوق
– در زنان: ریزش مو و کاهش میل جنسی

2- بهترین روش تشخیص کمبود کورتیزول بدن آزمایش خون است.

اگر علائم بالا را دارید و به هر دلیلی فکر می کنید سطح کورتیزول خونتان کمتر از سطح مناسب است، حتماً با آزمایش مطمئن شوید.

3- دلایل کمبود میزان کورتیزول را شناخته تا به راحتی بتوانید برای درمان آن ها چاره کنید.

– خستگی غدد آدرنال یا فوق کلیه: این مشکل زمانی به وجود می آید که بدن نمی تواند با استرس روزانه، سوء تغذیه، کمبود خواب یا آسیب های عاطفی روبرو شده و کنار بیاید. بنابراین غدد فوق کلیه بیش از حد پر ولی بی اثر می شوند.

– نارسایی اولیه آدرنال یا بیماری آدیسون: زمانی این اتفاق می افتد که غدد فوق کلیه آسیب دیده و به درستی کار نمی کنند تا میزان مناسب کورتیزول را تولید کنند. این اتفاق ممکن است ناشی از بیماری های خود ایمنی، سل، عفونت غدد فوق کلیه، سرطان یا خونریزی در غدد فوق کلیه باشد.

– نارسایی ثانویه آدرنال: زمانی اتفاق می افتد که زمانی اتفاق می افتد که هورمونی که هیپوفیز برای تحریک آدرنال ترشح می کند دچار مشکل باشد. ممکن است غدد فوق کلیه مشکلی نداشته باشند، اما از آنجایی که توسط هیپوفیز تحریک نمی شوند، کورتیزول کافی تولید نمی شود. همچنین این بیماری زمانی می تواند اتفاق بیوفتد که افرادی که کورتیکواستروئیدها را مصرف می کنند، به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کنند.

درمان های خانگی کمبود کورتیزول‌ در بدن

1- استرس خود را مدیریت کنید.

افرادی که کمبود کورتیزول دارند، تا جایی که ممکن است باید استرس خود را پایین نگه دارند (کنترل استرس بسیار مهم است). یادگیری مدیریت و کاهش استرس در زندگی باعث خواهد شد که کورتیزول به تدریج در بدن به سطح نرمال برسد. هر چه استرس بیشتر باشد کورتیزول سریع تر از بین می رود.

1 درمان خانگی کمبود کورتیزول خون

2- برنامه ی خواب منظم داشته باشید.

بدن به طور طبیعی در طول ساعاتی که خواب هستید کورتیزول تولید می کند. 6 تا 8 ساعت خواب در محیطی آرام، بدون سر و صدا و نور باعث خواب عمیق شده و به افزایش کورتیزول و نرمال شدن سطح آن کمک می کند.

3- رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

خوردن قند بسیار زیاد و همچنین آرد تصفیه شده، میزان کورتیزول بدن را از حالت طبیعی خارج کرده و به سطح ناسالم می رساند. برای کمک به افزایش سطح کورتیزول و رساندن آن به سطح سالم و نرمال، خوردن مقدار زیادی غلات کامل، میوه ها و سبزیجات موثر است.

2 درمان خانگی کمبود کورتیزول خون

4- گریپ فروت بخورید.

گریپ فروت و مرکبات باعث تجزیه آنزیم هایی می شود که تولید کورتیزول را محدود می کنند. بنابراین خوردن آن ها به غدد فوق کلیه در تولید کورتیزول کمک می کند.

5- مکمل شیرین بیان بخورید.

شیرین بیان حاوی گلیسیریزین بوده و آنزیم های تجزیه کننده کورتیزول را مهار می کند. غیرفعال کردن این آنزیم ها، به افزایش تدریجی سطح کورتیزول بدن کمک خواهد کرد. شیرین بیان یک ماده بسیار مفید برای افزایش کورتیزول است.

6- غذاهای سرشار از آهن بخورید.

اگر در اثر کمبود کورتیزول دچار خستگی هستید، غذاهای سرشار از آهن به افزایش انرژی کمک خواهد کرد.

3 درمان خانگی کمبود کورتیزول خون

در پایان فن تریکس مطالعه مقالات “نحوه افزایش سطح لپتین خون” و “روش های افزایش سطح سدیم خون” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی

سلام بنده مدت چند ساله که به خاطر مشکل خود ایمتی و الوپسی روزی یک عدد قرص پریدنیزولون ۵ میلی مصرف میکردم که بصورت ناگهانی مدت بیست روزه که مصرف این قرص رو قطع کردم و دقیقا دچار این علایم کم کاری کورتیزول شدم میخواستم بپرسم دوباره شروع به مصرف… بیشتر بخوانید.

علی

سلام. دوست عزیز حتما این کار رو بکنید قطع ناگهانی خیلی خطرناکه. شما باید در مدت ۴ ماه دارو رو قطع کنید. اونم با کم کردن مقدار دارو

دکمه بازگشت به بالا