سلامت

نحوه درمان گزیدگی کرم کاترپیلار یا کرم ابریشم

کرم ابریشم یا همان کاترپیلار اگرچه کرم هایی بسیار زیبا، جذاب و دوست داشتنی هستند اما متاسفانه می توانند انسان را نیش بزنند. نیش این کرم ها می تواند علائم خفیف تا واکنش های آلرژیک شدیدی را ایجاد کند. برای درمان نیش کرم، باید محل نیش را تمیز کنید، علائم گزیدگی را درمان کرده و در صورت شدید بودن علائم، با پزشک متخصص مشورت کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه درمان گزیدگی کرم کاترپیلار در ادامه با فن تریکس همراه باشید.

اقدامات اولیه درمان گزش کرم ابریشم

1- اگر کرم هنوز روی پوستتان است بدون اینکه به آن دست زده و لمس کنید به کمک انبر یا چیزی شبیه آن مانند موچین و یا با دستکش های ضخیم آن را از پوست جدا کنید.

هرگز سعی نکنید به کرم ابریشم دست بزنید و آن را با دست بردارید، زیرا دوباره نیش می زند. نیش کاترپیلار در اندام های بسیار ریز مو مانند بدن کرم وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که اصلاً به آن ها دست نزنید.

1 درمان گزیدگی کرم کاترپیلار

2- برای جدا کردن نیش های داخل پوست از نوار چسب استفاده کنید.

نوار چسب را روی محل گزیدگی کرم ابریشم بچسبانید و به یکباره و سریع بکنید. این کار باعث می شود هرگونه موی سمی یا نیش باقی مانده در پوست جدا شود. این کار برای درمان گزیدگی و در واقع از بین بردن علائم ناشی از آن و جلوگیری از علائم و مشکلات بیشتر بسیار مهم است.

2 درمان گزیدگی کرم کاترپیلار

3- محل گزیدگی را با آب گرم و صابون کاملاً بشویید.

بهتر است اطراف گزیدگی و در پایان دستانتان را نیز کاملاً تمیز بشویید. به خصوص اگر با مو و نیش سمی کرم ابریشم تماس داشته اند.

نحوه درمان محل گزیدگی کاترپیلار

1- با آب و جوش شیرین خمیری تهیه کرده و روی محل گزش کرم ابریشم بمالید.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین به همراه یک تا دو قاشق غذاخوری آب گرم برای تهیه ی خمیر کافی است. خمیر را روی محل مالیده و اجازه دهید چند دقیقه ای روی آن بماند تا سوزش، خارش و دیگر ناراحتی های محل گزیدگی را تسکین دهد. هر چند ساعت یکبار خمیر را مجدداً استفاده کنید.

2- از پماد هیدروکورتیزون استفاده کنید.

اگر جوش شیرین تاثیری نداشت و نتواست علائم را کاهش دهد خمیر را بشویید و سپس روی محل گزیدگی پماد هیدروکورتیزون بمالید. اجازه دهید پماد روی پوست بماند. ممکن است یک ساعت طول بکشد تا محل نیش کرم ابریشم خنک شده و علائم تسکین یابد. دقت داشته باشید که حتماً پماد را طبق دستورالعمل موجود در بسته بندی محصول مصرف کنید.

3- اگر پماد هیدروکورتیزون نیز کارساز نبود، از پماد آنتی هیستامین استفاده کنید.

محل را با آب ولرم بشویید تا پماد کاملاً از بین برود سپس پماد آنتی هیستامین را روی آن بمالید. تا نیم ساعت صبر کنید تا متوجه شوید که آیا تفاوتی ایجاد شده است یا خیر. در بسیاری از موارد، پمادهای آنتی هیستامین در تسکین علائم نیش کرم ابریشم بی اثرند اما ممکن است برای شما موثر باشد.

4- بعد از اعمال خمیر یا پماد، استفاده از کمپرس سرد روی محل نیز می تواند در تسکین بسیار موثر باشد.

5- مراقب بروز علائم جدی باشید.

نیش کرم ابریشم می تواند علائم مختلفی را به دنبال داشته باشد. بسته به نوع کاترپیلار و هر نوع حساسیتی که ممکن است داشته باشید، علائم می تواند بسیار خفیف یا بسیار شدید باشد.

علائم شایع عبارتند از:

– خارش و درماتیت، تاول، جوش، برجستگی های کوچک قرمز، درد
– التهاب حاد
– راش و کهیر
– تنفس دشوار
– تهوع و استفراغ

در صورتی که هر کدام از علائم گفته شده را مشاهده کردید و یا در صورتی که زخم محل گزیدگی کرم ابریشم روز به روز بدتر و وخیم تر شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مقالات پیشنهادی فن تریکس…

>>> ترفندهای جدا کردن کنه از روی پوست <<<

>>> اقدامات لازم بعد از مارگزیدگی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا