سلامتورزش

چگونه ویتامین D بر تمرینات ایروبیک و تناسب اندام تاثیر می گذارد؟

تاثیر ویتامین D بر تمرینات تناسب اندام

ویتامین D، ویتامینی بسیار مهم و حیاتی برای بدن همه ی افراد، به خصوص بدن ورزشکاران است؛ زیرا عملکرد عضلات، ماهیچه ها و استخوان ها را همان گونه که باید باشند حفظ می کند و تحت تاثیر قرار می دهد. پس می توان گفت تاثیر و اهمیت ویتامین D برای ورزشکاران استقامتی بیشتر از همه می باشد. اما دلیل دیگری هم وجود دارد که به عنوان یک ورزشکار باید مطمئن باشید سطح ویتامین D بدنتان به اندازه ی کافی و مطلوب می باشد. آن هم تحقیقاتی است که دانشگاه ویرجینیا کامنولث انجام داده و رابطه ی بین ویتامین D و تمرینات کاردیو (وابسته به قلب) را کشف کرده است.

1 تاثیر ویتامین D بر تناسب اندام

در این مطالعه که در مجله ی Preventive Cardiology اروپایی منتشر شد، محققان نمونه آزمایش خون تقریباً 2000 شرکت کننده را آزمایش کردند؛ تا میزان ویتامین D بدنشان را مشخص کنند و سپس آن را با V02 max هر فرد مقایسه نمایند. (V02 max، حداکثر میزان اکسیژن مصرفی در ایروبیک و تمرینات تناسب اندام است که کیفیت و شدت تمرین را مشخص می کند.)
محققان بعد از انجام این تست، ورزشکاران را براساس سطح ویتامین D بدنشان تقسیم بندی کردند.

آن ها مشاهده کردند ورزشکارانی که بیشترین میزان ویتامین D در بدنشان دیده می شود، میزان اکسیژن مصرفی یعنی همان عدد VO2 max در آن ها به صورت چشمگیری بیشتر از افرادی بود که سطح ویتامین D بدنشان کمترین میزان را داشت؛ و این نشان می داد که تمرینات کاردیو و پرورش اندامشان نیز بسیار بیشتر بوده است.

تحقیقات پیشین به این نتیجه رسیده بود، ویتامین D ممکن است میزان نوعی فیبر که باعث انقباضات ناگهانی و سریع عضلات می شود را افزایش دهد؛ و نوع دیگری از فیبر را کاهش داده و منجر به بهبودی و ارتقای تمرینات فیتنسی و ایروبیک گردد.

اما هنوز هم تحقیقات به حدی کامل نیست که محققان قادر باشند بگویند، آیا واقعاً افزایش تمرینات ایروبیک، تاثیر سطح بالای ویتامین D است یا خیر؟!

چیزی که تا به امروز مشخص شده است این می باشد که ارتباط و تاثیر مستقیمی بین میزان ویتامین D بدن و تمرینات کاردیو وجود دارد. اما هنوز ثابت نشده است که آیا میزان بالای ویتامین دی باعث بهتر شدن تمرینات کاردیو و ایروبیک یا همان تناسب اندام می شود، یا تمرینات کاردیو میزان ویتامین D را افزایش می دهد. البته تحقیقات در این باب هنوز ادامه داشته و محققان در حال کشف این راز هستند؛ اما نتیجه فعلاً مبهم می باشد.

به همین دلیل برای اینکه بیشتر ورزش کنید، تمرینات ایروبیک و کاردیو را هر چه بهتر و با کیفیت تر انجام دهید و سریع به تناسب اندام برسید، اصلاً توصیه نمی شود که به مصرف مکمل های ویتامین دی روی آورید. البته مصرف ویتامین دی به هیچ وجه منع نشده است؛ بلکه ویتامین D بدن باید از منابع غذایی و طبیعی تامین شود. مصرف قرص ها و مکمل ها برای اهداف بالا که هنوز تاثیر آن ثابت نشده است توصیه نمی شود.

زرده ی تخم مرغ و روغن ماهی بهترین منابع برای تامین ویتامین D هستند. با مصرف آن ها می توانید اطمینان حاصل کنید که از ویتامین D کافی برای حفظ سلامتی برخوردارید. اگر هم بسیار روی مسئله میزان ویتامین D بدنتان حساس هستید، می توانید به راحتی با انجام آزمایشی آن را مشخص کنید.

در پایان می توانید با مراجعه به لینک زیر و مطالعه مقاله مربوطه تناسب اندام خود را در میانسالی نیز حفظ کنید.

>>> حفظ تناسب اندام در میانسالی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا