سلامت

چگونه هنگام حالت تهوع از استفراغ جلوگیری کنیم؟ | قسمت دوم

در قسمت اول از این مقاله با اقداماتی برای جلوگیری از حالت تهوع آشنا شدیم. اگر حالت تهوع شدید است باید اقدامات سریع زیر را انجام دهید:

۱- در مکانی آرام دراز بکشید.

حالت تهوع می‌تواند با حرکت کردن و چرخیدن تشدید شود و موجب استفراغ گردد. بنابراین زمانی که احساس استفراغ می‌کنید، در اتاقی بی سر و صدا و آرام بنشینید و حرکت نکنید. اگر افاقه نکرد دراز کشیده و سرتان را با یک بالشت بالاتر از بدن نگه دارید. سعی کنید در حالت خواب قرار گرفته و چند ساعتی را بخوابید.

• اگر امکان این را دارید که بخوابید، حتماً یک چرت کوتاه بزنید چرا که برای خلاصی از استفراغ راه حل بسیار خوبی است. با این کار زمانی که بیدار می‌شوید حس خوبی خواهید داشت.

۲- نفس عمیق بکشید.

نفس عمیق باعث می‌شود هوای تازه وارد ریه هایتان شده و استرس را کم کند. در نتیجه معده هم احساس بهتری پیدا می‌کند.

• در مکانی آرام و بدون استرس بنشینید و چشمانتان را ببندید. سپس سعی کنید به چیزهایی غیر از حالت تهوع فکر کنید.

• هر گونه وسیله ی الکترونیکی را از اطراف خود دور کنید. در این مواقع، وسایل الکترونیکی می‌توانند باعث ایجاد سردرد شده و مشکلی بر مشکلات دیگر اضافه کنند.

• نفس عمیقی کشیده، مدتی آن را نگه داشته و به آرامی آن را خارج کنید. این کار را چندباری تکرار کنید.

۳- کمپرس سردی را پشت گردن بگذارید.

حالت تهوع می‌تواند ناشی از تب باشد. اما حتی اگر اینگونه هم نباشد دمای بدن به دلیل حالت تهوع بالا می‌رود. کمپرس سرد دمای بدنتان را ثابت کرده و باعث از بین رفتن حالت تهوع می‌شود.

• پارچه ی تمیزی را در آب سرد بخیسانید. اگر دراز کشیده‌اید زیر گردنتان بگذارید و اگر نشسته اید دور گردن بپیچید.

1 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ قسمت 2

۴- ذهنتان را کاملاً از فکر استفراغ پاک کنید.

ذهنتان را مشغول کنید و درگیر حالت تهوع نشوید. تلویزیون تماشا کنید، با دوستی تماس گرفته و صحبت کنید و… بعضی تهوع‌ها با استرس شدیدتر می‌شوند. پس ذهنتان را از هرگونه استرسی پاک کرده و به بهتر شدن حالت تهوع کمک کنید.

• از انجام هر کاری که مستلزم تمرکز شدید می‌باشد دوری کنید. کارهایی مانند خواندن و نوشتن که لازم است روی متن به مدت طولانی تمرکز شود و باعث خستگی چشم می‌شود. در شرایط نرمال این خستگی هیچ تأثیری بر بدن ندارد اما هنگامی که احساس تهوع می‌کنید هر گونه خستگی و استرس می‌تواند آن را تشدید کند.

• فعالیت‌های شدید جسمی انجام ندهید. فعالیت جسمی زیاد باعث ورود فشار و استرس روی معده شده و علائم استفراغ را تشدید می‌کند.

۵- از بوهای شدید دوری کنید.

حس بویایی شما ارتباط مستقیمی با سیستم گوارشیتان دارد. پس یک بوی قوی مانند بوی عطر می‌تواند معده را تحریک کرده و حالت تهوع را شدیدتر کند.

• آشپزی، سیگار کشیدن و استفاده از عطر را در چنین شرایطی فراموش کنید و از محلی که در آن آشپزی یا سیگار کشیده می‌شود یا افرادی که درحال عطر زدن هستند، دوری کنید.

2 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ قسمت 2

مصرف مواد غذایی و مایعات

۱- در طول روز وعده‌های غذایی کم بخورید.

زمانی که حالت تهوع دارید باید مقدارغذا و مایعاتی که می‌خورید کم باشد تا به معده فشار وارد نشود.

• حتماً در زمانی که حالت تهوع دارید بخورید و بیاشامید. چرا که گرسنگی و تشنگی باعث ایجاد حالت تهوع شده و می‌‍تواند علائم را تشدید کند.

3 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ قسمت 2

۲- غذاهای آبکی و زود هضم بخورید.

اگر چه ممکن است زمانی که حالت تهوع دارید خوردن غذا برایتان خوشایند نباشد اما معده خالی می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع و بدترشدن حالتتان شود. پس برای جلوگیری از این حال، سعی کنید غذاهای زود هضم بخورید.

• بهترین غذاها در این حالت نان تست، سیب زمینی، برنج و مافین است. اگرحالت تهوع شما خفیف باشد، می‌توانید از مرغ یا ماهی پخته یا آب‌پز نیز استفاده کنید.

• بهترین مایعات نیز سوپ‌های آبکی، بستنی یخی و ژله می‌باشد.

• از خوردن غذاهای چرب، شور و یا تند مانند سوسیس، فست فود، غذاهای سرخ شده و چیپس جداً خودداری کنید. این غذاها زمانی که حالت تهوع دارید و معده حساس شده بسیار سنگین هستند.

4 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ قسمت 2

۳- سعی کنید غذاهای سرد و گرم را با هم مخلوط نکنید.

تفاوت در دمای غذاها نیز می‌تواند باعث استفراغ شود. یعنی چیزی که اصلاً نمی‌خواهید!

• به طور کلی غذاهای سرد در زمان حالت تهوع در معده پایدارتر بوده و کمتر از غذاهای گرم واکنش نشان می‌دهند. غذاهای گرم به دلیل بوی قوی می‌توانند باعث استفراغ شوند.

۴- در تمام روز فقط مایعات سرد بخورید.

خوردن مایعات در زمان حالت تهوع امری حیاتی است. خوردن آب و مایعات در طول روز در مقادیر کم اما تعداد زیاد با فواصل زمانی می‌تواند حالت تهوع را برطرف کند. بهتر است مایعات را جرعه جرعه بنوشید.

• آب بهترین گزینه در بین مایعات است. اما آب سیب هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. ولی نوشابه‌های تلخ به شدت ضرر دارند.

• اگر دچار استفراغ شده اید، یک نوشیدنی که حاوی گلوکز، نمک و پتاسیم است بنوشید تا جایگزین هر یک از مواد معدنی از دست رفته بدنتان شود. از نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین و الکل است اجتناب کنید.

۵- بلافاصله بعد از صرف غذا دراز نکشید.

این کار سرعت هضم را کاهش داده و به استفراغ کمک می‌کند. حداقل نیم ساعت تا یک ساعت قبل از دراز کشیدن به معده فرصت دهید تا غذاها را هضم کند.

5 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ قسمت 2

درمان های طبیعی

۱- زنجبیل بخورید.

خوردن چای زنجبیل، زنجبیل خام و یا شکلات زنجبیل می‌تواند در کاهش حالت تهوع مؤثر باشد. ریشه‌ی زنجبیل موجب ترشح آب‌های مختلف گوارشی و خنثی کردن آنزیم‌های اسید معده می‌شود. همچنین فنول های موجود در زنجبیل ماهیچه‌های معده را شل کرده و موجب کاهش میزان فعالیت معده شده و به روده‌ها کمک می‌کند مواد سمی را سریع تر دفع کند.

• برای تهیه ی چای زنجبیل، یک ریشه ی تقریباً ۵ سانتی متری زنجبیل را شسته، پوست آن را گرفته و خرد کنید.

• دو تا سه فنجان آب را آنقدری حرارت دهید که گرم شده اما به جوش نیاید و سپس زنجبیل ها را اضافه کرده و اجازه دهید ۳ تا ۵ دقیقه بجوشد.

• چای را از حرارت برداشته زنجبیل را در چای قرار داده و با فشردن آن عصاره زنجبیل را بگیرید. می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کرده و آن را جرعه جرعه میل کنید.

6 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ قسمت 2

۲- از نعناع استفاده کنید.

چای نعناع  و یا شکلات نعناع دارای خاصیت تسکین دهندگی تهوع  و عملکردی مشابه زنجبیل دارد.

• عطر و رایحه نعناع نیز در کاهش تهوع بسیار مؤثر است. چند قطره عرق نعناع را مستقیماً روی مچ دست یا لثه های خود قرار دهید.

7 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ قسمت 2

۳- نان و شیر بخورید.

غذاهای ترکیبی مانند نان و شیر می‌توانند به آرام شدن معده کمک کنند. نان، اسید اضافی معده را جذب می‌کند و شیر با پوشش دادن معده باعث تصفیه آن می‌شود. فقط یادتان باشد شیر را مستقیماً ننوشید؛ زیرا معده را اذیت کرده و اثر عکس خواهد داشت.

• اگر شما آنفولانزا (یا گاستروانتریت) دارید، این نوع درمان را امتحان نکنید، زیرا آنفولانزای معده واکنش بدی به لبنیات دارد.

• شیر را آنقدری حرارت دهید که گرم شود ولی به جوش نیاید. سپس آن را در کاسه‌ای ریخته و با نان آغشته به کره بخورید. یا نان را درون آن خرد کرده و به آرامی میل کنید.

۴- یک  لیموی سرد یا یخ زده بمکید.

بوی تند و مزه مرکبات می‌تواند به کاهش تهوع شما کمک کند.

• لیمویی را نصف کرده و بدون اینکه فشاری به آن وارد کنید جلوی بینی خود گذاشته و بو کنید.

• اگر بوی لیمو اثر نکرد آن را قاچ کرده و پره‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر درون فریزر گذاشته تا سرد شده و کمی یخ بزند. سپس پره‌ها را بمکید و تهوع را تسکین دهید.

8 حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ قسمت 2

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا