سلامتورزش

چگونه از استفراغ ناشی از ورزش جلوگیری کنیم؟

ورزش شدید تاثیرات بسیار زیادی روی بدن دارد. در واقع ورزش همچنان که باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شده و چربی می سوزاند، می تواند باعث کم آبی، گیجی و حالت تهوع نیز شود. چه ورزش از نوع تمرینات کاردیو و قلبی عروقی باشد چه از نوع قدرتی، استفراغ در حین ورزش یا بعد از آن پدیده ی نادر و دور از انتظاری نیست. اما خوشبختانه به روش های مختلفی می توان از استفراغ ناشی از ورزش پیشگیری کرد و از ورزش کردن لذت برد. حالت تهوع و استفراغ ناشی از ورزش، می تواند به دلایل مختلفی رخ داده که با شناخت هر کدام از آن ها می توانید از بروز استفراغ و حالت تهوع جلوگیری کنید.


برای اطلاع از راه های جلوگیری از استفراغ هنگام حالت تهوع به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه هنگام حالت تهوع از استفراغ جلوگیری کنیم؟ | قسمت اول <<<

>>> چگونه هنگام حالت تهوع از استفراغ جلوگیری کنیم؟ | قسمت دوم <<<


روش های جلوگیری از استفراغ:

1- به طور مرتب آب خورده تا آبی که در حین ورزش از دست می رود، جبران شود.

دهیدراته شدن یا همان کم شدن آب بدن، مشکلی شایع در بین همه ی افرادی است که ورزش می کنند. شما باید به طور پیوسته قبل، بعد و در حین ورزش آب بنوشید تا آبی که در حین ورزش از دست می رود، کوچک ترین کمبودی در بدنتان به وجود نیاورد.

– نشانه های کم شدن آب بدن عبارت اند از خشکی و چسبناک شدن دهان، کم شدن ادرار، ضعف عضلات، گیجی و سردرد.

– یک تا دو ساعت قبل از شروع ورزش 1 تا 2 لیوان آب بنوشید. 20 تا 30 دقیقه قبل از شروع ورزش، باید بیش از 2 لیوان آب بخورید. در حین ورزش هم هر 15 دقیقه یکبار نصف لیوان آب لازم است.

2- هرگز در حین ورزش قلپ قلپ آب نخورید.

قورت دادن حجم بالای آب باعث پر شدن معده شده و در حین ورزش، بدن نسبت به آن مکانیسمی دفاعی نشان می دهد که موجب استفراغ می شود. در حین ورزش آب را همیشه جرعه جرعه بنوشید.

1 جلوگیری از استفراغ ناشی از ورزش

3- 1 تا 2 ساعت قبل از ورزش غذا بخورید.

یکی از بزرگ ترین دلایل ضعف و ناخوشی در ورزش، کم شدن قند خون است. اگر بدن قبل از ورزش از منابع انرژی خود استفاده کرده باشد، در حین ورزش بیشتر از حد معمول عرق ریخته و هیچ گونه احساس گیجی، تهوع و استفراغ نخواهید داشت. بهترین راه پیشگیری از استفراغ در حین ورزش، خوردن یک وعده ی غذایی 300 کالری حاوی پروتئین و کربوهیدرات ها قبل از ورزش است.

– اگر نمی توانید چند ساعت قبل از ورزش یک وعده ی غذایی کامل بخورید، بعد از ورزش یک میان وعده ی کوچک کربوهیدراتی مثل موز یا شیک پروتئینی میل کنید. کربوهیدرات ها سوخت هایی هستند که در حین ورزش های ایروبیک مصرف می شوند. پروتئین نیز به بازسازی عضلات بعد از ورزش کمک می کند.

4- بلافاصله بعد از اینکه چیزی میل کرده اید، ورزش نکنید.

باید به سیستم گوارشیتان زمان و انرژی کافی داده تا خوراکی که خورده اید را هضم کند. در غیر این صورت مایعات لازم از عضلاتتان خارج شده، وارد سیستم گوارشی تان می شوند و حالت تهوع را به وجود می آورد.

5- اگر می دانید که قند خونتان کم می شود و مستعد این امر هستید، قبل از ورزش، نوشیدنی و ژل های انرژی زا یا شربت و آبمیوه بنوشید تا هم قند خونتان به حد نرمال رسیده و هم بدنتان هیدراته شود.

6- از خوردن نوشیدنی های گازدار قبل، بعد و در حین ورزش جلوگیری کنید.

این نوشیدنی ها باعث افزایش گاز در معده تان شده و مشکلاتی را به وجود می آورد.

7- زمانی که کرانچ های شکمی، نرمش های زمینی، یوگا، پیلاتس و وزنه برداری می کنید، چشمانتان را نبندید.

بستن چشم ها در حین انجام این نرمش ها، برای تمرکز روی حرکت بسیار رایج است. اما در واقع چشم ها باید باز و نگاه به سمت افق باشد تا بدن بتواند حرکت را دقیق درک کند.

2 جلوگیری از استفراغ ناشی از ورزش

8- در حین کار با وزنه، آهسته و پیوسته نفس بکشید.

کنترل تنفس می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. افزایش ناگهانی فشار خون می تواند باعث ایجاد حالت تهوع و در نهایت استفراغ شود.

– افزایش فشار خون در افرادی که وزنه برداری می کنند، همیشه مشکلی جدی بوده است. بلند کردن وزنه های سنگین تا حد زیادی فشار خون را بالا برده که با تنفس در حین بلند کردن وزنه و جلوگیری از انجام بیش از حد حرکت، به یک باره باید آن را کنترل کرد.

3 جلوگیری از استفراغ ناشی از ورزش

9- کمتر خم و راست شوید.

اگر نفس عمیقی بکشید و بلافاصله روی آن خم شوید، شکمتان احساس پر بودن کرده و حالت تهوع به وجود می آید. اگر عمیق نفس می کشید، به جای خم شدن اسکات بزنید.

10- اگر ضربان قلبتان افزایش پیدا کرد و به حداکثر خود رسید، شدت تمرین را کاهش دهید.

افزایش بیش از حد ضربان قلب، موجب استفراغ ناشی از ورزش می شود. ضربان قلب باید بین 70 تا 80 درصد ماکسیمم خود باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا