سلامت

چگونه سندرم سروتونین را تشخیص داده و درمان کنیم؟

سروتونین یک ماده ی شیمیایی طبیعی است که توسط بدن تولید شده و به عنوان یک عصب انتقال دهنده عمل می کند. سپس پیام های بین سلول های عصبی (نورون) را در مغز و سرتاسر بدن ارسال می کند. این ماده در سیستم گوارش، مغز و پلاکت ها وجود دارد. اما سندرم سروتونین زمانی اتفاق می افتد که سطح سروتونین به طور خطرناکی از طریق برخی داروها، متابولیسم دارویی و گاهی به دلیل برخی مکمل ها افزایش می یابد. از علائم شایع این بیماری آشفتگی، سردرگمی، نامنظم شدن ضربان قلب، لرز، عرق بیش از حد و… می باشد. برای اطلاع از تشخیص، درمان و دلایل این بیماری با فن تریکس همراه باشید.

تشخیص علائم سندرم سروتونین

1- آشفتگی

اساساً سندرم سروتونین سیستم عصبی را بیش از حد تحریک می کند. انعکاس این تحریک به صورت آشفتگی بیش از حد، خستگی، کج خلقی و زود رنجی می باشد. در نتیجه باعث گرفتگی قلب، گشاد شدن مردمک چشم و افزایش فشار خون می شود.

2- گیجی و منگی

یکی دیگر از علائم شایع در سندرم سروتونین گیجی و سردرگمی است. به گونه ای که ممکن است عضلاتتان ناهماهنگ شوند و انجام کارهایی مانند رانندگی و فعالیت های ساده روزانه که نیاز به هماهنگی چند عضو بدن دارد، برایتان سخت باشد. همچنین سستی در عضلات پا و انقباضات غیر طبیعی نیز حس می شود.

3- تغییرات در بدن

گاهی در سندرم سروتونین تغییراتی مانند عرق شدید در بدن دیده می شود. در این شرایط برخلاف عرق، بدن به لرزه می افتد. اسهال و سردرد در این تغییرات بدنی نیز دور از انتظار نیست.

1 بیماری سندرم سروتونین

4- علائم حاد

علائمی نیز وجود دارند که نشان می دهند بدن نسبت به سندرم شدیداً واکنش نشان می دهد. در چنین مواقعی حتماً باید اورژانس را مطلع کنید.

از جمله ی این علائم:

• تب شدید
• تشنج
• ضربان قلب نامنظم
• تغییر در وضعیت ذهنی
• فشارخون بالا
• بیهوشی

2 بیماری سندرم سروتونین

5- بدانید که علائم می توانند طی چند ساعت از بین بروند.

در بیشتر موارد علائم سندرم در عرض 6 تا 24 ساعت با تغییر و تعویض دوز داروها و یا بعد از یکبار مصرف داروهای گیاهی یا OTC از بین می روند. همچنین علائم سندرم سروتوئین با مخلوط شدن چند دارو نیز اتفاق می افتد.

• سندرم سروتونین می تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین زمانی که داروی جدیدی مصرف کرده و متوجه علائمی شدید، سریعاً با پزشک هماهنگ کنید.

درمان سندرم سروتونین

1- مصرف دارو را متوقف کنید.

اگر مصرف دارویی را شروع کرده اید که عوارض هر چند ناچیزی دارد، زیر نظر پزشک متوقف کنید. در صورتی که به پزشک خود دسترسی ندارید، مصرف دارو را تا زمان مراجعه به پزشک، متوقف کنید.

2- در متوقف کردن دارو محتاط باشید.

دارویی که بیش از چند هفته از مصرف کردن آن می گذرد یا دارویی که مدت زمان استفاده از آن طولانی است را به هیچ وجه بدون دستور پزشک متوقف کنید. حتی اگر تا مدتی نمی توانید دکتر را ملاقات کنید. اگر بسیاری از داروهای ضد افسردگی و سندرم سروتونین را به صورت ناگهانی قطع کنید عوارض جانبی بسیار جدی خواهد داشت.

3- داروهای ضد سروتونین مصرف کنید.

معمولاً علائم سندرم سروتونینِ خفیف بعد از سه روز از بین می روند. اما در صورتی که بعد از گذشت چند روز باز هم علائم سندرم مشاهده شد، بدین معنی است که در حال مصرف داروهایی هستید که ایجاد علائم سندرم سروتونین مانند فشار خون بالا، تغییرات وضعیت روحی و … را سبب می شود. در این موقعیت ممکن است به مصرف داروهای آنتی سروتونین احتیاج داشته باشید تا وضعیتتان را بهبود بخشد. اگر مصرف داروها به صورت منظم و حساب شده باشند، علائم سندرم معمولاً در طی 24 ساعت از بین می رود. یکی از انواع داروهای ضد سروتونین، cyproheptadine می باشد.

4- تماس با اورژانس

در صورت مشاهده ی علائم شدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. در صورتی که داروی جدیدی را برای درمان سندرم شروع کرده اید یا داروهایی که باعث ایجاد علائم می شدند را تغییر داده و چیز جدیدی مصرف می کنید و همچنان دچار علائم شدید مانند تب، تشنج و ضربان قلب نامنظم شده اید، سریعاً مصرف دارو را متوقف کرده و با اورژانس تماس بگیرید. در توجه کردن به این علائم سهل انگاری نکنید، زیرا روز به روز پیشرفت کرده و بسیار تهدید آمیز است.

5- تست ضد اعتیاد دهید.

تنها با یک آزمایش نمی توان سندرم را تشخیص داد. تشخیص معمولاً بر اساس علائم و نوع دارویی است که مصرف می کنید. برای تکمیل نتایج و درمان قطعی تر بهتر است تست اعتیاد اوردوز و هایپردرمیا نیز داده شود.

دلایل ایجاد سندرم سروتونین

1- هر دارو یا ماده ای که میزان سروتونین طبیعی بدن را افزایش، یا تفکیک و فروپاشی سروتونین در بدن را کاهش دهد، به طور خطرناکی سطح سروتونین در خون را بالا می برد و باعث ایجاد سندرم می شود.

از جمله این داروها، داروهای ضد افسردگی و داروهای ترکیبی می باشند.

2- برای جلوگیری از ایجاد سندرم سروتونین، درباره داروهایی که باید مصرف شود، تحقیق کرده و پس از به دست آوردن اطلاعات جامع با پزشک مشورت کنید.

داروهای ضد افسردگی می توانند با هرنوع داروی تجویزی دیگر واکنش نشان دهند. پس قبل از اینکه پزشک دارویی را برای شما تجویز کند، درباره مصرف داروهای دیگر خود با وی مشورت کنید.

• هرگز خودسرانه دارو مصرف نکنید، دوز دارو را تغییر ندهید و در مصرف صحیح و به موقع دارو نیز محتاط باشید.

3- افرادی که چند نوع دارو را با هم مصرف می کنند، بیشتر در معرض سندرم سروتونین هستند.

معمولاً زمانی که دوز دارو افزایش یافت یا داروی جدیدی اضافه شد، احتمال بروز سندرم بیشتر می شود. اگر جزء این افراد هستید، علائم را به طور منظم در بدنتان جستجو کرده و کنترل کنید. سندرم سروتونین در جوانان، کهنسالان و کسانی که سابقه ی بیماری قلبی داشته اند، بسیار خطرناک و گاهی کشنده می باشد.

در پایان فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می کند.

>>> نحوه کاهش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک <<<

>>> نحوه ارتباط با افراد مبتلا به سندرم آسپرگر <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
5 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Reza

با سلام
میخواستم ببینم سندرم بیماری طولانی مدت و ماندگار هست یا کوتاه مدت

حسیب

اقا خیلی ممنون

علی

سؤالی که برام پیش اومده اینه که آیا این نوع از سندرم میتونه مادرزادی یا ارثی باشه؟

کاربر ناشناس

خیر اما ژنتیک میتونه احتمالشو بالا ببره

الهام

توصیه میکنم نسبت به علائم، مصرف داروها و سطح هر دارویی که مصرف میشه نهایت دقت رو داشته باشید. سندرم در صورت عدم درمان و سهل انگاری احتمال کشندگیش بالاست.

دکمه بازگشت به بالا